کد خبر: ۲۲۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ویزیت تخصصی 8 هزار زائر در مکه مکرمه گفت: در مورد ریزگردها با اینکه دغدغه اصلی ما به شمار می رود، اما هلال احمر مسئولیتی برای ورود مستقیم ندارد و زمانی که اوضاع حاد می‌شود، کارهای مختصری از جمله توزیع ماسک میان مردم انجام می‌شود.
 دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ویزیت تخصصی 8 هزار زائر در مکه مکرمه گفت: در مورد ریزگردها با اینکه دغدغه اصلی ما به شمار می رود، اما هلال احمر مسئولیتی برای ورود مستقیم ندارد و زمانی که اوضاع حاد می‌شود، کارهای مختصری از جمله توزیع ماسک میان مردم انجام می‌شود.

محمود محمدی‌نسب در ارتباط با برنامه‌های این جمعیت برای کمک به حادثه دیدگان اظهارداشت: طرح نذر آب در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برای کمک به عوارض خشکسالی و تامین آب شرب مورد نیاز مردم راه‌اندازی شد و به مرور در استان‌های درگیر خشکسالی چون کرمان، خراسان جنوبی، بوشهر و ... نیز اجرایی خواهد شد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه مدیریت مسائل مرتبط با خشکسالی در 19 شهرستان درگیر خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان به یکی از استان‌های کشور سپرده شده است، افزود: هم‌اکنون دو سوم کشور به صورت مستقیم به موضوع خدمت‌رسانی برای کمک به رفع بحران خشکسالی در سیستان و بلوچستان ورود کرده‌اند و پس از شناسایی 521 روستای استان، تامین آب شرب این روستاها در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای تداوم اجرای طرح نذر آب نیازمند تامین منابع مالی هستیم، گفت: 70 تانکر سیار باید 5 ماه در سال آب شرب مناطق نیازمند را تامین کنند و لذا در این زمینه به مرور نیازمند مشارکت و کمک همه مردم کشور به منظور سرپا ماندن این طرح ملی هستیم.

به گفته محمدی‌نسب پویش «نذر آب» در سیستان و بلوچستان در سه موضوع خرید مخازن آب برای 521 روستا و 200 هزار نفر جمعیت، توزیع 50 هزار بسته غذایی یک ماهه میان نیازمندان و اعزام کاروان‌های سلامت از 19 استان کشور به 19 شهرستان استان و معاینه 44 هزار و 177 نفر اجرا شده و درصورت دریافت کمک‌های مردمی، این طرح با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

وی افزود: شماره حساب 66666 در همه بانک‌ها آماده دریافت کمک‌های مردمی است و علاوه بر این، هموطنان می توانند عدد 4 را به شماره 2099999 پیامک کرده و بخشی از هزینه تامین آب شرب سالم در مناطق و استان‌های درگیر خشکسالی را برعهده بگیرند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر همچنین درباره جمع‌آوری 65 میلیارد تومان کمک نقدی مردمی برای آسیب‌دیدگان کرمانشاه، گفت: تمامی کمک‌های مردمی که گزارش ریز هزینه‌کرد آن سابق بر این از رسانه‌های رسمی کشور اعلام شده است، صرف پرداخت به 620 خانواده‌ه‌ای که یکی از افراد آنها فوت کرده است، پرداخت عیدی به خانوارهای زلزله‌زده کرمانشاه و پرداخت کمک‌هزینه خرید لوازم ضروری زندگی برای زلزله‌زدگان شده است.

وی با بیان اینکه در تمامی پرداختی‌ها به زلزله‌زدگان کرمانشاه، شناسایی افراد واجد شرایط دریافت کمک با هماهنگی بنیاد مسکن و همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام شده است، اظهار کرد: بر این اساس حدود 29 هزار و 700 نفر افراد واجد شرایط شرایط دریافت هزینه 5 میلیون تومان کمک بابت فوت اعضای خانواده خود بودند و از این میان اطلاعات شماره حساب 2 هزار نفر یا در دسترس نبوده و یا اشتباه بود که بر این اساس اعلام شد تا تمامی معترضان به هلال‌احمر استان مراجعه کنند تا در صورتی که اسامی آنها در ایست 2 هزار نفر باقیمانده اعلامی از سوی بنیاد مسکن بود، در لیست پرداختی‌ها در نظر گرفته شوند.

محمدی‌نسب همچنین درباره ارائه خدمت به زائران عتبات عالیات از سوی جمعیت هلال‌احمر، عنوان کرد: بر این اساس تا کنون 8 هزار ویزیت تخصصی زائران در مکه مکرمه انجام و 25 هزار و 600 مورد خدمت ارائه شده است و 9 زائر نیز برای ادامه درمان به بیمارستان‌های سعودی ارجاع داده شده‌اند.

وی به خدمات تابستانه هلال‌احمر اشاره و در پاسخ به سوالی درباره ارائه خدمات به هموطنان در سواحل کشور، گفت: متولی ساماندهی سواحل در شمال کشور شهرداری‌ها هستند که در برخی موارد برای ارائه خدمات امداد ساحلی از سوی شهرداری‌ها تفاهم‌نامه‌ای با هلال‌احمر منعقد و هلال‌احمر متولی ارائه خدمت به مردم می‌شود و در این زمینه در استان‌های جنوبی کشور نیز تفاهم‌نامه‌هایی وجود دارد، اما در مواردی نیز شهرداری‌ها به صورت مستقل عمل می‌کنند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به اینکه «آیا هلال احمر در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان که درگیر گرد و غبار هستند فعالیتی انجام می‌دهد یا خیر؟ » گفت: در مورد ریزگردها با اینکه دغدغه اصلی ما به شمار می رود، اما هلال احمر مسئولیتی برای ورود مستقیم ندارد و زمانی که اوضاع حاد می‌شود، کارهای مختصری از جمله توزیع ماسک میان مردم انجام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حادثه‌ای که خبر آن به عنوان ریزش تونل در کاشمر مطرح و در پی آن انتقادهایی به نحوه کار امدادگران هلال احمر شده بود، گفت: این حادثه که برای پنج تن از اهالی محلی برای برداشتن خاک مخصوصی که در زمینه تولید شیره انگور استفاده می‌شود رخ داده بود، در 17 کیلومتری پایگاه هلال‌احمر به وقوع پیوسته بود و در اصل از آنجا که مردم از خاک این منطقه به علت مناسب بودن برای تولید برداشت کرده بودند به مرور تونلی ایجاد شده و این حادثه رخ داده بود.

محمدی‌نسب افزود: ریزش این تونل در ساعت 11:43 به آتش نشانی اطلاع داده و در ساعت 12 به هلال‌احمر اعلام شد و زمانی که امدادگران هلال احمر به محل حادثه رسیدند، از پنج نفر زیر آوار مانده، یک نفر خود را رها کرده و به نیروهای امدادی اطلاع داده و یک نفر نیز زنده بیرون آمده بود، اما متاسفانه سه نفر دیگر فوت کردند و زمانی که نیروهای هلال احمر رسیدند، این سه نفر از آوار بیرون کشیده شدند و کار آتش‌نشانی نیز به اتمام رسیده بود؛ لذا تنها کار امدادگرانایمن‌سازی منطقه برای پیشگیری از وقوع ریزشی دیگر و بیشتر نظارت بر منطقه حادثه بود.

وی درباره واکنش احساسی پخش شده نسبت به این حادثه در فضای مجازی و انتقاد از تجهیزات آواربرداری هلال‌احمر، توضیح داد: در این زمینه دو نکته قابل ذکر است و نخست اینکه آوار انواع مختلف و با توجه به نوع آن تجهیزات خاصی لازم دارد و هلال احمر از نظر تجهیزات مشخص و تیم‌های جست‌وجو مشکلی ندارد؛ به علاوه در حادثه‌ای که احتمال بودن فردی زیر آوار وجود داشته باشد، به هیچ وجه از ماشین‌های سنگین برای حفاظت از زیرآوار ماندگان استفاده نمی‌شود.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: از نظر تجهیزات امداد و نجات و جست‌وج، هلال‌احمر تجهیزات کاملی دارد، کما اینکه در کرمانشاه هم شاهد بودیم که کسی در این زمینه به ما انتقادی نداشت. در حادثه کاشمر نیازی به دستگاه‌های ما نبود؛ ضمن اینکه در ستاد بحران 27 دستگاه کشور عضو هستند و یکی از اعضا بنیاد مسکن است که تجهیزات سنگین آواربرداری در اختیار آنها است و در حوادث مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین آن حادثه به گونه‌ای نبوده است که تصور شود از آن خودروی سنگین برای بیرون آوردن کسی از زیر آوار بهره برده شده باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین