|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۲۲۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
اگر چه انتقادها و گلایه‌هایی وجود داشت که چرا چنین ارتباط‌هایی به صورت منسجم پیش از این وجود نداشته اما هم از طرف آقای جهانگیری و هم از سوی حاضران تأکید و مقرر شد که ارتباطات پیوستگی و نظم بیشتری داشته باشد.
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم غلامرضا ظریفیان/ استاد دانشگاه نوشت:

روز گذشته جمعی از دانشگاهیان به خواست و دعوت دولت میهمان آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری بودند. این اقدام دولت و جدیت آقای جهانگیری برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه برای کمک به کشور و نظام قابل تأمل و تحسین است. این هم‌نشینی از آن جهت مهم است که دانشگاه در ادبیات سیاسی جدید یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه پایدار در جهان است. تجربه 100 سال اخیر و بخصوص سه دهه گذشته نشان از آن دارد که کشورهایی در مسیر حرکت به توسعه یافتگی موفق بوده‌اند که از توانمندی‌های موجود در مراکز علمی و دانشگاهی خود به‌خوبی بهره برده‌اند. در حقیقت دانشگاه مرکزی است که هم ظرفیت طرح مسأله، هم آسیب‌شناسی و هم ارائه راه‌حل دارد. در جامعه ایران هم همین تجربه آشکار است که دانشگاه در توسعه نقش‌آفرین اصلی بوده است. با این حال نکته‌ای که محل تأمل است اینکه در کشور ما به هر دلیلی از این ظرفیت آن‌گونه که شایسته و بایسته است استفاده نشده است و می‌طلبد بخصوص در شرایطی که کشور با مشکلاتی دست به گریبان است، نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشیم. چرا که توسعه بدون اتکا به دانشگاه قطعاً هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت، حال آنکه مدد جستن از این ظرفیت بزرگ منجر به آن خواهد شد که با هزینه اندک به ارزش افزوده زیاد برسیم.

بخصوص که انگیزه مشارکت و کمک به دولت و در سطح کلی‌تر به نظام و مردم هم در بدنه دانشگاهی کشور در حد بالایی وجود دارد. در جلسه دیروز هم آقای جهانگیری به همین موضوع اشاره کرد و از جامعه دانشگاهی خواست تا در مسیر عبور از تنگناهایی که با آن روبه رو هستیم در کنار دولت باشند، به کابینه مشورت بدهند، طرح مسأله و آسیب‌شناسی کنند و در نهایت راه‌حل‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند. اساتید حاضر در جلسه هم آمادگی خود را برای تحقق این منظور اعلام کردند. اگر چه انتقادها و گلایه‌هایی وجود داشت که چرا چنین ارتباط‌هایی به صورت منسجم پیش از این وجود نداشته اما هم از طرف آقای جهانگیری و هم از سوی حاضران تأکید و مقرر شد که ارتباطات پیوستگی و نظم بیشتری داشته باشد. معاون اول رئیس‌جمهوری هم بر این مهم صحه گذاشت که دانشگاه‌ها توانمندی‌های مناسبی برای آسیب‌شناسی و ارائه راه‌حل دارند و تأکید کرد که دولت ازکمک دانشگاهیان استقبال می‌کند.

به هر روی در شرایطی که موضوع سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی این روزها یکی از بحث‌های مطرح در محیط‌های سیاسی و جامعه‌شناختی است، جامعه دانشگاهیان کشور که همواره در کنار مردم بوده‌اند به اعتبار عملکرد علمی و تحقیقاتی خود و حضور در صحنه‌های مختلف، از اعتبار مناسبی بین افکار عمومی برخوردار هستند و هیچ ابایی ندارند که این اعتبار – که متعلق به مردم است- را هزینه توسعه کشور و برون‌رفت از تنگناها و مشکلات موجود کنند. جلسه دیروز هم‌اندیشی دانشگاهیان با دولت را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این ارتباطات مستدام باشد و مسئولان در نهادهای مختلف کشور به ظرفیت‌های بالای دانشگاهیان اهتمام بیشتری داشته باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین