|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۲۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان با اشاره به بحران عراق، متوقف کردن متجاوزان (گروه تروریستی داعش) را مشروع خواند و آن را حق بشریت دانست اما تاکید کرد که این وظیفه سازمان ملل است و نباید قدرتهای بزرگ بار دیگر بدین بهانه کشوری (عراق) را فتح کنند.
رهبر مذهبی کاتولیک ها در راه بازگشت از کره جنوبی در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تاکید بر نقش سازمان ملل برای حل بحران عراق، در پاسخ به اینکه آیا موافق بمباران (نیروی های داعش) در عراق توسط آمریکا برای جلوگیری از نسل کشی است، گفت: در صورتی که یک ˈتجاوز ناعادلانهˈ وجود داشته باشد، می توان گفت که متوقف کردن متجاوز مشروع است.

وی در عین حال افزود: البته تاکید می کنم که باید آن را متوقف کرد و نه بمباران و یا جنگ کرد، (زیرا) این وظیفه سازمان ملل است که ابزارهای مختلف را برای متوقف کردن متجاوز بررسی کند.

پاپ فرانسیس هشدار داد: تاکنون چندین بار است که قدرت های بزرگ با بهانه متوقف کردن متجاوزان به جنگ واقعی برای فتح پرداخته اند. یک کشور (آمریکا) نمی تواند در باره متوقف کردن متجاوز قضاوت کند و پس از جنگ دوم جهانی سازمان ملل تشکیل شد و این نوع بحث باید در آنجا انجام شود.

وی تاکید کرد: متوقف کردن متجاوز ستمگر حق بشریت و حق خود متجاوز است تا متوقف شود و شر نکند.

پاپ همچنین گفت که با همکارنش تمام گام های لازم را در باره اوضاع عراق مطالعه کرده است و ضمن صدور بیانیه، نامه ای نیز به دبیر کل سازمان ملل فرستاده و کاردینال ˈفیلونیˈ را به عنوان فرستاده ویژه خود به کردستان عراق گسیل داشته است .

پاپ همچنین برای سفر به کردستان عراق ابراز آمادگی کرد و گفت که قبل از سفر به سئول آن را بررسی کرده بود و این امکان وجود دارد.

پاپ همچنین خطاب به 72 خبرنگاری که وی را در سومین سفر بین المللی همراهی کرده بودند، از آمادگیش برای سفر به چین خبر داد، کشوری که با واتیکان رابطه دیپلماتیک ندارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین