|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۲۲۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
در همین حال رودریگو دوترته در سخنانی که خوشایند واشنگتن است، گفت: ما قرار نیست از این زیر دریایی‌ها علیه شما استفاده کنیم. نه حتی علیه چین یا دیگران چون تجهیزات چندانی نداریم.
 گرچه رئیس‌جمهوری فیلیپین از واشنگتن بابت دیکته کردن اینکه چه نوع تسلیحاتی بخرد انتقاد کرده است اما با بیان اینکه زیردریایی‌هایی که قصد دارد از روسیه بخرد علیه آمریکا استفاده نخواهد شد، تلاش کرد تا نگرانین واشنگتن را رفع کند.

 به نقل از خبرگزاری راشا تودی، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین از بیانیه اخیر راندال شریور، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور آسیا و اقیانوسیه خشمگین است. او گفته بود فیلیپینی‌ها باید درباره خرید زیر دریایی و سایر تسلیحات از روسیه بیشتر فکر کند چون این امر می‌تواند ائتلاف میان واشنگتن و مانیل را به خطر بیندازد.

رهبر فیلیپین گفت: چرا؟ چرا جلوی کشورهای دیگر را می‌گیرید؟ چرا جلوی ما را می‌گیرید؟ دارید به ما هشدار می‌دهید. شما که هستید که بخواهید به ما هشدار بدهید؟

او شریور را به چالش کشید و گفت: اگر جرات داری این حرف‌ها را بار دیگر رو در رو به من بگو. شما مرا در نشستی می‌بینید. چرا شما مخالف آن هستید که کشورم زیر دریایی خریداری کند. شما علتش را به من بگویید و آن را علنی کنید. اینطوری می‌خواهید با ما به عنوان متحد برخورد کنید؟ و بعد می‌خواهید ما همیشه با شما باشیم؟ اگر دونالد ترامپ را هم ببینم همین سوالات را از او می‌پرسم.         

رئیس‌جمهوری فیلیپین از آمریکا بابت تلاش برای "عقب‌ نگه داشتن" مانیل از دسترسی به قابلیت‌های دفاعی انتقاد کرد. او تاکید کرد: ویتنام هفت زیر دریایی دارد. مالزی دو تا دارد. اندونزی حدود هشت زیر دریایی دارد. ما تنها کشوری در این منطقه هستیم که زیر دریایی نداریم.

در همین حال رودریگو دوترته در سخنانی که خوشایند واشنگتن است، گفت: ما قرار نیست از این زیر دریایی‌ها علیه شما استفاده کنیم. نه حتی علیه چین یا دیگران چون تجهیزات چندانی نداریم.

او همچنین از اینکه واشنگتن بالگردهای تعمیر شده‌ای به مانیل می‌دهد که به گفته او درب و داغان هستند، در حالی که کشورهای دیگری مثل روسیه و چین خیلی راحت به فیلیپین تجهیزات استفاده شده‌ای هدیه می‌دهند و هرگز "حتی یک گیره کاغذ هم از ما نمی‌خواهند" انتقاد کرد.

مسکو و مانیل سال گذشته یک توافق همکاری نظامی به امضا رساندند و روسیه طبق آن بیش از ۵۰۰۰ کلاشنیکف به صورت رایگان به فیلیپین داد تا در مبارزه با شبه‌نظامیان از آن استفاده کند. دولت دوترته همچنین در نظر دارد تا زیر دریایی، کشتی‌های گشت‌زنی، بالگرد و خودروهای زرهی از روسیه بخرد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین