|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
«لوی الخطیب» عضو مرکز دوحه اندیشکده بروکینگر، بنیانگذار و مدیر موسسه انرژی عراق گفت: هدف گروه تروریستی داعش سلطه بر شبه جزیره عرب به عنوان مرکز حمله به سراسر جهان است که درصورت تحقق این هدف، 60 درصد ذخایر انرژی جهان تحت سلطه این گروه درخواهد آمد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اندیشکده بروکینگز، الخطیب در گفت وگو با شبکه سی ان ان آمریکا به تشریح تاثیر پیشرفت پیوسته داعش در شمال عراق، کنترل این گروه بر برخی میادین نفتی این کشور، استفاده از این میادین نفتی برای جمع آوری پول و تاثیر این امر بر قیمت نفت در بازار جهانی پرداخت.

وی معتقد است: داعش تنها کنترل تعداد کمی از میادین نفتی حاشیه ای در شمال عراق را در دست دارد، اما همین تعداد برای استقلال مالی این گروه تروریستی کفایت می کند.

گفته می شود که بازار نفت تحت کنترل داعش در ماه گذشته روزانه یک میلیون دلار عایدی داشت. در حال حاضر، با گسترش حوزه کنترل این گروه و به دست گرفتن کنترل میادین نفتی بیشتر و مسیرهای قاچاق نفت، تصور می رود این بازار روزانه حدود دو میلیون دلار عاید این گروه کند.

این می تواند 730 میلیون دلار طی یک سال برای این گروه عایدی داشته باشد که برای ادامه دادن عملیات آنها ورای مرزهای عراق کافی است.

داعش برای به دست گرفتن کنترل ˈبیجیˈ می جنگد و این پالایشگاه همچنان تحت محاصره است. اگر داعش موفق به گرفتن آن شود، فعالیت این پالایشگاه بدون کارکنان توانمند و فنی بسیار دشوار خواهد بود.

داعش هنوز به جنوب عراق، جایگاه موهبت حقیقی نفت این کشور، راه پیدا نکرده است. سلطه بر دارایی های جنوب این کشور ماموریتی غیرممکن برای این گروه است. سلطه شیعیان بر این منطقه، کار این گروه سنی را دشوار می کند.

داعش، نفت خام پالایشگاه های تحت کنترل را قاچاق می کند و در ازای فروش آن به قیمت پایین، پول نقد و محصولات پالایش شده دریافت می کند. این گروه پالایشگاه های کوچک و اساسی در سوریه دارد. نفت تصفیه شده برای فروش در عراق و سوریه، به داعش برگردانده می شود.

داعش از نفت در جنگ نیز استفاده می کند. این گروه مسیرهای قاچاق نفت و نفت خامی را که با تانکرها از استان ˈالانبارˈ به اردن، از کردستان به ایران، از موصل به ترکیه، به بازار داخلی سوریه و منطقه کردستان عراق حمل می شود، کنترل می کند.

ترکیه چشم های خود را به روی این واقعیت بسته است و ممکن است تا زمانی که برای تعطیل کردن بازارهای سیاه نفت در جنوب این کشور از سوی غرب تحت فشار قرار نگیرد، به این کار ادامه دهد.

نفت داعش همچنان محدود به این بازارهای سیاه خواهد بود و این گروه شانسی برای احداث یک شبکه پیچیده خطوط انتقال نفت نخواهد داشت. احداث شبکه های محکم توزیع، کاری دشوار و مستلزم سرمایه است و می توانند به اهدافی برای ارتش عراق و ˈپیشمرگه های کردˈ تبدیل شوند.

در زمان حاضر، داعش برای تشکیل کشوری مستقل و پایتختی موسوم به ˈمثلث سنیˈ (غرب و شمال عراق) در تلاش است که تولید نفت بخشی از آن خواهد شد.

این گروه می خواهد مستقل باشد، حوزه کنترل ارضی خود را گسترش دهد، ˈجهادیونˈ بیشتری استخدام کند و دامنه عملیات خود را در نهایت به حمله به کشورهای غربی گسترش دهد.

الخطیب اضافه کرد: رهبر تروریستهای داعش با تبدیل عراق و سوریه به کانون جذب تندروها، خود را ˈخلیفهˈ خواند. هدف این گروه سلطه بر شبه جزیره عرب به عنوان مرکز حمله به سراسر جهان است. اگر این مساله اتفاق افتد، آنها منطقه ای را در کنترل خود خواهند گرفت که 60 درصد ذخایر انرژی متعارف جهان را در خود جای داده است و 40 درصد نفت و گاز جهان را تولید می کند. تنها راه برای انجام این کار جذب خیل عظیم جهادیون و تندروها از سراسر جهان است که این امر، امنیت و اقتصاد جهانی را در معرض خطر قرار خواهد داد.

وی افزود: تاثیر کنترل برخی از میادین نفتی عراق از سوی داعش در کوتاه مدت، حداقلی خواهد بود، زیرا جنوب عراق در تولید نفت برتری دارد، اما اگر این گروه موفق به کنترل دارایی های غنی در سرزمین های میانی و شمال عراق شود، پول حاصل از فروش نفت این مناطق می تواند حوزه امپراطوری تروریسم را به طور غیرقابل تصوری گسترش دهد.

با این وجود، فروش نفت از سوی داعش تا کنون محدود به داخل و خریدارانی از چند کشور منطقه از جمله اردن، ترکیه و سوریه با استفاده از شبکه دلالان و مالکان تانکرها است.

در هر صورت، با توجه به چشم انداز ˈسرمایه گذاری پا در هواˈ در عراق، این بی ثباتی ناشی از تلاشی این کشور، تاثیری موج گونه خواهد داشت و می تواند مانع از رسیدن عراق به سقف تولید 9 میلیون بشکه در روز در سال 2020 شود. این رقم، سه برابر عرضه فعلی نفت عراق و 10 درصد تقاضای جهانی است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین