|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۲۲۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
البته انجام محاسبات بیمه‌ای مذکور کار بسیار پیچیده‌ای است به طور مثال محاسبه حق بیمه یا قیمت محصولات بیمه‌ای کاملا متفاوت از محاسبه قیمت در سایر کسب و کارها است. حق بیمه از دو بخش اقتصادی و فنی تشکیل می‌شود که در بخش فنی باید احتمال وقوع حادثه و همچنین شدت و تواتر آن محاسبه شود.
پرویز خسروشاهی، صبح امروز در همایش بیم سنجی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد بر اهمیت دانش بیم‌سنجی و اثر بسیار تعیین‌کننده آن بر صنعت بیمه تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، قائم مقام بیمه مرکزی طی سخنانی در این همایش، بیمه را از جهتی مترادف با اکچوئری دانست و گفت: اگر قرار باشد حرفه بیمه‌گری را در چند کلمه خلاصه کنیم آن کلمات عبارت از محاسبه حق بیمه، محاسبه ذخایر فنی، محاسبه توانگری، محاسبه ریسک و نقد‌شوندگی پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها و محاسبه خسارت و مستمری خواهد بود. محاسبات فوق عمدتاً به کمک دانش اکچوئری انجام می‌گیرد پس می‌توان گفت، صنعت بیمه مترادف با تخصص اکچوئری است و اگر دانش اکچوئری نباشد صنعت بیمه هم امکان تداوم فعالیت نخواهد داشت.

وی افزود: البته انجام محاسبات بیمه‌ای مذکور کار بسیار پیچیده‌ای است به طور مثال محاسبه حق بیمه یا قیمت محصولات بیمه‌ای کاملا متفاوت از محاسبه قیمت در سایر کسب و کارها است. حق بیمه از دو بخش اقتصادی و فنی تشکیل می‌شود که در بخش فنی باید احتمال وقوع حادثه و همچنین شدت و تواتر آن محاسبه شود. این محاسبه مربوط به متغیرهایی است که در آینده اتفاق می‌افتد در حالی که در غالب کسب و کارها، متغیرهایی که برای قیمت‌گذاری استفاده می‌شود مقادیرشان از قبل معلوم است. این مسئله کار محاسبه در صنعت بیمه را بسیار سخت و پیچیده می‌کند که این سختی و پیچیدگی به کمک دانش اکچوئری مرتفع می‌گردد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای محاسبات بیمه‌ای تخصص‌های گوناگون مورد نیاز است اظهار داشت: برای انجام صحیح محاسبات بیمه‌ای علاوه بر تخصص‌ آمار و ریاضیات، تخصص‌های اقتصاد، مالی و فنی مرتبط با رشته‌های بیمه‌ای نیز لازم است. بنابراین امر بیم‌سنجی، امری تیمی است نه فردی و برای اینکه فعالیت اکچوئری بخوبی انجام شود بایستی در قالب کارهای تیمی مرکب از متخصصان مختلف انجام پذیرد. در صورت تحقق چنین شرایطی حرفه مستقل اکچوئری نیز مورد استقبال شرکتهای بیمه قرار خواهد گرفت. پیشنهاد می‌کنم با اتخاذ چنین رویکردی و با کمک پژوهشکده بیمه انجمن بیم‌سنجی ایران در قالب یک پروژه؛ حق بیمه‌ها، ذخایر و توانگری مالی شرکتهای بیمه را بر اساس روش‌ها و الگوهای علمی روز دنیا محاسبه نماید و شکاف آن با محاسبات جاری در صنعت بیمه را ارائه کند تا بتوانیم وضعیت موجود خود را نسبت به وضعیت مطلوب مشخص کنیم.

قائم مقام بیمه مرکزی در پایان ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه شهید بهشتی برای توجه خاص به رشته بیمه و انجمن بیم‌سنجی ایران بخاطر برگزاری همایش، از برگزارکنندگان همایش خواست جمع‌بندی نشست‌ها و سخنرانی‌های همایش را برای بیمه مرکزی ارسال نمایند تا از آن در برنامه‌ریزی‌ها و تدوین مقررات استفاده شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین