کد خبر: ۲۲۵۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
دراین زمینه، 'ریاض کهواجی' رئیس شرکت مشاوره دفاعی 'اینگما' در دوبی تاکید می کند: 'اما ظرفیت روسیه برای مدیریت جنگ محدود است. نبردهای پیش رو قدرت و ضعف این توانایی مسکو را محک خواهد زد'.
   واشنگتن پست در گزارشی نوشت: مرحله ای تازه ای در جنگ سوریه کلید می خورد و نیروهای دولتی سوریه برای نخستین بار مقابل سربازان خارجی قرار می گیرند.

 در این گزارش به قلم 'لیز اسلای' آمده است:
جنگ سوریه وارد آخرین و خطرناک ترین مرحله خودمی شود. دولت سوریه ونیروهای متحدش برای نخستین بار دراین کارزار، مقابل سربازان خارجی قرار خواهند گرفت تا بقیه خاک کشور که همچنان در دستان گروه های مخالف است را نیز تحت کنترل دولت درآورند.

دولت سوریه با شکست گروه های تروریستی درجنوب غرب سوریه، کنترل اکثر نقاط کشور را در دست دارد وبا هیچ تهدید مهم نظامی و دیپلماتیک روبرو نیست. اما هنوز یک سوم از خاک سوریه خارج از کنترل دولت و در اشغال نیروهای ترکیه و آمریکا است. سربازان ترکیه در شمال غرب سوریه آرایش دیده اند در استان های 'حلب 'و 'ادلب' که در کنترل نیروهای مخالف هستند.اسد اعلام کرده که هدف بعدی تهاجم او خواهند بود.

حدود 2 هزار نفر از نیروهای عملیات های ویژه آمریکا هم ناحیه شمال شرق سوریه را در کنترل خود دارند و از مبارزان کرد پشتیبانی می کنند.

با این شرایط؛ هیچ تضمینی نیست که جنگ سوریه که مراحل پایانی خود را پشت سر می گذراد؛ وارد یک درگیری بزرگتر نشود.

در این کارزار پیچیده و آشفته؛ تنها قدرتی که باقی مانده تا سوریه را در دام های پیش رو هدایت کند؛ روسیه است.

روسیه تنها قدرت خارجی است که رابطه با تمامی طرف های درگیر در جنگ سوریه خوب است از جمله با اسرائیل و ایران.

روسیه در سال 2015وارد مداخله نظامی در سوریه شد و مسیر جنگ را به نفع دولت تغییر داد و یک نوع توازن قوا میان منافع متناقض انواع بازیگران این جنگ بوجود آورد و ضمنا مانع از آن شد که این جنگ کل منطقه را در یک حریق عظیم بسوزاند.

دراین زمینه، 'ریاض کهواجی' رئیس شرکت مشاوره دفاعی 'اینگما' در دوبی تاکید می کند: 'اما ظرفیت روسیه برای مدیریت جنگ محدود است. نبردهای پیش رو قدرت و ضعف این توانایی مسکو را محک خواهد زد'.

وی ادامه می دهد:'روسیه آن طور که خود را در سوریه صاحب قدرت نشان می دهد؛ نیست. مسکو نتوانسته است نگرانی های اسرائیل از بابت حضور ایران درسوریه را برطرف نماید'.

'کمال عالم'عضو 'موسسه خدمات متحد سلطنتی'لندن هم می گوید:' اولویت های روسیه در حال حاضر این است که در همه نقاطی که دولت سوریه آن را بازپس گرفته است ثبات برقرار کند. حدود 6 میلیون آواره سوری را به کشور باز گرداند . ارتش سوریه را از نو بسازد. بازسازی را شروع کند. با به جریان انداختن یک راه حل صلح؛ یک جایگاه معتبر بین المللی برای خود تعریف کند'.

وی اضافه می کند'روسیه خوب می داند که نقاط آزاد شده؛ یک بمب ساعتی اند. به همین خاطر روس ها می خواهند مطمئن شوند حمله تلافی جویانه ای در این نواحی اتفاق نمی افتد'.
عالم تصریح می کند: جنگ سوریه هنوز تمام نشده. الآن وقت آن است که ثبات در کشور برقرار شود. کار سخت تمام شده است'.

'بسام بربندی' دیپلمات پیشین سوریه که به واشنگتن سفر کرده است وبرای گروه های مخالف سوریه کار می کند، نیز می گوید:'روسیه راه حلی را می خواهد که مقدم بر آن، دولت سوریه عملیات های تهاجمی را انجام داده باشد. با این حساب انتظار می رود که یک نبرد ویرانگر دیگر در ادلب اتفاق بیفتد. اما اگر دیپلماسی خوب به وظیفه عمل کند شاید جلوی خشونت های بیشتر گرفته شود'.

در حال حاضر مناطق شمال شرق که در کنترل آمریکا است نسبتا از سایر نقاط سوریه آرامتر است.
ترامپ گفته است که نیروهای عملیات ویژه تنها می توانند تا زمانی در سوریه بمانند که مطمئن شوند داعش بطور کامل شکست خورده است. اما داعش هنوز بخش هایی از خاک سوریه در مرز با عراق را در چنگ خود دارد.

کردهای سوریه که متحد نیروهای آمریکایی هستند هم با دمشق وارد گفت و گو شده اند تا پس از پیروزی ها یک نوع خودمختاری بدست آورند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین