|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۲۲۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
محمد حسن ابوترابی‌فرد در پایان گفت: از خداوند متعال سعادت و عزت همیشگی می‌خواهم و امیدوارم همیشه ملت ایران نماد وحدت و انسجام باشد و همه ما در کنار هم و با هم برای پاسداری از ایران اسلامی و شرف و عزت و اقتدار قدم برداریم.
 محمدحسن ابوترابی‌فرد در ویژه‌برنامه «الماس‌های درخشان» با اشاره به این که تاریخ دفاع مقدس زیباترین قطعه تاریخ ایران است، گفت: تاریخ دفاع مقدس دارای برگ‌های زرین الهام بخش، امید آفرین برای ملت ایران و همه مستضعفان جهان است و یکی از زیباترین برگ‌های این تاریخ برگ مقاوت و ایستادگی هموطنان ارامنه است.

 ویژه‌برنامه «الماس‌های درخشان» هم‌زمان با سالروز بازگشت آزادگان دفاع مقدس به میهن و با هدف تجلیل از هموطنان آزاده ارامنه با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رییس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدرضا دهداری‌پور شهردار منطقه ۶ و جمعی از مقامات کشوری و لشکری سه‌شنبه ۲۳ مرداد در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد.

تاریخ دفاع مقدس ماندگار‌ترین قطعه تاریخ ایران است

در ابتدای مراسم محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران با اظهار خوشحالی برای حضور در میان آزاگان دفاع مقدس به ویژه آزادگان ارامنه گفت: تاریخ دفاع مقدس زیباترین، ماندگارترین و پراثرترین قطعه تاریخ ایران است. تاریخ دفاع مقدس دارای برگ‌های زرین الهام بخش، امید آفرین برای ملت ایران و همه مستضعفان جهان است و یکی از زیباترین برگ‌های این تاریخ برگ مقاوت و ایستادگی هموطنان ارامنه است.

وی افزود: همچنین حضور تمام اقوام، ادیان و مذاهب در دوران سخت مقاومت و ایستادگی آزادگان عزیز از زیبایی‌های تاریخ دفاع مقدس است. در این دفاع مقدس تمام اقوام حضور داشتند و نقش ایفا کردند. عرب‌های خوزستان با تمام قدرت، آذری‌ها، ترک‌ها، کردها، بلوچ‌ها، سیستانی‌ها و... یکایک اقوام ایرانی در این کار بزرگ حضور داشتند. پیروان مذاهب مختلف و ادیان آسمانی، اقلیت‌های دینی و جامعه ارمنی کشور که حدود ۳۰ آزاده ارامنی در کنار برادران و خواهران آزاده خودشان در اوج فداکاری و ایستادگی و مقاومت در این کار بزرگ نقش آفریدند.

ابوترابی‌فرد در ادامه در خصوص حضور موثر ارامنه در جنگ گفت: یکی از آزادگان عزیز ارمنی‌ ما که به میهن ایران بازگشتند در خدمت پدر بزرگوارشان به منزل ما در قزوین تشریف آوردند. هنوز آزادگان بازنگشه‌ بودند. از تلاش دیگر هم‌رزم‌های آزاده خود تعریف می‌کردند و از اخوی بزرگوار بنده می‌گفتند که در خدمت این بزرگواران بود. پدر بزرگوار آزاده ارمنی به ابوی من فرمودند: خداوند قبل از آنکه انسان را خلق کند پیامبرش حضرت آدم را خلق کرد. پیامبر او حضرت آدم آفریده شد برای مدیریت و هدایت انسان و بعد جامعه انسانی شکل گرفت. همان خدای بزرگ قبل از آنکه فرزندان ما اسیر شوند فرزند شما را در عراق در اسارت عراقی‌ها قرار داد تا برای فرزندان اسیر آزاده ما، معلم و رهبر باشد. این ارتباط و پیوند استوار رمز موفقیت آزادگان عزیز در دوران اسارت است.

 آزادگان بارزترین صحنه‌های وحدت و مقاومت را خلق کردند

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: اگر می‌خواهید یکی از بارزترین صحنه‌های وحدت و مقاوت را ببینید قطعا اسارت زیباترین صحنه وحدت ملت ایران است که با هم در کنار هم و در اوج صمیمیت این کار بزرگ را آفریدند و در چنگال دشمنی به نام صدام از همه ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند. نماینده صلیب سرخ به برادر من گفته بود شما آزادگان در این زندان‌ها یک جمهوری اسلامی تشکیل داده‌اید که فقط پرچم ایران را ندارد.

محمد حسن ابوترابی‌فرد در پایان گفت: از خداوند متعال سعادت و عزت همیشگی می‌خواهم و امیدوارم همیشه ملت ایران نماد وحدت و انسجام باشد و همه ما در کنار هم و با هم برای پاسداری از ایران اسلامی و شرف و عزت و اقتدار قدم برداریم.

امام خمینی جنگ را مردمی کرد که نتیجه آن پیروزی بود

در ادامه مراسم امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رییس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با تشکر از برگزارکنندگان این جلسه گفت: از همان اول پیروزی انقلاب اسلامی دشمن بنای دشمنی را بر ما گذاشت و از طریق راه‌های مختلف به دنبال این بود که از پیشرفت انقلاب اسلامی جلوگیری کند. با این بهانه که کشور ما الان آمادگی دفاع ندارد. دشمن به سراغ صدام رفت و به او گفت شما به ایران حمله کن حتما پیروز می‌شوی. اول جای طاغوت را می‌گیری و بعد بزرگ عرب می‌شوی. صدام باورش شد و در اولین روز اعلام جنگ در مصاحبه‌ای گفت: با حمله به ایران روز اول خرمشهر را می‌گیریم، ظرف سه روز جزیره آبادان را و بعد روز هفتم می‌خواهم در میدان آزادی تهران مصاحبه کنم.

 وی افزود: امام در آن زمان گفت: اگر این جنگ ۲۰ سال طول بکشد ما ایستاده‌ایم. کار بزرگی که امام کرد و نتیجه آن پیروزی انقلاب اسلامی شد این بود که جنگ را مردمی کرد. یعنی تکیه کرد به مردم و ملت ایران. تکیه کرد به توانمندی‌ها و امکانات مردم و به آنها گفت: کشور و انقلاب برای شماست، شرف و ناموس شما در خطر است. بیایید به میدان و بجنگید. بعد از آن تمام مقاطع سنی آمدند پای کار. قومیت‌های مختلف،‌ مذاهب مختلف، سنین مختلف و همه کسانی که قلب‌شان برای ایران می‌تپید، همه کسانی که انقلابی بودند، پای کار آمدند. از جمله کسانی که پای کار آمدند مردم ارامنه ما بودند. واقعا همت کردند تلاش کردند و ما تشکر می‌کنیم. نتیجه این تلاش‌‌ها پیروزی انقلاب اسلامی بعد از هشت سال جنگ بود که این پیروزی حاصل هماهنگی و پای کار آمدن مردم بود.

 امیر سیاری خطاب به نسل جوان گفت: بدانید که نزدیک ۴۰ کشور جهان به دشمن ما کمک کردند. تجهیزات کامل داشتند. کسی به ما کمک نمی‌کرد اما پیروز شدیم. حالا جایگاه همین امروز کشور ما با آنها قابل مقایسه است؟ پیروزی ما صد در صد است. این پیروزی هشت سال دفاع مقدس شدنی نبود مگر با ایثار آزادگان، جانبازان و خون شهدا. ما که از شرق و غرب دشمن داشتیم. پس اگر این ایثار از سوی مردم نبود این پیروزی حاصل نمی‌شد. این را نسل جوان ما باید بداند.

در این مراسم از آزادگان ارامنه تجلیل شد و در پایان از کتاب خاطرات عباس شهریاری با عنوان «من، داود، علی» رونمایی شد.

عباس شهریاری درباره کتاب خاطرات خود گفت: این کتاب درباره اعزام شدن من و دو دوست دیگرم علی و داود بود که هر سه پاسدار بودیم و به ما اجازه حضور در عملیات‌ها را نمی‌دادند اما با رایزنی‌ها توانستیم در عملیات خیبر شرکت کنیم. در این عملیات ما سه نفر دست برادری دادیم که هر کی شهید شد دو نفر دیگر را فراموش نکند. علی و داود شهید شدند و من اسیر شدم. این کتاب روایتی است از اتفاق‌هایی که در آن عملیت و بعد اسارت افتاد.

ویژه‌برنامه «الماس‌های درخشان» با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران، جشنواره مردمی عمار، موسسه پیام آزادگان و با همراهی شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال در فرهنگ سرای شفق برگزار شد که اجرای گروه‌های فرهنگی و هنری، هم‌نوازی گروه موسیقی، خاطره‌گویی توسط آزادگان و اجرای استندآپ کمدی یکی از آزادگان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین