|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۱
کد خبر: ۲۲۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه راتگرز (آمریکا) نشان داد، فناوری وای‌فای (Wi-Fi)، ابزاری ساده و کم‌هزینه برای کشف مواد منفجره، بمب و سلاح‌های مخفی است.
 مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه راتگرز (آمریکا) نشان داد، فناوری وای‌فای (Wi-Fi)، ابزاری ساده و کم‌هزینه برای کشف مواد منفجره، بمب و سلاح‌های مخفی است.

فرودگاه‌های زیادی مجهز به فناوری سی‌تی اسکن یا اسکن اشعه ایکس برای بررسی چمدان‌های مسافران هستند. این ابزار بسیار گران‌قیمت هستند و نصب آنها در فضاهای عمومی بزرگ، هزینه‌بر و دشوار است. به همین دلیل در برخی از فضاهای عمومی بزرگ و شلوغ، نیروهای امنیتی مجبور به کنترل دستی کیف افراد هستند که کاری زمان‌بر و نیازمند نیروی انسانی است. اما استفاده از یک فناوری در دسترس، می‌تواند جایگزین مناسب و کم‌هزینه‌ای باشد.

برای اتصال تلفن همراه، رایانه، تبلت یا سایر دستگاه‌های الکترونیک به اینترنت، از وای‌فای استفاده می‌کنید؛ اما این فناوری، کاربرد دیگری نیز دارد و می‌توان از آن برای تأمین امنیت در فضاهای عمومی استفاده کرد.

محققان دانشگاه راتگرز در تحقیقات تازه خود دریافتند که با استفاده از فناوری وای‌فای، می‌توان مواد منفجره یا سلاح‌های پنهان در کیف یا ساک را کشف کرد.

برای این مطالعه، یک سیستم تشخیص سلاح با استفاده از وای‌فای طراحی شد. این سیستم، تغییر در سیگنال‌های وای‌فای در زمان مواجهه با مواد منفجره یا سلاح را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌داد. آزمایش روی 15 نوع شیئ و 6 نوع کیف نشان داد که این سیستم از قابلیت تمایز قائل شدن بین اشیاء و مواد خطرناک از غیرخطرناک با دقت 99 درصدی برخوردار بود.

خطرناک‌ترین اشیاء از جمله موادشیمیایی انفجاری و سلاح، از جنس مایع یا فلز هستند؛ این مواد با سیگنال‌های وای‌فای به گونه‌ای تداخل پیدا می‌کنند که امکان شناسایی آنها برای نیروهای امنیتی فراهم می‌شود.

همچنین، ساک یا کیفی که از آن برای حمل بمب، سلاح یا مواد منفجره استفاده می‌شود، متغیر دیگری بود که محققان مورد مطالعه قرار دادند. کیف معمولا از مواد یا الیافی ساخته می‌شود که سیگنال‌ وای‌فای به راحتی از آنها عبور می‌کند.

اگر بمب یا سلاح درون یک ساک یا کیف استاندارد مخفی شده باشد، سیستم با دقت 95 درصد می‌تواند آن را شناسایی کند؛ اما اگر پیش از قرار دادن درون ساک، در پوشش دیگری پیچیده شود، دقت کشف به 90 درصد کاهش پیدا می‌کند.

محققان قصد دارند در ادامه تحقیقات، دقت سیستم مبتنی بر فناوری وای‌فای را برای تشخیص سلاح و بمب افزایش دهند، به‌طوری که امکان شناسایی بهتر اشیاء براساس شکل آنها نیز فراهم شود.

نتایج این پژوهش، جایزه بهترین مقاله در کنفرانس امنیت شبکه و ارتباطات 2018 را دریافت کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین