|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۲۲۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
در مورد فروش اموال و دارایی‌های مازاد، موفقیت‌های خوبی داشتیم. قرار بود تا پایان خرداد چند کار انجام شود؛ از جمله برگزاری مجامعی که عقب افتاده بود، که در انجام عمده موارد ذکر شده موفق بوده‌ایم.
 مدیر عامل بانک صادرات ایران اقدامات انجام شده ماه‌های اخیر برای سودآوری این بانک را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی افزایش منابع، افزایش نرخ موثر تسهیلات، افزایش منابع ارزان قیمت، اصلاح ساختار مالی، بهبود ترکیب تسهیلات اعطایی، وصول مطالبات، ارائه محصولات جدید، کنترل هزینه‌ها و استفاده بهینه از نیروی انسانی بانک را از جمله مهمترین راهبردهای چند ماهه اخیر این بانک برای تحقق اهداف کوتاه مدت و میان مدت بانک اعلام کرد.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده برای توقف روند زیان‌دهی بانک، گفت: برای توقف روند افزایش زیان‌دهی، باید چند کار به صورت متوازن و همزمان انجام می‌شد. یکی از این موارد، افزایش منابع است، زیرا افزایش منابع، قدرت تسهیلات‌دهی بانک را بالا میبرد و میتواند به درآمدزایی بیشتر منجر شود. روند افزایش منابع در بانک شروع شده است. اقدام دیگر، تنظیم نرخ مؤثر تسهیلات با توجه به بهای تمام‌شده پول است که این کار هم صورت گرفته است. اقدام دیگری که لازم بود انجام شود، افزایش وزن منابع ارزان‌قیمت نسبت به منابع گران‌قیمت بود. در این زمینه هم شبکه بانک صادرات ایران در مجموع موفق بوده است. جذب منابع ارزان‌قیمت در برخی استان‌ها و مناطق به خوبی صورت گرفته است.

صیدی افزود: با افزایش منابع، میزان اضافه‌برداشت از منابع بانک مرکزی کاهش پیدا کرده و آن را به صفر رساندیم. بنابراین در یکی از هزینه‌های مهم مالی هم صرفه‌جویی کردیم. اقدام دیگر، تعیین ترکیب تسهیلات بود؛ یعنی باید به‌گونه‌ای اقدام شود که ترکیب اعطای تسهیلات از قبیل خرید دین، جعاله، مرابحه، فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک به‌گونه‌ای باشد که در مجموع درآمد بانک را بالا ببرد. مورد دیگر مدیریت هزینه‌ها بود که فرآیند منطقی‌سازی هزینه‌ها همچنان در حال انجام است. در مجموع امیدواریم بتوانیم با افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها، وارد مرحله سوددهی شویم. مجموعه این عملیات، روند افزایش زیاندهی بانک صادرات ایران را متوقف کرد. بحث تعیین تکلیف مطالبات هم از جمله کارهایی بود که در این زمینه صورت گرفته است. در واقع وقتی مطالبات تعیین تکلیف میشود، ذخیره مربوطه‌اش آزاد شده و ممکن است منافعی هم به‌وجود بیاید. مجموعه آنچه گفته شد، اقداماتی بود که به عنوان برنامه‌های کوتاه‌مدت شروع کردیم و ما را در آستانه نقطه سربه سری درآمدها و هزینه‌ها قرار داده و امیدواریم تداوم آن منجر به سوددهی شود.
مدیر عامل بانک صادرات ایران در خصوص تفاوت نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها گفت: یکی از امیدواری‌های ما این است که متناسب‌سازی نرخ سود تسهیلات با نرخ سود سپرده، سریعا انجام شود. سال گذشته در دورهای فاصله منطقی بین سود سپرده‌ها و سود تسهیلات برقرار شده که خیلی امیدوارکننده بود. با تغییری که در نرخ گواهی‌های سپرده انجام شد و ناگهان به ٢٠درصد رسید، این روند نگرانکننده شد و دوباره فاصله بین نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات کاهش پیدا کرد. امیدواریم امسال به نقطه‌ای برسیم که عایدی تسهیلات از هزینه‌اش بیشتر باشد و بانک سودآور شود. البته همانطور که گفتم، با بهینه‌سازی ترکیب تسهیلات سعی کردیم تا حدودی این موضوع را تحت‌کنترل خودمان دربیاوریم و مدیریت کنیم.

وی افزود: بانک صادرات ایران در پایان خرداد امسال به هدف کاهش نرخ زیان‌دهی رسیده است به نحوی که در این مقطع زمانی رقمی در حدود دو هزار میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال قبل از زیان بانک کاسته شده و عملا روند زیان‌دهی کندتر شده است. در این راستا میزانی از افزایش منابع را هدف قرار داده بودیم که به آن دست پیدا کردیم. در مورد فروش اموال و دارایی‌های مازاد، موفقیت‌های خوبی داشتیم. قرار بود تا پایان خرداد چند کار انجام شود؛ از جمله برگزاری مجامعی که عقب افتاده بود، که در انجام عمده موارد ذکر شده موفق بوده‌ایم. در این مدت هم توانستیم دارایی‌های مازاد را تا حدودی تعیین تکلیف کنیم، هم مجامع را برگزار کنیم و نماد بانک را در بورس باز کنیم. همکاران شعب و مناطق به‌گونه‌ای عمل کردند که روند زیاندهی تعدیل شد. در مجموع فکر میکنم به اهداف عمده در پایان خردادماه رسیدیم.

صیدی تصریح کرد: امیدوارم در پایان سال ٩٧ به طور قابل توجهی از زیان بانک کاسته شده و شاید حتی بتوانیم از محدوده زیان خارج شویم و در سال ٩٨ بتوانیم سود ایجاد کنیم. من خیلی امیدوارم و اینها را شدنی میدانم.

وی در پایان تاکید کرد: مهمترین اقدامات مورد نظر برای  متمایز کردن نوع و نحوه ارائه خدمات بانک صادرات ایران در فضای پولی و مالی کشور،  همین برنامه اصلاح ساختار مالی است که با تحقق آن بانک وضعیت مناسب‌تری پیدا خواهد کرد و با اقبال بیشتری مواجه میشود. یکی از برنامه‌های مدنظر ما، ارائه محصولات جدید است که نقش مهمی در متمایز کردن بانک خواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین