|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۲۲۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
حجتی توسعه گلخانه ها را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب دانست و افزود: با انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه مصرف آب در تولید این گروه از محصولات ۹۰ درصد کاهش می یابد.
 وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۳ هزار میلیارد تومان در بخش اصلاح زیرساخت‌ها و اجرای روش‌ نوین آبیاری سرمایه گذاری کرده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،محمود حجتی با اشاره به اینکه سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان برای اصلاح و توسعه زیرساختها در بخش کشاورزی سرمایه گذاری شده است، افزود: علاوه بر این ۴ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای شبکه های نوین آبیاری و بهره گیری از منابع آبهای مرزی و طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان صرف شده است.

وی گفت: این میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به منظور افزایش بهره وری آب در تاریخ کشور بی سابقه بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی مساحت شبکه های نوین آبیاری را در مزارع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه های نوین آبیاری قرار گرفت.

حجتی گفت: حدود ۷ درصد از کل منابع آب قابل استحصال کشور در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

وی افزود: استفاده از دانش و فناوری های نوین در بخش آبیاری، بهره وری در مصرف آب را افزایش داده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس گزارشهای موجود بهره وری آب از ۳۷ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته که عدد خوبی است.

حجتی خاک ورزی و آماده سازی مکانیزه اراضی، اصلاح بذر و نهال و انتقال فصل کشت را از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف آب دانست و گفت: هم اکنون به منظور افزایش بهره وری آب، بذر اصلاح شده چغندرقند با تولید ۱۰ تن در هر هکتار به کشاورزان معرفی شده و با مصرف یک متر مکعب آب ۶۰۰ گرم شکر تولید می شود.

وی افزود: برای افزایش تولید، ارتقای کیفیت محصول، صرفه جویی در زمان تولید و صرفه جویی در مصرف آب کشت نشاء محصولات بویژه محصولات سبزی و صیفی توسعه یافته است و امروز میلیاردها نشاء از محصولات مختلف در گلخانه ها تولید می شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کشت نشاء در مصرف آب ۳۰ درصد صرفه جویی و در برخی اراضی امکان چهار دوره کشت محصول در زمین فراهم می شود.

حجتی توسعه گلخانه ها را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب دانست و افزود: با انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه مصرف آب در تولید این گروه از محصولات ۹۰ درصد کاهش می یابد.

وی گفت: طرح توسعه گلخانه های کوچک با برنامه کشت تلفیقی محصولات در مناطق روستایی از مهمترین برنامه های وزارتخانه است و تسهیلات اجرای طرح از وام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری توسعه روستایی تامین می شود.

وزیر جهاد کشاورزی بهره گیری از تجربه های گذشتگان را در مدیریت منابع آب ارزشمند دانست و افزود: گذشتگان با همین شرایط کم آبی و محدودیت های منابع آب، کشاورزی می کردند و با بهترین روش برداشت آب در قناتها مصرف آب را مدیریت می کردند بنابراین باید در طرح های تعادل بخشی به سفره های آب زیرزمینی از این تجربیات استفاده کنیم و می توانیم با مشارکت مردم محلی در ۶۰۰ دشت کشور از دستاوردهای گذشتگان استفاده کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین