|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۲۲۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
عجمی در خصوص ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموزان اتباع، گفت: ۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی که در استان دارای کارت و پروانه اقامت یا روادید خانواری هستند می‌توانند در مدارس دولتی همانند دانش‌آموزان ایرانی بدون پرداخت شهریه ثابت ثبت‌نام کنند. تعداد قابل توجهی از آن‌ها مراجعه کرده و ثبت‌نام شده‌اند.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: از امروز فاز اجرایی و عملیاتی طرح خروج و مراجعت اتباع افغانستانی شروع شده است.

محمد عجمی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با با اشاره به موضوع طرح خروج و مراجعت اتباع افغانستانی، آمایش ۱۳ پناهندگان و ثبت‌نام دانش‌آموزی در اداره اتباع، اظهار کرد: از امروز فاز اجرایی و عملیاتی طرح خروج و مراجعت اتباع افغانستانی شروع شده است.

وی افزود:۱۵۰ هزار نفر تبعه خارجی در استان داریم که دارای کارت آمایش و اکنون نیز مشمول دریافت کارت آمایش مرحله سیزدهم هستند. غیر از ۱۵۰ هزار نفر تبعه افغانستانی دارای پاسپورت با روادید شش ماهه و اصطلاحا روادید خانواری با اعتباری تا ۳۱ شهریور ۹۷، حدود ۳۶ هزار نفر تبعه افغانستانی نیز هستند که مجموعا 186 هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند.

عجمی با بیان اینکه تاکنون امکان خروج و مراجعت اتباع دارای کارت آمایش و گذرنامه با روادید خانواری فراهم نبود، عنوان کرد: براساس ابلاغ اداره کل اتباع وزارت کشور، اتباعی که دارای کارت آمایش و روادید خانواری معتبر هستند می‌توانند از فردا صبح به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی در سطح شهر مشهد مراجعه کرده و نسبت به انجام مراحل اداری خروج و مراجعت خود از ایران به افغانستان اقدام کنند.

مشاور استاندار ادامه داد: روش اقدام اینگونه است که اتباعی که دارای گذرنامه با روادید خانواری هستند و پاسپورت معتبر از سرکنسولگری دولت افغانستان دریافت کرده‌اند، از فردا می‌توانند به دفاتر کفالت مراجعه و پاسپورت خود را ارایه کنند. فیش‌هایی باید به حساب نیروی انتظامی واریز شود که در دفاتر به آن‌ها توضیح داده خواهد شد. بعد از آن پرونده تشکیل داده و توسط دفاتر کفالت به پلیس مهاجرت و گذرنامه تحویل داده می‌شود.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اضافه کرد: در نهایت در پاسپورت آن‌ها سه ماه اقامت به اضافه یک ماه اجازه خروج و مراجعت به افغانستان درج خواهد شد که باید قبل از اتمام مدت یک ماهه خود به ایران بازگردند. اگر تبعه‌ای از اتباع افغانستان به این شکل خارج شد و در طی مدت یک ماه به ایران بازنگشت، باید به سرکنسولگری‌های ایران در افغانستان مراجعه و اجازه ورود یا روادید به جمهوری اسلامی ایران را دریافت کند.

وی بیان کرد: افراد بعد از بازگشت مجددا به دفتر کفالت مراجعه کرده و پاسپورت خود را در اختیار دفتر قرار می‌دهند. دفتر پاسپورت آن‌ها را به پلیس مهاجرت برده، اقامت سه ماهه را ابطال کرده و مجددا ویزای قبلی را  به آن‌ها بازمی‌گرداند. در بین دارندگان کارت آمایش ممکن است افرادی باشند که قبلا پاسپورت افغانستان را از کنسولگری کشور خودشان دریافت کرده‌اند که از فردا صبح می‌توانند مراجعه کنند.

عجمی گفت: اگر افرادی باشند که تاکنون پاسپورت و گذرنامه دولت افغانستان را دریافت نکرده‌اند، ابتدا باید به کنسولگری مراجعه کرده و پاسپورت را دریافت کنند. بعد از آن مراحل همانند قبل طی خواهد شد.

مشاور استاندار خاطرنشان کرد: کلیه اعضای خانواده که مشخصاتشان در پاسپورت باشد یا پاسپورت انفرادی داشته باشند می‌توانند از این امکان استفاده کنند. در حال حاضر یک بار در سال اجازه خروج و مراجعت صادر خواهد شد. جلسات هماهنگی با پلیس مهاجرت و گذرنامه نیز برگزار شده است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی افزود: ما اتباعی داریم که حدود 30 تا 35 سال است که با کارت آمایش زندگی می‌کنند و تا به حال امکان خروج و مهاجرت نداشتند که با این طرح این امکان فراهم می‌شود.

وی در خصوص مرزهای خروج اتباع، تصریح کرد: مرز دوغارون بهترین مرز خروج بوده و این امکان در مرز میلک در سیستان و بلوچستان نیز فراهم شده است. من اطلاع دقیق ندارم اما احتمالا امکان خروج با مرز هوایی نیز وجود خواهد داشت.

عجمی افزود: اتباع بابت اقامت سه ماهه‌ای که از پلیس مهاجرت دریافت می‌کنند باید ۱۷۲ هزار تومان نزد دفاتر خدمات اتباع خارجی به حسابی که متعلق به خزانه و نیروی انتظامی است واریز کنند، مبلغ ۲۳ هزار تومان جهت موافقت خروج مراجعت به حساب نیروی انتظامی نیز واریز می‌شود و فیش آن را باید به دفاتر کفالت بدهند، دفتر کفالت نیز در قبال خدمات اداری که ارایه می‌کند به ازای هر جلد پاسپورت چه برای یک نفر و چه کل اعضای خانواده، ۱۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

مشاور استاندار بیان کرد: ارائه خدمات برای اجرای این طرح از فردا صبح در دفاتر اتباع خارجی در صورت دارا بودن پاسپورت وجود خواهد داشت که به صورت مستمر و سالیانه ادامه دارد. هر فرد در هر زمانی که نیاز به سفر به کشور خود در طول سال را دارد می‌تواند از این امکان برخوردار شود.

کارت آمایش لازمه زندگی افراد در استان و کشور است

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح آمایش ۱۳ اتباع افعانستانی و عراقی در استان همزمان با سایر استان‌های کشور انجام خواهد شد، عنوان کرد: طرح تمدید یک ساله کارت آمایش مرحله سیزدهم پناهندگان افغانستانی و عراقی که از 10/4/97 شروع شده تا 31/5/97 ادامه دارد. از ابتدای شروع طرح تاکنون حدود ۸۵ هزار نفر از اتباع کشور افغانستان و عراق مراجعه کردند که حدود ۷۰ درصد اتباع مجاز به دریافت کارت آمایش هستند و آن را دریافت کردند.

وی ادامه داد: از حدود ۶۵ هزار نفر از افراد باقیمانده نیز تعداد قابل توجهی مراجعه کرده و برگه نوبت‌دهی دریافت کارت را اخذ کرده‌اند. سایر اتباعی که تاکنون مراجعه نکردند نیز این فرصت را دارند که در چند روز باقیمانده مراجعه کنند. کارت آمایش لازمه زندگی افراد در استان و کشور از بابت تحصیل، اشتغال، تردد و اقامت است.

ثبت‌نام 60 هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس دولتی بدون پرداخت شهریه

عجمی در خصوص ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموزان اتباع، گفت: ۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی که در استان دارای کارت و پروانه اقامت یا روادید خانواری هستند می‌توانند در مدارس دولتی همانند دانش‌آموزان ایرانی بدون پرداخت شهریه ثابت ثبت‌نام کنند. تعداد قابل توجهی از آن‌ها مراجعه کرده و ثبت‌نام شده‌اند.

مشاور استاندار اضافه کرد: دانش‌آموزانی که در سال ۹۴، 95 و ۹۶ فاقد مدرک اقامتی معتبر بودند و خودشان و والدینشان در طرح سرشماری شرکت کردند، مهلت داشتند که از 30/4/97 تا 26/5/97 به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال مراجعه کرده و برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند تا در مدارس آموزش و پرورش از آن‌ها ثبت‌نام به عمل آید. تاکنون ۸۳۵۵ نفر از این افراد به دفاتر مراجعه و برگه حمایت تحصیلی دریافت کردند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: تعداد افرادی که در سال 94، 95 و 96 به عنوان فاقد مدرک مراجعه کرده و برگه حمایت تحصیلی دریافت کردند، ۱۷ هزار نفر بوده و مابقی اتباع ممکن است که فرم‌ها برای آن‌ها صادر شده اما مراجعه نکرده‌اند. سایرین نیز هنوز فرصت دارند که مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: تعدادی از اتباع امسال برای اولین بار قصد دارند که فرزند خود را در مدارس ثبت‌نام کنند و فاقد مدرک اقامتی معتبر هستند، آن‌ها نیز در همین تاریخ مهلت دارند که مراجعه کنند. بر اساس آمار 2500 نفر دانش‌آموز فاقد مدرک تاکنون مراجعه کرده و برگه حمایت تحصیلی دریافت کردند. اگر تبعه‌ای باقی مانده می‌تواند در فرصت باقیمانده مراجعه کند.

عجمی خاطرنشان کرد: ما بر اساس هماهنگی‌هایی که با اداره کل آموزش و پرورش و دفاتر خدمات، اقامت و اشتغال اتباع خارجی انجام دادیم، تلاش کردیم تا روند ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع را تسهیل کنیم. در خصوص افراد فاقد هویت نیز سازوکاری را فراهم کردیم تا برگه را دریافت کنند.

مشاور استاندار بیان کرد: دانش‌آموزانی که در سه سال گذشته تحصیل می‌کردند باید کارنامه خود را برای دریافت برگه ارایه کنند. افرادی که می‌خواهند جدید ثبت‌نام کنند باید مدرکی ارایه کنند که یک سال اخیر در ایران بودند اما چنانچه نتوانند اثبات کنند، دفاتر آن‌ها را به اداره کل اتباع معرفی می‌کنند و ما نیز به آن‌ها معرفی‌نامه می‎دهیم.

حدودا ۱۲ هزار نفر از اتباع خارجی با بانوان ایرانی ازدواج کرده‌اند

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در خصوص ازدواج مردان خارجی با بانوان ایرانی، تصریح کرد: تعدادی از مردان خارجی با بانوان ایرانی ازدواج کردند که در این بین افرادی که دارای مدارک اقامتی معتبر بودند، ثبت ازدواج آن‌ها انجام شده و فرزندان آن‌ها نیز دارای مدارک اقامتی معتبر هستند و در سن 18 سالگی نیز شناسنامه و تابعیت ایرانی دریافت می‌کنند.

وی افزود: تعدادی از مردان خارجی نیز با بانوان ایرانی ازدواج کردند اما مرد خارجی و فرزندانش فاقد مدرک اقامتی بودند. ما در اواخر سال 95 و تا مرداد سال 96 طرح سرشماری مردان خارجی مزدوج با بانوان ایرانی را انجام دادیم و از آن مردان و فرزندانشان ثبت‌نام کردیم. بر اساس ابلاغی که از ناحیه اداره کل اتباع وزرات کشور صورت گرفته، از ابتدای تیرماه افرادی که برگه سرشماری و همسر ایرانی داشتند، به دفاتر خدمات اتباع خارجی مراجعه کرده و برگه تردد ۶ ماهه دریافت کردند.

عجمی اضافه کرد: تاکنون 489 نفر در قالب 209 خانوار مراجعه کرده و برگه 6 ماهه دریافت کردند که این برگه هم به منزله اقامت قانونی در ایران است و هم با این برگه می‌توانند ازدواج خود را با همسر ایرانی‌شان به صورت رسمی و قانونی ثبت کنند و فرزندان آن‌ها نیز دارای مدرک اقامت قانونی خواهند شد.

مشاور استاندار ادامه داد: حدودا ۱۲ هزار نفر از اتباع خارجی با بانوان ایرانی ازدواج کرده‌اند که ازدواج ۶ هزار نفر از آن‌ها به صورت رسمی ثبت شده است و ما تاکنون ۴۵۰۰ جلد شناسنامه برای فرزندان آن‌ها صادرکردیم. ممکن است اتباعی با بانوان ایرانی ازدواج کرده اما موفق به شرکت در طرح سرشماری نشده باشند که آن‌ها نیز می‌توانند به اداره کل اتباع مراجعه و در طرح شرکت کرده و برگه ۶ ماهه دریافت ‌کنند. آخرین مهلت از 1/4 تا 31/۵ است.

حضور اتباع غیرمجاز پاکستانی در استان خراسان و شهر مشهد بسیار کم است

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در خصوص ورود اتباع کشور پاکستان به ایران، عنوان کرد: ورود اتباع خارجی به کشور باید با دارا بودن روادید معتبر ایران باشد که به دو شکل صورت می‌گیرد. یکی از طریق نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و دوم از طریق ویزای فرودگاهی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و دیگر فرودگاه‌های مشهد بوده که این نحوه ورود اتباع است.

وی ادامه داد: برخی از اتباع پاکستان بعد از اتمام روادید قانونی در ایران باقی می‌مانند که اگر تبعه خارجی فاقد مدرک اقامتی معتبر باشد از طریق پلیس اعمال قانون شده و از راه مبادی مشترک ایران و پاکستان تحویل مرزبانی پاکستان می‌شود. اگر پلیس، تبعه پاکستانی غیرمجازی را در سطح استان دستگیر کرده و به اردوگاه‌های ما در مشهد و فریمان تحویل دهد، آن‌ها را به اردوگاه الغدیر در شهرستان زاهدان اعزام می‌کنیم تا از مرز میرجاوه به مرزبانی پاکستان تحویل داده شوند. با این وجود حضور اتباع غیرمجاز پاکستانی در استان خراسان و شهر مشهد بسیار کم است.

عجمی با بیان اینکه امسال در کل کشور 90 هزار نفر از اقشار آسیب‌پذیر پناهنده دارای کارت آمایش از دفترچه بیمه سلامت برخوردار می‌شوند، عنوان کرد: از این تعداد حدود ۱۲ هزار نفر در استان هستند که تاکنون مراجعه کرده‌ و حدود 10 هزار نفر دفترچه بیمه سلامت را دریافت کرده‌اند. اینکه افراد بالای ۶۰ سال نیاز به گواهی پزشک دارند، درست نیست.

مشاور استاندار گفت: لیست اقشار آسیب‌پذیر در ابتدای فروردین تهیه شده، از طریق اتباع وزارت کشور در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و افرادی که اسامی آن‌ها در آن سامانه وجود داشته می‎توانند مراجعه و دفترچه بیمه سلامت دریافت کنند. در سال گذشته تعداد اقشار آسیب‌پذیری که از بیمه سلامت برخوردار شدند در استان و کل کشور بیشتر بوده است. سال گذشته این تعداد ۲۲ هزار نفر بوده و امسال ۱۲ هزار نفر شده که هم به دلیل تغییر در آیتم‌ها و هم بالا رفتن هزینه بیمه است.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در رابطه با تاثیر نوسانات ارز در خروج اتباع خارجی از کشور، تصریح کرد: از 10 روز قبل تاکنون و تا ۵ روز آینده بحث کثرت خروج اتباع مطرح است که به امسال و نیز نوسانات ارزی مربوط نمی‌شود.

وی افزود: همه ساله ما در سه مناسبت شاهد کثرت خروج اتباع افغانستانی غیرقانونی فاقد مدرک معتبر به کشور خودشان هستیم. این سه مناسبت 20 روز قبل از عید نوروز، ۱۵ روز قبل از عید فطر و ۲۰ روز قبل از عید قربان است که با مدت مشابه سال قبل تفاوت چندانی ندارد. اطلاعات و اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود، چندان واقعی نیست.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین