|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۳
کد خبر: ۲۲۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: در واقع سالانه یک و نیم میلیارد لیتر آب با تانکر حمل و میان مردم روستاهای استان توزیع می‌شود.
 ‌مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: امید یک میلیون و 300 هزار نفر از مردم سیستان و زاهدان به حق آبه هیرمند از افغانستان و "چاه نیمه"(چاله‌ها و گودالهای طبیعی ‌که آب مازاد رودخانه هیرمند توسط کانالی به آن هدایت می‌شود)، است.

 به نقل از اداره‌کل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان، ریگی افزود: باید دیپلماسی کمک کند تا میزان ورودی آب بهبود یابد. طبق تفاهم نامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بالغ بر 825 میلیارد مترمکعب در سال آب باید وارد سیستان شود.

وی بیان کرد: بیش از دو هزار و 800 روستا در استان فاقد سامانه آبرسانی است، هزار و 257 روستا با تانکر آبرسانی می شود، در این روستاها 251 هزار نفر در قالب 60 هزار خانوار زندگی می‌کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: در واقع سالانه یک و نیم میلیارد لیتر آب با تانکر حمل و میان مردم روستاهای استان توزیع می‌شود.

به گفته وی، 502 روستا دارای شبکه آبرسانی بود که عمده چاه های آن در حال خارج شدن از مدار است.

ریگی تصریح کرد: 199 هزار نفر در قالب 52 هزار خانوار در این روستاها زندگی می کنند، مردم به واسطه این که پایداری آب در این روستاها به نسبت خوب بوده اکنون که تاسیسات آن‌ها از مدار خارج شده است، ظروفی برای نگهداری آب ندارند که پویش نذر آب با همکاری جمعیت هلال احمر کشور ایجاد و مقرر شد هزار و 200 تانکر برای این 502 روستا تامین شود که بیش از 600 تانکر در سیستان، ایرانشهر، چابهار و سراوان در مرحله حمل است و در روستاهایی که سامانه آبرسانی آن از مدار خارج شده است، نصب می‌شود.

به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان، در پی پیگیری‌ها و مکاتباتی که انجام شد طبق مصوبه هیئت دولت بیش از هزار و 20 میلیارد تومان برای رفع تنش آب کشور اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: در کل در مرکز و جنوب استان چون آب‌ها زیرزمینی است از یک دیدگاه، کیفیت آن مناسب تر است اما با گذشت زمان به طور میانگین سالیانه 25 سانتی متر سطح آب های زیرزمینی پایین می‌رود، در طول 10 سال اخیر به واسطه دو دهه خشکسالی بیش از پنج متر سطح آب های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است و هر اندازه این کاهش بیشتر می‌شود میزان شوری روند صعودی پیدا می‌کند.

ریگی خاطرنشان کرد: در حوزه شمال استان رویکرد متفاوت و آب‌ها سطحی است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین