|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۲۲۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
اولین روز باز شدن بسته جدید ارزی مطابق پیش‌بینی‌ها با کاهش قیمت دلار و سکه همراه شد؛ سکه امروز بعد از مدت‌ها به کانال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و دلار هم ۲۵۰ تومان نسبت به روز قبل ارزان‌تر شد.
 اولین روز باز شدن بسته جدید ارزی مطابق پیش‌بینی‌ها با کاهش قیمت دلار و سکه همراه شد؛ سکه امروز بعد از مدت‌ها به کانال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و دلار هم ۲۵۰ تومان نسبت به روز قبل ارزان‌تر شد.

به گزارش ایسنا، با وجود نقدهایی که ممکن است به بسته جدید ارزی وارد شود، آزاد شدن خرید و فروش ارز در بازار فردوسی به کاهش قیمت‌ها منجر شد. سکه امامی هم که تا آخر وقت دیروز ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان قیمت خورده بود، روند کاهشی به خود گرفت و تا ساعت ۱۹ امروز ۳ میلیون و ۴۵۳ هزار تومان را لمس کرد. زمانی که قیمت سکه به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده بود، کارشناسان عنوان می‌کردند سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حباب دارد. با این وضعیت باید گفت حباب سکه تا حد زیادی تخلیه شده است.

سکه و طلا در سراشیبی قیمت

به گفته‌ی محمد کشتی‌آرای ـ عضو هیات مدیره اتحادیه طلا ـ قیمت سکه و طلا امروز روند نزولی داشته است؛ سکه امامی از صبح سه میلیون و ۷۱۰ هزار تومان قیمت خورد، تا ساعت ۱۶:۳۰به سه میلیون و ۵۵۱ هزار تومان رسید و سپس در ساعت ۱۹ ۳ میلیون و ۴۵۳ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. بنابراین نسبت به روز گذشته ۲۱۷ هزار تومان از قیمت خود را از دست داد. نیم سکه هم از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. به گفته‌ی کشتی‌آرای، علت کاهش قیمت، پایین آمدن تقاضا در پی افت قیمت ارز بوده است.

گزارشی از بازار ارز در آستانه باز شدن صرافی‌ها

سرانجام با تصویب بسته ارزی در روز گذشته و مشخص شدن جزئیات آن، روند امروز بازار نیز همانطور که پیش‌بینی می‌شد مانند روزهای اخیر کاهشی بود. در روزهای گذشته قیمت ارز تا حدی نزولی پیش رفت و دلاری که قیمت آن به ۱۲ هزار تومان هم رسیده بود، امروز به ۹۵۰۰ تومان رسید. همچنین یورو که تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده بود، امروز به ۱۱ هزار تومان رسید. گزارش میدانی ایسنا از بازار فردوسی حاکی از آن است امروز حجم معاملات زیاد نبود و بیشتر مردم برای فروش آمده بودند ولی خریدار به تعداد کافی وجود نداشت.

بسته ارزی جدید به زبان ساده

بسته جدید ارزی که قرار است از سه‌شنبه ۱۶ مرداد به مرحله اجرا درآید، با برخی تفاوت‌ها در زمینه تامین ارز و بازار آزاد همراه شده است. اولین موضوع مورد اشاره آن است که دیگر قرار نیست ارز ۴۲۰۰ تومانی به تمامی کالاهای وارداتی اختصاص پیدا کند و کالاها دیگر گروه‌بندی نمی‌شوند، بلکه تامین ارز کالاهای اساسی و دارو مستقیم از سوی دولت با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان تامین و پرداخت می‌شود و در سوی دیگر تمامی واردکنندگان مورد تایید وزارت صمت با ورود به بازار ثانویه می‌توانند ارز خود را تامین کنند؛ با این تفاوت که ارز حاصل از صادرات به غیر از نفت به این بخش وارد می‌شود؛ یعنی پتروشیمی‌ها، فلزات و ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی در یک مجموعه گرد آمده و ارز خود را ارائه می‌کنند، در حالی که پیش از این بین این دو گروه نیز طبقه‌بندی‌هایی انجام شده بود. گزارش ایسنا درباره بسته جدید و مقایسه آن با بسته قبلی را در این لینک بخوانید.

شریعتمداری: لیست کالاهای اساسی رسما اعلام می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز مهمان ایسنا بود. مشروح گفت‌وگوی محمد شریعتمداری در روزهای آینده ارسال می‌شود. او با بیان اینکه لیست کالاهای اساسی به زودی و به صورت رسمی اعلام می‌شود، اظهار کرد: مواد ضروری و پرمصرف از جمله برنج، قند و شکر، روغن، کنجاله سویا، ذرت، دارو و محصولاتی از این دست جزو لیست کالاهای اساسی است که به صورت رسمی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.

بورس رکورد تاریخی زد

از ابتدای باز شدن معاملات، بورس تهران شاهد کانال‌شکنی‌های پی در پی است. به‌طوری که تا ساعت ۱۲ شاخص کل توانسته تراز تاریخی ۱۳۳ هزار واحدی را پشت سر بگذارد. از هفته گذشته نیز با نوسانات نرخ ارز قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران به شدت افزایشی شده و شاخص کل هر لحظه در حال کانال‌شکنی است تا ساعت ۱۲ شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۵۰۰۰ واحد رشد کرده و به قله تاریخی ۱۳۳ هزار واحدی رسیده است. ایستادن دماسنج بازار سرمایه در این تراز در تاریخ بورس ایران بی‌سابقه است. همچنین شاخص آزاد شناور در روند بی‌سابقه‌ای بیش از ۵۰۰۰ واحد رشد کرد و در تراز ۱۴۲ هزار واحدی ایستاد. صف‌های خرید در بسیاری از سهم‌ها امروز نیز قابل مشاهده است.

بیانیه مهم اتحادیه اروپا درباره حفظ روابط اقتصادی و مالی با ایران

کمیسر خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه عمیقا نسبت به اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا بر ضد ایران ابراز تاسف کردند. در این بیانیه آمده است: برجام دارد کار می‌کند و به اهداف خود می‌رسد؛ به ویژه آن که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۱ گزارش متوالی اخیر خود بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید کرده است. اتحادیه اروپا از ایران انتظار دارد تا در چارچوب برجام به انجام تعهداتش ادامه دهد.

نظر آقای دبیر درباره فیلترینگ، خلاء قانون‌گذاری و رفع فیلتر یک گروه خاص

بحث و گفت‌وگو درباره فیلترینگ تلگرام و ماهیت طلاگرام و هاتگرام هنوز ادامه دارد. ابوالحسن فیروزآبادی ـ دبیر شورای عالی فضای مجازی ـ  در این‌باره به ایسنا گفته است: طبق ارزیابی‌های انجام شده توسط مراکز دانشگاهی، حدود ۳۰ درصد خروج از تلگرام انجام شد اما سرویسی که این افراد می‌گرفتند نسبت به خارجی‌ها کاهش پیدا کرده بود. بر این اساس بود که ما کار فنی، دقیق و ریاضی انجام داده و می‌دهیم، چراکه مهم است که مردم چه سلیقه‌ و حقوقی دارند؛ به همین دلیل برای هاتگرام و طلاگرام دو ماه فرصت در نظر گرفتیم و دو ماه دیگر هم ماندن این دو پیام‌رسان را تمدید کردیم زیرا مردم به یک نرم‌افزار داخلی که واسط فارسی تلگرام بود، اعتماد کردند و امیدواریم این دو طبق قولی که دادند تا ۱۵ شهریورماه به پیام‌رسان داخلی با قابلیت‌های بیش‌تر از تلگرام تبدیل شوند. در این صورت شاهد یک موفقیت هستیم چراکه هم نیاز مردم تامین شده و هم به سمت یک کالای ایرانی رفته‌ایم و هم ملاحظاتی که درباره یک پلت‌فرم خارجی داشتیم که به صراحت هدفش را براندازی جمهوری اسلامی و راه‌اندازی یک کشور دیجیتالی و ایجاد نظام پولی جدید اعلام می‌کند، کشور را از انحصار فضای مجازی در حوزه پیام‌رسانی خارج کرده‌ایم. متن کامل گفت‌وگوی ایسنا با فیروزآبادی را این‌جا بخوانید.

رکود در انتظار بازار مسکن؟

نایب رییس اتحادیه املاک معتقد است که با توجه به نبود برنامه در بخش مسکن و اثرپذیری این بخش از بازارهای موازی، بازار مسکن با توجه به حباب قیمت به سمت رکود پیش می‌رود. حسام عقبایی با اشاره به اختلاف حدود ۱۰۰ درصدی رشد قیمت مسکن نسبت به سکه و ارز به ایسنا گفت: به اعتقاد من این اختلاف با همین تناسب تا پنج شش ماه آینده پیش می‌رود. رشد بازارهای موازی وقتی زیاد می‌شود قیمت مسکن هم بالا می‌رود. البته رشد اخیر قیمت مسکن از بازارهای رقیب کمتر است اما به طور مثال اگر سکه به رشد ۲۰۰ درصد برسد باید توقع داشته باشیم که رشد مسکن هم حدود ۸۰ درصد شود ولی خروجی آن رکود مسکن خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین