|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۲۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
بولتون در بخش دیگری از این گفت و گو به سخنان حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان درباره‌ شروط ایران برای مذاکره با آمریکا واکنش نشان داد و گفت: اجازه دهید ببینیم آیا این یک پیشنهاد واقعی است یا بیشتر یک پروپاگانداست.
مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به اظهارات رئیس جمهور کشورمان گفت: اگر ایرانی‌ها به معنای واقعی خواهان گفت‌وگو هستند من فکر می‌کنم که رئیس جمهور ترامپ نیز مایل به این کار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر وامید، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از آنکه رئیس جمهورآمریکا فرمان بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان مدعی شد که این تحریم‌های یک جانبه واشنگتن تاکنون نیز تاثیر عمده‌ای داشته است.

وی مدعی شد: تا به امروز ما شاهد تداوم اعتراضات بوده‌ایم. بنابراین من فکر می‌کنم که بازگشت تحریم‌های ما تاکنون نیز تاثیر زیادی داشته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شب  گذشته تصمیم خود برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را عملی کرد.

بولتون در ادامه گفت که آمریکا به دنبال اعمال فشار بی سابقه در ایران بوده و اعضای دولت در تلاش برای وضع  مجدد تحریم‌ها علیه ایران مذاکرات زیادی با همتایان اروپایی انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد:‌ما در سه ماه گذشته از زمانی که رئیس‌جمهور اعلام کرد از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود با دوستان خود در اروپا و سراسر جهان مذاکره کرده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم که به ما بپیوندند.

بنابر این گزارش، این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران عمیقا ابراز تاسف و تاکید کردند که متعهد به ادامه صادرات نفت و گاز ایران هستند.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که علیرغم وجود این اختلاف نظر میان آمریکا و اروپا بازرگانان بزرگ اروپایی تجارت خود با ایران را متوقف و در این میان آمریکا را انتخاب کردند.

وی گفت: بازرگانان اروپایی به میزان زیادی در حال توقف فعالیت‌های خود در ایران هستند.

بولتون در بخش دیگری از این گفت و گو به سخنان حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان درباره‌ شروط ایران برای مذاکره با آمریکا واکنش نشان داد و گفت: اجازه دهید ببینیم آیا این یک پیشنهاد واقعی است یا بیشتر یک پروپاگانداست.

وی افزود: اگر ایرانی‌ها به معنای واقعی می‌خواهند بیایند و درباره‌ تمامی فعالیت‌هایشان در منطقه وجهان مذاکره کنند من فکر می‌کنم که رئیس جمهور ترامپ نیز مایل به این کار باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران شامگاه دوشنبه  در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به پرسشی درباره ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط از سوی رییس‌جمهور آمریکا گفت که هم‌زمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد.

روحانی افزود: کسانی که امروز در ایران دولت را در اختیار دارند کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل، مذاکره، گفت‌وگو و میز مذاکره بوده و با همین مبنا هم تاکنون پیش رفته‌اند و حتی با آمریکایی‌ها و سایر کشورها مذاکره کرده‌اند و در طول دو سال به صورت مداوم در مذاکرات به نتیجه‌ای رسیدند که کم و بیش آمریکا نیز  آن را اجرا می‌کرد و سایرین بیشتر به آن متعهد بودند و ایران نیز کاملا به آن تعهد داشت.

رییس‌جمهوری گفت: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم باید بداند مذاکره مبنایی دارد و اولین آن صداقت است که دو طرف باید به صداقت باور بداشته باشند، دومین مبنای مذاکره به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند کسی است که بدون مذاکره از تعهدات بین‌المللی از معاهده پاریس گرفته تا دیگر معاهدات تجاری خارج شده است.

وی ادامه داد: مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست که بخواهد به این پیشنهاد جواب دهد. آنها نیز به ما در این مذاکره خطاب نمی‌کنند به دلیل اینکه آنها از نتیجه مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید نشان دهد که واقعا می‌خواهد با مذاکره مساله حل شود؛ همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد.

رئیس جمهوری کشورمان همچنین گفت: ما در همین دولت فعلی آمریکا هم با آنان مذاکره کردیم از جمله با وزیر خارجه این کشور که مذاکره‌ای انجام شده بود، اما نکته این است که کسی که از مذاکره کردن خارج شد دولت ترامپ بود وگرنه کشور ما همیشه از مذاکره استقبال کرده است، به شرط اینکه صداقت در طرف مقابل نیز وجود داشته باشد.

روحانی در پاسخ به این پرسش که صداقت آمریکایی‌ها را چطور می‌توان مورد ارزیابی قرار داد، اظهار کرد: حداقلش این است که تحریم کردن معنی ندارد و کسی که چنین می‌گوید و دم از مذاکره می‌زند، نباید علیه بزرگسالان و کودکان ایرانی دست به اعمال تحریم بزند. کسی که ملت ایران را تحت فشار می‌گذارد و سایر شرکت‌ها را نیز تشویق می‌کند که با ایران تعامل نداشته باشند کاری کرده که نشان می‌دهد ادعای مذاکره با اعمالش با یکدیگر سازگاری ندارد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه اگر دولت آمریکا آماده مذاکره است ما هم با آنان درباره پرداخت غرامت‌های ۶۰ ساله‌شان به کشورمان مذاکره می‌کنیم، اظهار کرد: آمریکا از سال ۳۲ و با کودتایی که انجام شد باید به جهت دخالتش در امور داخلی ایران غرامت پرداخت کند. آمریکا علیه ملت ایران عمل کرده و ما آماده‌ایم که با آنها مذاکره کنیم که چگونه می‌خواهند غرامت مداخلات این سال‌ها را پرداخت کنند. آمریکا بدهکار ملت ایران است و هم باید از ایرانیان عذرخواهی کند و هم غرامت دخالت‌هایش را پرداخت نماید.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین