|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۸
کد خبر: ۲۲۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
پوشش غیررسمی نزد مسئولان دیگر کشورها چندان موضوع عجیبی نیست. اما مسئولان و مدیران ایرانی، اگر معمم نباشند، اغلب قائل به پوشیدن کت و شلوار هستند. البته در این میان استثناهایی هم وجود داشته است.
 اگر در دولت یازدهم نقش عمومی سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کنار وجهه رسانه‌ای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جمع کابینه از همه پررنگ‌تر بود، ستاره و سلبریتی کابینه دولت دوازدهم بدون شک محمدجواد آذری جهرمی است.
حضور جهرمی بر راس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از همان روزهای اول جالب توجه بود. او اولین وزیر دهه شصتی ایران به حساب می‌آید. در عین حال سابقه فعالیتش در وزارت اطلاعات از سوی کسانی که نگاهی بدبینانه به عملکرد چهره‌های امنیتی دارند، با توجه به محل فعالیت وزیر جوان، بسیار ابهام‌برانگیز ارزیابی شد. جهرمی در حضور در فضای مجازی و پاسخگویی به مخاطبان و ابراز واکنش به کاربران شبکه‌های اجتماعی هم گوی سبقت را از محمدجواد ظریف ربود. او به طور ویژه به دفعات در توئیتر با مخاطبان خود به دیالوگ پرداخته یا به سوال‌ها و توئیت‌های دیگر کاربران واکنش نشان داده است. او همچنین به دلیل ارائه گزارش‌ها و شفاف‌سازی درباره پاسخ به سوال‌هایی که درباره مسائل مرتبط با وزارتخانه تحت امرش مطرح می‌شود، توضیحاتش درباره رویدادها، اخبار و گفته‌های مرتبط با دولت و انتشار اخبار دیدارها، جلسات، مصوبات و گزارش‌های حوزه کاری‌اش مورد توجه قرار گرفته است. مطرح‌ترین اقدام اخیر آذری جهرمی، ایجاد شفافیت درباره شرکت‌های واردکننده گوشی‌های تلفن همراه با ارز دولتی در دوره انفجار قیمت ارز و کمبود گوشی موبایل در بازار بود که منجر به انتظار عمومی از وزارت‌های صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برای شفاف‌سازی در این رابطه و در نهایت دستور رئیس‌جمهوری برای انتشار گزارشی در این باره شد. در روزهای گذشته اما موضوعی که باعث شده است آذری جهرمی دوباره مورد توجه قرار گیرد، دیدارش با کیمیا علیزاده، دختر قهرمان تکواندوی ایران بود. کیمیا که به دلیل مصدومیت بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی و البته پرچمداری کاروان ورزشی ایران در این رقابت‌ها را از دست داده است، از سوی وزیر ارتباطات مورد قدردانی قرار گرفت. با وجود این که مساله ارتباط این وزارتخانه با چنین تقدیری برای بسیاری سوال ایجاد کرد، موضوع اصلی مورد توجه، پوشش وزیر جوان در این دیدار بود. آذری جهرمی در این دیدار با تی‌شرت آستین کوتاه موسوم به «پولوشرت» و شلوار جین حاضر شد؛ پوششی که با عرف کت و شلوار و پیراهن پوشی وزرا و اغلب مسئولان ایرانی در تضاد است.

پوشش غیررسمی نزد مسئولان دیگر کشورها چندان موضوع عجیبی نیست. اما مسئولان و مدیران ایرانی، اگر معمم نباشند، اغلب قائل به پوشیدن کت و شلوار هستند. البته در این میان استثناهایی هم وجود داشته است. مثلا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون در تصاویر غیررسمی همچون تماشای مسابقات تیم ملی فوتبال در جام جهانی یا در هنگام کوهنوردی با لباس‌های دیگر مشاهده شده است. محمود احمدی‌نژاد نیز به ویژه در ابتدای دوران ریاست جمهوری اغلب از نوع خاصی کاپشن استفاده می‌کرد و گاه تنها پیراهن می‌پوشید. عکس‌هایی از او در لباس ورزشی در هنگام دیدار از اردوی تیم ملی فوتبال یا حضور در مسابقه نمادین فوتسال در آرشیو رسانه‌ها موجود است. احمدی‌نژاد همچنین سابقه پوشیدن لباس‌های محلی در هنگام سفرهای استانی خود را هم دارد. البته رئیس دولت‌های نهم و دهم، در اواخر دوران ریاست جمهوری کاملا کت و شلوارپوش شد. وزرا و مدیران دیگری نیز بوده‌اند که گاه به ویژه در شرایط غیررسمی پوشش کت و شلوار را کنار گذاشته‌اند. با این حال شلوار جین جزو تابوهای پوششی در میان مسئولان محسوب می‌شود. پیش‌تر معروف‌ترین چهره سیاسی بعد از انقلاب اسلامی که با شلوار جین دیده می‌شد، بهروز افخمی، کارگردان سینما بود که در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم تهران به بهارستان رفت. افخمی آن روزها با جین در راهروهای مجلس تردد می‌کرد. شلوار جین و تی‌شرت آستین کوتاه از این نظر تابو محسوب می‌شود که در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب اسلامی به عنوان پوششی نامناسب و غربی شناخته می‌شد. شلوار جین به عنوان نمادی از تهاجم فرهنگی و به دلیل شهرت به پوششی آمریکایی در فضای انقلابی مذموم بود و تی‌شرت‌های آستین کوتاه نیز با بحث‌های فقهی درباره پوشش مردان همراه بود که هر دو این مسائل باعث می‌شد برخی جوانان در دورانی به دلیل این پوشش از سوی کمیته وقت مورد بازخواست قرار گیرند.

به هر ترتیب تی‌شرت و جین وزیر جوان حاشیه‌های فراوانی آفرید. برخی این گشادگی فکری نزد یک مسئول در جمهوری اسلامی آن هم در سطح وزیر را ستودند و برخی با قرار دادن این اقدام در برابر مسائلی مثل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و مانند آن، موضوع را کم اهمیت و بی اهمیت تلقی کردند. آذری جهرمی خود به این موضوع واکنشی نشان نداده است، با این حال بعید نیست که در روزهای آینده به آن واکنش نشان دهد.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین