|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۴
کد خبر: ۲۲۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
بیش از یک ماه است که هورالعظیم در آتش می‌سوزد.از تصاویر هوایی می‌توان بخش سبز تالاب را که متعلق به ایران است و هنوز سبز مانده را از بخش عراقی آن که سوخته، تشخیص داد. با توجه به وسعت مناطق خشک، برخی از خطر تشکیل کانون جدید گردوغبار دراثر نابودی تالاب خبرمی‌‌دهند.
 بیش از یک ماه است که هورالعظیم در آتش می‌سوزد.از تصاویر هوایی می‌توان بخش سبز تالاب را که متعلق به ایران است و هنوز سبز مانده را از بخش عراقی آن که سوخته، تشخیص داد. با توجه به وسعت مناطق خشک، برخی از خطر تشکیل کانون جدید گردوغبار دراثر نابودی تالاب خبرمی‌‌دهند.

آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم که از 12 تیر ماه آغاز شد، 13 هزار هکتار در بخش عراقی و بین 400 تا 600 هکتار از بخش ایرانی تالاب در هویزه را در آتش سوزانده است.

** آغاز دوباره حریق
این حریق پس از چند روز پایان یافت، ولی بر اساس اعلام احمد لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان، دوباره حریق در بخش‌هایی از هور آغاز شده و محدوده 20 تا 25 هزار هکتاری از تالاب را در برگرفته است. در حال حاضر، دود ناشی از حریق هور، شهر هویزه را به تعطیلی کشانده و حتی تا اهواز که 90 کیلومتر با آن فاصله دارد، رسیده است.
آنچه اکنون دارای اهمیت است، چاره‌اندیشی برای اطفای آتش است که لاهیجان‌زاده راهکار را استفاده از بالگرد و هواپیمای آب‌پاش عنوان کرده است و تأکید دارد که در هر صورت عراق باید وارد میدان شود.
اما قاسم ساعدی، نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در تشریح وضعیت می‌گوید: بیش از یک ماه است که مردم شهرهای هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه و در مواقعی کلان‌شهر اهواز نفس‌شان از دود غلیظ آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم گرفته است.
وی با انتقاد از بی‌توجهی به حریق تالاب به خانه ملت گفته: یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های بین‌المللی جهان بیش از یک ماه است که در آتش می‌سوزد و هیچ اقدام قابل‌توجهی برای مهار آن از سوی سازمان محیط زیست انجام نشده است.
ساعدی پیشنهاد می‌کند: «با توجه به اینکه هورالعظیم تالابی بین‌المللی و ثبت یونسکو است، اگر ما امکانات کافی برای اطفای این حریق را نداریم باید سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای کمک گرفتن از نهادهای بین‌المللی به کار بندد.»

** بخش سوخته هورالعظیم تبدیل به کانون ریزگردها می‌شود
عبدالله حاتمیان، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز مهم‌ترین دلیل آتش‌سوزی هورالعظیم را آبگیری سدهای ترکیه و در نتیجه خشک شدن اراضی تالابی در پایین‌دست می‌داند و معتقد است وقتی‌که نی‌زارها خشک باشند، نیازی به دخالت انسان نیست بلکه با گرمای هوا آتش می‌گیرند و فاجعه محیط زیستی رخ می‌دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به خبرگزاری مجلس می‌گوید: این مناطق در آینده‌ای نزدیک تبدیل به کانون ریزگردها خواهند شد.
حاتمیان در مورد عوارض آینده آتش‌سوزی بیش از 50 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم می‌گوید: این اتفاق به تمام معنا یک فاجعه محیط‌زیستی است که بر مشکلات محیط‌زیستی این منطقه اضافه شده و مطمئن باشید در آینده‌ای نزدیک این مناطق تبدیل به کانون جدید گرد وغبار خواهد شد و کل جنوب ایران را فرا خواهد گرفت.

**آتش‌سوزی یک بحران برای تالاب محسوب نمی‌شود
در این میان مسعود باقرزاده کریمی مدیر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست ، نظر دیگری دارد و به ایرناپلاس می‌گوید: در تالاب‌ها معمولاً آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد و این آتش‌سوزی‌ها در بخش‌های خشک بیشتر است. ما اخیراً در تالاب میقان نیز آتش‌سوزی داشته‌ایم یا در تالاب زریوار، بارها و بارها شاهد وقوع حریق بوده‌ایم.
به گفته او معمولاً اگر آتش‌سوزی در نیزارها اتفاق بیفتد غیر از آلودگی هوایی که ایجاد می‌کند برای خود تالاب اتفاق مضری رخ نمی‌دهد. به‌نوعی آتش‌سوزی سبب احیای اکوسیستم‌های تالابی می‌شود و چون نی‌های قدیمی از بین می‌رود و فرصتی برای گیاهان جوان‌تر فراهم می‌شود، به لحاظ توالی اکولوژیکی آتش‌سوزی بحران برای تالاب محسوب نمی‌شود.
باقرزاده با بیان اینکه «وقتی نی آتش می‌گیرد ریشه‌اش سرجا باقی می‌ماند» می‌گوید: پس از هر آتش، معمولاً پوشش سبز دوباره به تالاب بازمی‌گردد. تالاب میقان چندی پیش دچار حریق شد اما اکنون سرسبز است.
وی در واکنش به این اظهارنظر که سدسازی‌های ترکیه را عامل آتش‌سوزی هورالعظیم عنوان کرده است می‌گوید: در اینکه سدسازی‌های ترکیه سبب کاهش آب و خشک شدن تالاب در سمت عراق شده است شکی نیست، چون در حال حاضر ترکیه آب دجله و فرات را برای آبگیری سدهایش بسته است. اکنون آن قسمتی از تالاب که در ایران واقع‌شده، چون آب آن تأمین شده است باوجود حریق، همچنان سرسبز است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین