|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۲۲۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه تعداد وسایل نقلیه سه برابر شده است، گفت: آمار ۲۸ هزار نفری جان باختگان در تصادفات در سال ۸۴ به حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر در پایان سال ۹۶ کاهش پیدا کرد.
 رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه تعداد وسایل نقلیه سه برابر شده است، گفت: آمار ۲۸ هزار نفری جان باختگان در تصادفات در سال ۸۴ به حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر در پایان سال ۹۶ کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا سردار تقی مهری در دومین جشنواره پیشگیری از حوادث و سوانح - که در ساختمان رادیو سلامت برگزار شد- گفت: در سال ۸۴ حدود ۲۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان باختند. در پایان سال ۹۶ این عدد به حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کاهش پیدا کرد. در سال ۸۴ حدود 7 میلیون خودرو و حدود 3 تا 4 میلیون موتورسیکلت داشتیم اما امروزه بیش از ۲۲ میلیون خودرو و ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت - که توسط پلیس شماره گذاری شده است - داریم بنابراین بیش از ۳۳ میلیون وسیله نقلیه داریم.

وی افزود: بیش از ۳۰ میلیون گواهینامه فعال نیز وجود دارد. این آمار از ۱۰ سال گذشته تا الان در سامانه صدور گواهینامه، پلیس فعال است. طی این سال‌ها تعداد وسایل نقلیه سه برابر شده است و نکته قابل توجه افزایش میزان سفرهاست. میل به سفر نسبت به دهه ۶۰ و ۸۰ بسیار افزایش یافته است. در تابستان سال ۹۵ در مقایسه با سال جاری بر اساس ترددشماری‌ها حدود ۲۰ درصد افزایش تردد داشتیم البته امسال بر اساس آمارهای موجود میانگین تردد در چهار ماهه گذشته سال افزایش یافته است.

مهری در ادامه با بیان اینکه در تابستان سال گذشته ۴۹۳۳ نفر جان باختند،اظهارکرد: میانگین کسانی که در تصادفات در سال ۹۶ جان خود را از دست دادند ۴۴.۵ نفر در روز و ۹۷۰ مجروح بود اما این رقم در تابستان سال ۹۶ به ۵۳ نفر روزانه افزایش پیدا کرده است چرا که در تابستان هر سال میزان سفر به دلیل تعطیلی مدارس و دید و بازدید استان‌های زیارتی – سیاحتی به ویژه مشهد و استان‌های شمالی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: در چهار ماهه امسال بیش از ۵۰۰ هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کردند و بیش از ۴۲۰ هزار خودرو جدید شماره گذاری شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش شماره گذاری خودرو داشتیم و حدود ۵۳ درصد از شماره‌گذاری خودروهای داخلی کاهش داشتیم. نکته قابل توجه این است که همه ما جمع شدیم که پویش ملی ۶۰۳۰ که با عنوان یک حرکت خوب اطلاع رسانی و فرهنگی مطرح شده را در جهت کاهش تعداد تصادفات و سوانح حمایت کنیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به آماری که داریم ۶۳ درصد از تصادفات منجر به فوت و جرح در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد چرا که رفت و آمد در این محدوده زیاد شده است و به دلیل تراکم جمعیت بیشترین تردد را داریم. در این باره هر کسی برای کاهش تصادفات و سوانح باید به وظیفه خود بیشتر عمل کند. از جمله پلیس، سازمان راهداری، شهرداری، آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس، مراکز بهداشتی درمانی در کاهش این تصادفات موظف هستند. سازمان راهداری با مدیریت حمل و نقل و پیمایش در مسیرها باید شرایط مناسب‌تری را برای رانندگان و عابران پیاده فراهم کند.

مهری افزود: شهرداران باید مبلمان شهر را متفاوت و شرایط آمادگی راننده برای ورود به شهر مقصد را فراهم کنند. معمولا راننده‌ها در ۳۰ کیلومتری شهر هدف حساسیت کمتری برای مراقبت دارند و تمام هدف‌شان رسیدن سریعتر به مقصد است. کاربران ترافیکی نیز از جمله عابران پیاده و رانندگان مهمترین مسئله در کاهش سوانح و حوادث هستند. مسئله بعدی این است که ما در کشور متولی آتش نشانی در جاده‌ها نداریم و با هر آتش سوزی در جاده آتش نشان‌ها باید از شهرها خود را به محل حادثه برسانند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه مثلث راننده، خودرو و جاده حرف اصلی را در کاهش تصادفات می‌زنند، گفت: ما نیاز به اصلاح قوانین نیز در این مورد داریم. بیمه هم باید به کسانی که کمتر تصادف می‌کنند، توجه بیشتری کند. ما نیز به عنوان پلیس طبق قانون مصوب مجلس به راننده‌های پر خطر و پر تصادف نمره منفی می‌دهیم البته سخت‌گیری‌های بیشتری باید نسبت به کسانی که از وسایل نقلیه استفاده می‌کنند، داشته باشیم.

مهری در پایان اظهارکرد: در کنار تمام عوامل ذکر شده باید ارتقای آگاهی، فرهنگسازی، ارتقای ایمنی وسایل نقلیه و تقویت امداد و نجات و ایمنی جاده را شاهد باشیم تا تعداد جان باختگان سوانح را کمتر کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین