|
|
امروز: شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۲۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
در آستانه برگزاری استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس، نخبگان، کارشناسان و استادان دانشگاه استان ها، نقطه نظرات خود را در خصوص عملکرد وزیرعلوم اعلام کردند.
در این میان، بیشتر شرکت کنندگان در گفت و گو با ابراز رضایت از کارکرد دوران حضور دکتر فرجی دانا در وزارت علوم، از نمایندگان مجلس خواستار ملاک قضاوت قرار دادن عملکرد او در این استیضاح شدند.



*رئیس دانشگاه شیراز: فضای دانشگاه آرام شده است

مجید ارشاد لنگرودی، رئیس دانشگاه شیراز به کارگیری افراد در حوزه ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اصلی ترین دلیل طرح استیضاح در صحن علنی مجلس بیان کرد و افزود: تلاش هیأت رئیسه مجلس برای نزدیکی دیدگاه های استیضاح کنندگان و وزارتخانه منتج به نتیجه نشد که البته معنای آن را منفی نمی دانم.

وی گفت: تقاضاکنندگان استیضاح و وزارتخانه به توافق نرسیدند و تصمیم گیری در این مورد را به گروهی بزرگ تر در صحن علنی مجلس سپرده اند که امیدوارم نمایندگان مجلس در صحن علنی بر اساس عملکرد وزارتخانه قضاوت کنند.

رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد: اینکه دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه دانشگاه عملیاتی شده است یا خیر، اینکه تولید علم کشور چگونه بوده است یا این پرسش که آیا دانشگاه ما نا آرام بوده است، ملاک خوبی برای تصمیم گیری است. وقتی در دانشگاهی فعالیتی صورت نمی گیرد به معنای آن نیست که دانشگاه آرام است باید توجه داشت بیشتر دانشگاه های کشور در ماه های اخیر کانون تبادل اندیشه و در عین حال آرام بوده اند و جز در یکی دو مورد کوچک بحث خاصی وجود نداشته است.

وی افزود: بررسی رضایت کارکنان، استادان و دانشجویان از عملکرد وزارت علوم نیز ملاک خوبی برای قضاوت است و بر این باورم اگر قضاوت به دانشگاهیان سپرده شود، همه از عملکرد وزیر راضی هستند.

ارشاد لنگرودی درباره ارتباط استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ادامه فعالیت نیلی منفرد و جعفر توفیقی در حوزه ستادی این وزارتخانه، بیان کرد: مراجع قانونی درکشور صاحب صلاحیت هستند که در ارتباط با فعالیت افراد در مناصب مدیریتی اظهار نظر کنند و اگر قانون فعالیت کسی را در کشور منع نکرده، باید اجازه داد که از تجربیات افراد استفاده کنیم.

وی افزود: در 2، 3 سال گذشته 3 مورد بورسیه در دانشگاه شیراز اعطا شده است که در ارتباط با آن ها قوانین اجرا نشده و این موضوع را برای پیگیری به وزارتخانه منعکس کرده ایم. اگر کسی خارج ازچارچوب قوانین پذیرفته شده باشد راه حل ساده ای دارد و برای اعاده حقوق مردم و ملت می توان از راهکارهای قانونی استفاده کرد.

ارشاد لنگرودی، گفت: از آنجا که طرح دیدگاه های مختلف به تولید علم منجر می شود نباید از ارائه نقطه نظرات مختلف در دانشگاه هراسی داشت، بلکه باید سعه صدر داشت و تحمل خود را بالا برد. نمی توان با ارعاب و تهدید جلوی آزاد اندیشی و طرح ها، دیدگاه ها و نظرات را در دانشگاه گرفت.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: اگر نظری علمی در جامعه بیان می شود باید پاسخ آن را با نظر علمی ارائه کرد و این همان مفهوم کرسی های آزاداندیشی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند.

ارشاد لنگرودی در پاسخ به برخی گزارش ها در زمینه معرفی دانشگاه شیراز به عنوان دانشگاهی با بیشترین اعمال تفکیک جنسیتی در آزمون سراسری امسال، گفت: از این که بیشترین موارد مربوط به این دانشگاه بوده است اطلاعی ندارم. بر این باور هستیم که باید ملاک پذیرش در دانشگاه ها، شایستگی های افراد باشد ولی گاه با این معضل روبه رو هستیم که بنا بر دستورالعمل هایی که مبتنی بر نیازهای کشور است تربیت متخصصان به جنسیت خاصی محدود می شود.

وی با بیان این که به تفکیک جنسیتی اعتقادی ندارم، اظهار داشت: باید به آزادی انتخاب برای فرزندان جامعه قائل بود ولی این را نیز باید در نظر داشت که ممکن است گاه دختران برای تحصیل در برخی رشته ها توانایی کافی نداشته باشند یا دستگاه های اجرایی نیازی به دانش آموخته دختر در این رشته ها نداشته باشند.

قراردادهای پژوهشی سه برابر شده است

وی گفت: این دانشگاه در 3ماه نخست امسال به اندازه مجموع قراردادهای 3 سال گذشته، قرارداد پژوهشی برای پاسخ به نیازهای کشور منعقد کرد. دانشگاه شیراز در این مدت قراردادهای پژوهشی به ارزش 120 میلیارد ریال با دیگر دستگاه ها و سازمان ها منعقد کرده که این رقم به اندازه کل قراردادهای 3 سال گذشته دانشگاه شیراز بوده است. این قراردادها در واقع انجام رسالت اجتماعی دانشگاه شیراز در پاسخ به نیازهای کشور درزمینه ارتقای تولید، افزایش کیفیت و سایر حوزه هاست که امیدواریم حجم قراردادهای پژوهشی این دانشگاه تا پایان امسال به 250 تا 300 میلیارد ریال افزایش یابد.

ارشاد لنگرودی با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانایی و دانش است و با پرورش ایده های نو و ایجاد کسب و کار و خلاقیت ها توأم است و قراردادهای پژوهشی دانشگاه نیز در این مسیر است.



*نمایندگان بااعتماد به فرجی دانا نشاط را به جامعه علمی برگردانند

دکتر بهزاد قره یاضی عضو هیأت علمی دانشکده بیوتکنولوژی کشاورزی مستقر در استان البرز نیز در گفت وگو با «ایران» تصریح کرد: پژوهشگران بخش کشاورزی با تمام قوا از دکتر فرجی دانا و تیم همراه که اقدامات سازنده و اصولگرایانه ای را در طول یکسال گذشته انجام داده اند، حمایت می کنند.

وی تأکید کرد: آرزوی هر پژوهشگری در واحدهای پژوهشی در بخش کشاورزی و شاید همه دستگاه های اجرایی این است که اقدامات علمی و شایسته سالاری و توجه به اصل اعتماد بر دانشمندان و اساتید به رویه عمومی در همه واحدهای علمی کشور تبدیل شود که این در دستور کار دکتر فرجی دانا قرار دارد.

قره یاضی تأکید کرد: مگر دکتر فرجی دانا بیش از مشورت آحاد علمی کشور برای تعیین رؤسای دانشگاه ها کار دیگری انجام داده است؟در عین احترام به نمایندگان مجلس محترم برای حق استیضاح و استفاده از آن و حتی عزل وزیری بالیاقت، سؤالی که وجود دارد این است که آیا می توان با استناد به حق استیضاح وزیری را با چنین شایستگی هایی عزل کرد؟

قره یاضی که رئیس چندین انجمن علمی مانند رئیس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی کشور و رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاحات باغات نیز هست از نمایندگان مجلس خواست تا موکلین خود و جامعه علمی کشور را مأیوس نکنند و با اعتماد به وزیر علوم بار دیگر نشاط را به جامعه علمی کشور باز گردانند تا همان گونه که رهبر معظم انقلاب انتظار دارند همه دست به دست هم بدهند و اهداف متعالی علمی کشور که در سند چشم انداز نظام در افق 1404 آمده را تحقق بخشند.



*جامعه دانشگاهی از دکتر فرجی دانا حمایت می کند

در همین حال دکتر داریوش شیخ الاسلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان نیز در گفت وگو با «ایران» با تشریح ویژگی های منحصر به فرد دکتر فرجی دانا گفت: ایشان یکی از بهترین وزیرانی هستند که در 15 سال گذشته در این عرصه فعال بوده است و جای تأسف بسیار دارد که شاهد مطرح شدن استیضاح چنین فرد لایقی در مجلس هستیم.

وی با اشاره به این که فرجی دانا جزو معدود مدیرانی است که نه با چاپلوسی و ارتباطات خاص و بلکه با اصرار چنین مسئولیتی را پذیرفته است، افزود: ای کاش نمایندگان مجلس توجه بیشتری به کارنامه درخشان فرجی دانا داشتند.

وی خاطرنشان کرد: با ورود دکتر فرجی دانا فضای دانشجویی همه دانشگاه ها بویژه دانشگاه کردستان بسیار باز شده است به گونه ای که با ورود ایشان سیستم نظرخواهی و نظرسنجی که قبلاً منسوخ شده بود در فضای دانشگاه به راه افتاده و دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه ها این احساس را دارند که در سیستم تصمیم گیری به حساب می آیند و این یکی از موفقیت های ایشان به شمار می آید.



*توانمندی فرجی دانا بر هیچ کس پوشیده نیست

محمد رضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز هم درگفت و گو با ایسنا با بیان این که توانمندی فرجی دانا بر هیچ کس پوشیده نیست، تصریح کرد: به نظر می رسد استیضاح وزیرعلوم ریشه در ملاحظات سیاسی دارد. بدون شک اگر استیضاحی نیز صورت گیرد دکتر فرجی دانا با تمام توان جواب های قانع کننده ای را ارائه خواهد کرد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: برخی مدعی رکود علمی در دانشگاه ها هستند ولی این موضوع با نگاه علمی می تواند پاسخ داده شود. هیچ فردی با آمار 7ماهه نمی تواند صحبت از رکود علمی داشته باشد چرا که این مدت محدود برای «قضاوت عملکرد» کافی نیست.

استیضاح فرجی دانا از آرامش نسبی دانشگاه ها می کاهد

دکتر «شاهرخ رنجبر بهادری»، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان نیز با اشاره به بحث استیضاح وزیرعلوم در آستانه آغاز سال تحصیلی، گفت: دانشگاه در برهه ای است که برای آغاز سال تحصیلی، نیاز به آرامش دارد، لذا در آستانه آغاز به کار فعالیت دانشگاه ها، استیضاح وزیر می تواند آرامش نسبی دانشگاه ها را به نوعی کمتر کند.

وی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه تعامل وزارت علوم و دانشگاه آزاد در زمان وزارت دکتر فرجی دانا نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، تصریح کرد: به دلیل اینکه دکتر فرجی دانا و دکتر میرزاده هر دو افرادی آکادمیک و دارای تفکر دانشگاهی هستند، در این دوره تعامل بسیار خوبی داشته اند و همین تعامل به ارتقای کیفی آموزش در کشور کمک کرده است.

رنجبر بهادری با بیان اینکه یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری، تولید علم و محصول است، اظهارداشت: به عنوان یک فرد آکادمیک از نمایندگان مردم می خواهم که فارغ از مسائل سیاسی، مصالح نظام و مصالح آموزش عالی و ارتقای آن را مد نظر قرار دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ایران رتبه پانزدهم تولید علم در جهان را دارد، تصریح کرد: رئیس جمهوری در بازدید از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، از فعالان تولیدات علمی خواست که به سمت برندسازی تولیدات علمی خود بروند، لذا در چنین شرایطی که مقام معظم رهبری و همچنین دولت و مراکز دانشگاهی و فعالان این حوزه بر توجه جدی به حوزه علم و پژوهش تأکید دارند، انتظار می رود همه افراد و مؤثران در این راستا به ارتقای آموزش و تولید علم کمک کنند.



*توان مدیریتی وزیر علوم مورد تأیید اکثر دانشگاهیان است

پروفسور«امیدعلی شهنی کرم زاده»، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان اینکه دکتر فرجی دانا فردی با سوابق علمی و دانشگاهی، دارای توانایی مدیریتی است‏، عنوان کرد: عملکرد وزیر علوم در این مدت مورد تأیید اکثر دانشگاهیان است.

شهنی کرم زاده در گفت وگو با ایسنا، در زمینه استیضاح وزیرعلوم با بیان اینکه آنچه در خصوص این مسأله در مطبوعات مطرح است، موضوع بورسیه های غیرقانونی است، افزود: ظاهراً استیضاح دلیل دیگری ندارد‎؛ زیرا در هر حال با تغییر دولت ها برخی از مدیران و مسئولان نیز تغییر می کنند که این تغییرات نیز طبیعی است و در همه ادوار اتفاق می افتد.

وی با تأکید بر اینکه وزیرعلوم دارای سوابق دانشگاهی، توانایی مدیریتی و فردی پرورش یافته در همین آب و خاک و زمانی رئیس دانشگاه تهران بوده است‏، تأکید کرد: عملکرد وزیر علوم در این مدت مورد تأیید اکثر دانشگاهیان است. وزیرعلوم نماینده دانشگاهیان و وزیر دانشگاه هاست، بنابراین نمایندگان مجلس که حق نقد و استیضاح دارند، بهتر بود در حوزه های انتخابی خود و در هر شهری که دانشگاهی وجود دارد با استادان پیشکسوت و باسابقه در خصوص عملکرد وزیر صحبت و مشورت می کردند.

این چهره ماندگار ریاضی کشور با تأکید بر اینکه نمایندگان وقتی می خواهند وزیر مرتبط با آموزش عالی را استیضاح کنند، لازم است تجربه استادان پیشکسوت را نیز مدنظر قرار دهند، با ابراز رضایت از عملکرد وزیر علوم‏، اظهارکرد: در جلسه ای که در حضور دکتر فرجی دانا بودم، متوجه شدم که بسیار بر کارشان مسلط هستند. وی استادی باتجربه و دارای شخصیتی آکادمیک و دانشگاهی است.

شهنی کرم زاده تأکید کرد: بهترین کسانی که می توانند در زمینه عملکرد وزیر قضاوت کنند، استادان دانشگاه ها هستند.

وی با اشاره به گذشت کمتر از یک سال از آغاز فعالیت وزیر علوم، خاطرنشان کرد: تصور می کنم نمایندگان متقاضی محترم تا حدودی در این مسأله عجولانه عمل کردند و امیدوارم با توجه به جو عمومی دانشگاه ها و نظر کلی دانشگاهیان که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به عملکرد وزیر رأی اعتماد داده اند، مجدداً با قاطعیت بیشتری به ایشان رأی اعتماد دهند.

شهنی کرم زاده در خصوص نکات مثبت مدیریت دکتر فرجی دانا، اراده وی برای واگذاری اختیارات واقعی به دانشگاه ها، ارتقای کیفیت و به کارگیری نیروهای جوان و با استعداد را برشمرد و در خصوص نتیجه استیضاح وزیر ابراز امیدواری کرد: تصور می کنم جو عمومی به گونه ای است که نمایندگان عملکرد وزیر را تأیید می کنند. در مجموع تصور می کنم دانشگاه دارد امیدواری هایی پیدا می کند و استادان می توانند کارهای علمی را با روحیه بیشتری به پیش ببرند.

رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: به نظر من تا زمانی که فردی در فضای دانشگاه جرمی مرتکب نشده است و برای پیشرفت مملکت کار می کند باید به او اجازه کار داده شود‎؛ نه اینکه فردی تنها به دلیل آنکه خط سیاسی اش با برخی موافق نیست مورد استیضاح و بازخواست قرار گیرد.



*عملکرد فرجی دانا مثبت است

دکتر امیر طاهرخانی، نماینده دوره قبل تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بحث استیضاح وزیر علوم چندی پیش در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که نحوه عملکرد این وزیر در چارچوب اختیارات را مورد بررسی قرار می دهد؛ بر همین اساس نیازمند تفکیک در حوزه عمل و اختیارات هستیم. آنچه مسلم است وجود جبهه سیاسی استیضاح و قرار گرفتن مخالفت در دستور کار برخی نمایندگان است.

وی درباره نتیجه آرا اعلام کرد: از آنجایی که عملکرد وی تاکنون مثبت بوده و مورد تأیید نیروهای دانشگاهی و جامعه دانشجویان بوده با کارها و با در نظر گرفتن رعایت چارچوب های قوانین و پرهیز از قانون شکنی صورت گرفته، در کل حرکت خوبی در طی مسیر عمل، به چشم می خورد و انتظار می رود که میزان آرای موافق بالا باشد. برای درک بهتر مثبت بودن طرح و اجرای برنامه های این وزیر باید نحوه اجرای برنامه ها با وزرای قبل و همچنین بررسی مجدد کارهای صورت گرفته بر اساس موقعیت های از قبل تعیین شده مورد مطالعه قرار بگیرد. همچنین برای جلوگیری از مخالفت بیش از پیش، آقای وزیر موظف به ارائه نحوه عملکرد بوده تا سبب جلب رأی اعتماد شود.

طاهر خانی خاطرنشان کرد: تقاضای ما از ریاست جمهوری تعریف مرزهای رفتاری با افراد سیاسی است تا ازاعمال ناشایستی مانند جایگزینی در حوزه کار، بدون در نظر گرفتن تأیید صلاحیت برخی افراد سود جو جلوگیری شود.



*مجلس در این اقدام کمی عجله به خرج داده است

دکتر صادقعلی رنجبر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد مازندران درباره استیضاح وزیر علوم گفت: عقیده دارم که تعامل میان دولت و مجلس با این اقدام شتابزده مجلسیان برهم خواهد خورد بخصوص این که دکتر روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه همواره خود را متعهد بر اجرای قانون درهر شرایطی اعلام کرده است. وی افزود: این استیضاح می توانست قبل از رسیدن به این مرحله در کمیسیون های تخصصی تر مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. به نظر می رسد مجلس در این اقدام کمی عجله به خرج داده است. می توانست در مذاکرات میان مجلس و دولت این اختلاف را راحت تر حل کند.

رنجبر ادامه داد: اعتقاد دارم این اقدام از سوی مجلس ادبیات متقابل دولت و مجلس را خدشه دار خواهد کرد. اگر تحقیق و تفحص در این ارتباط به عنوان ابزار حل اختلاف به کار گیری می شد شاید نتیجه به دست آمده برای هر دو طرف عاقلانه تر و منطقی تر به نظر می رسید. به اعتقاد من، عملکرد وزارتخانه در این مدت گذشته از عمر دولت تدبیر و امید عاری از نکات منفی بوده و مجلسیان تنها درباره به کارگیری برخی نیروها در وزارتخانه علوم با وی دچار مشکل شده اند.



*تداخل است نه تعامل

حسین برزگر، استاد دانشگاه پیام نور ساری هم درباره این استیضاح گفت: طبیعی بود که اقدامات اصلاحی و برنامه های گشایش گرایانه دکتر فرجی دانا در وزارت علوم که بر مدار و مبنای تدبیر و امید شکل گرفته است با منافع و مصالح گروه کوچکی از صاحبان قدرت در تضاد و تغایر باشد.

وی افزود: علی رغم خشنودی و رضایت عموم دانشگاهیان (دانشجویان، استادان و کارمندان) از تغییر و بهبود به وجود آمده و کارکرد صورت گرفته جمعی با هدف سیاسی برای حفظ منافعشان به دنبال استیضاح وزیر برآمده و درصدد و ایجاد ممانعت و مزاحمت بر سر راه تغییرات و ارتقای دانشگاه ها بر آمده اند. استاد دانشگاه پیام نور ساری با بیان اینکه به نظر می رسد این استیضاح کاملاً سیاسی است و به دنبال حاکمیت یک سلیقه یا ذائقه سیاسی خاص در مجموعه وزارت علوم هستند؛خاطرنشان کرد: عزل و نصب مدیران در دولت بر اساس اصل تفکیک قوا انجام می گیرد و حساسیت یا اعمال نظر نمایندگان و برخی از اصحاب قدرت به معنی تعامل نیست و به عبارتی نوعی تداخل است که در مغایرت آشکار با اصول قانون اساسی و شرح وظایف نمایندگان است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: بر این باورم که حتی با تغییر وزیر، هیچ تغییری در سیاست های وزارت علوم و دولت تدبیر و امید به وجود نمی آید، اما از نمایندگان مردم می خواهم که در راستای ایفای وظایف نمایندگی ملت و سوگند خود، التزام و پایبندی خویش را بار دیگر ابراز کرده و منافع مردم و جامعه را در رأی خود ملاک و معیار قرار دهند.



* فرجی دانا از قوی ترین مدیران تاریخ وزارت علوم

داریوش قنبری، کارشناس مسائل سیاسی نیز تأکید کرد: آقای فرجی دانا نه تنها از قوی ترین اعضای کابینه دولت روحانی بلکه از قوی ترین مدیرانی است که تاکنون وزارت علوم در طول تاریخ به خود دیده است و محروم کردن وزارت علوم از حضور مدیری تا این حد لایق و شایسته، ظلم به جامعه علمی است که از این نظر هم باید استیضاح کنندگان در صورت رأی عدم اعتماد در آینده پاسخگوی تاریخ، مردم و جامعه دانشگاهی باشند. این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه چون فرجی دانا قوی ترین عضو کابینه است هدف تندروهای مجلس برای استیضاح قرار گرفته، گفت: نمایندگانی که رأی مردم را با انتخاب دولت روحانی نادیده می گیرند باید به بازخورد رأی خود در انتخابات آینده مجلس هم فکر کنند. قنبری، درباره ادعای نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر علوم که این درخواست سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: در سیاسی بودن استیضاح آقای فرجی دانا هیچ تردیدی نیست. این استیضاح یقیناً در چارچوب روشنگری های ایشان از آنچه در دولت گذشته بر وزارت علوم رفته قرار می گیرد. وی با بیان اینکه برخی نسبت به افشاگری های عملکرد دولت سابق و قرار دادن این وزارتخانه در ریل درست و قانونی دلخور هستند، گفت: ترکیب طراحان استیضاح آقای فرجی دانا خود نشان می دهد که چه تفکری پشت این استیضاح قرار دارد. قنبری ادامه داد: ایستادگی وزیر علوم در برابر اعطای بورسیه های غیرقانونی در دولت گذشته، امضا کنندگان طرح استیضاح را ناراحت کرده و آنها را به واکنش واداشته است.

وی گفت: برای این طیف سیاسی وزارت علوم جایگاه حساسی دارد در 8 سال گذشته برخی به طور غیرقانونی یا از طریق جذب در ستاد یا پذیرش هیأت علمی وارد ساختار این وزارتخانه شده اند.



* آیا افشای یک تخلف به عامل فشار علیه وزیر علوم تبدیل شد؟



میراث به جای مانده از دولت های نهم و دهم تنها رشد منفی اقتصادی و تورم بیش از 40 درصدی و مشکلات بین المللی ایران نبود. پرونده های بزرگی همچون فساد 3000میلیاردی، بابک زنجانی، تأمین اجتماعی، صنعت خودرو، بنیاد شهید، بیمه ایران، پرونده تاجر تبریزی، پرونده قیر و نفت، استخدام های بی ضابطه و... از جمله پرونده های فساد مالی یا اداری است که نام برخی دولتمردان سابق با آنها گره خورده است و در حال رسیدگی قضایی است. از تاریخ 4 خرداد سال جاری یک پرونده دیگر به تخلفات دولت های نهم و دهم افزوده شد که هر چه زمان گذشت و رسانه ها بیشتر واکاوی کردند، بر حجم تخلفات آن افزوده شد. اینک پرونده بورسیه های مقطع دکترا در دو دولت یاد شده به نمادی از تبعیض و اختصاص حق ویژه برای برخی نور چشمی ها تبدیل شده است.

هر چند ماجرا به صورت رسمی از 4 خرداد و در نشست خبری مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویی آغاز شد اما پیش از آن مقامات وزارت علوم دولت یازدهم پی به عمق تخلفات برده و مانع از پذیرش برخی دانشجویانی شده بودند که بدون داشتن شرایط و ضوابط مقرر بورس شده بودند.

اعمال فشارها، توصیه ها و سفارش های پشت پرده به حدی رسید که در تاریخ یاد شده، صدیقی معاون وزیر علوم در یک نشست خبری گفت: «احساس کردیم اگر بحث نکنیم بدهکار نیز می شویم.» بر اساس آمار رسمی رئیس سازمان دانشجویان از سال 1385 تا سال 1392(دوران وزارت محمد مهدی زاهدی و کامران دانشجو)، 73 دانشجو با معدل کارشناسی زیر 14 و 70 نفر با معدل کارشناسی ارشد زیر 16 به دانشگاه های خارج از کشور اعزام شده اند. 228 نفر بورسیه خارج به داخل کشور با معدل کارشناسی زیر 14 و 305 دانشجو بورسیه خارج به داخل با معدل کارشناسی ارشد زیر 16 جذب دانشگاه های داخل کشور شده اند. همچنین 235 نفر دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور دارای معدل نامعلوم بوده اند و 325 نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بودند. (سن آنها بالای 33 سال بوده است) معاون وزیر علوم همچنین اعلام کرد سه هزارودو دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده اند.



*علامت سؤال بزرگ مقابل جبهه پایداری

با اعلام رسمی این تخلف بزرگ که بازتاب گسترده ای در رسانه ها و مجامع علمی و افکار عمومی یافت، زمزمه استیضاح وزیر علوم شنیده شد و این علامت سؤال بزرگ پیش آمد که چرا برخی نمایندگان مجلس به عنوان یکی از نهادهای نظارتی به جای استقبال از آشکار کردن یک پرونده بزرگ تخلف در مسیر مخالف گام بر می دارند؟ نکته قابل تأمل تر دیگر اینکه تعداد قابل توجهی از استیضاح کنندگان عضو یا همسو با جبهه پایداری و از حامیان گفتمان دولت قبل هستند که در ظاهر از مبارزه با فساد دفاع می کنند اما در مقابل این فساد اعلام شده واکنش انفعالی داشته و بر وزیر علوم خرده گرفتند که چرا چنین موضوعی را رسانه ای کرده است.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس - که بخشی از اتهامات این پرونده در صورت اثبات متوجه دوره مسئولیت وی به عنوان وزیر علوم دولت نهم است- در واکنش به انتشار این آمار و ارقام به تکذیب آن پرداخت و خبر داد که تنها تعداد معدودی از پرونده ها ممکن است مشکلاتی داشته باشند. با وجود توضیحات زاهدی و کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم، رسانه ها و مجامع علمی به همراه افکار عمومی دست بردار نبودند.

اکثریت مجلس هم در راستای انجام وظایف قانونی خود بر پیگیری این پرونده تأکید کردند و در نهایت این پیگیری ها منجر به تشکیل کمیته پنج نفره ای در کمیسیون مجلس شد.

اعضای این کمیته عبارتند از: عباس مقتدایی، رضا صابری، علی اصغر زارعی، جواد هروی و قاسم جعفری. زاهدی 22 مرداد در گفت و گو با فارس مدعی شد در بررسی هایی که در این خصوص در کمیته 5 نفره صورت گرفته و تا به اینجای کار که هزار و 500 نفر از بورسیه ها بررسی شدند، مشکلی از نظر قانونی وجود نداشته است و البته این رسیدگی ها ادامه دارد.



*همه پرونده ها مشکل قانونی دارد

برخلاف این اظهارات زاهدی، جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس و عضو کمیته 5 نفره در گفت و گو با روزنامه ایران تصریح کرد که همه پرونده های یاد شده دارای مشکل قانونی است. به گفته وی، از آنجا که برای این دسته از دانشجویان آزمون برگزار نشده و به جای آن برخی ملاک ها و ضابطه های «من درآوردی» تعیین شده، باید از ادامه تحصیل این دانشجویان جلوگیری کرد. او تصریح کرد: پرونده تخلفات بورسیه از سوی سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و کمیته آموزش عالی مجلس در حال پیگیری است. ما در کمیته آموزش عالی مجلس هنوز مشغول بررسی این پرونده هستیم. بر اساس مشاهدات و مستندات موجود، نظر من بر این است که تخلفات محرز و آشکار است و همه این 3 هزار نفر اصلاً حق ادامه تحصیل نداشتند. در جلسه قبلی کمیته نظرم را گفتم و همچنان اصرار دارم که همه بورسیه ها غیرقانونی بوده است. اگر با این روند کسانی ادامه تحصیل داده اند الان باید جلوی استخدام آن ها در هیأت علمی دانشگاه ها گرفته شود.

هر چند پرونده تخلفات بورسیه در حال بررسی است اما در برخی رسانه ها و از سوی برخی نمایندگان مطلع جسته و گریخته مصداق هایی از تخلفات و برخی نام های چهره های شناخته شده مرتبط با این پرونده منتشر شده است. در این میان خبرگزاری ایلنا بر اساس اطلاعات خود بخش هایی از تخلفات انجام شده را اعلام کرده و نوشته است که برخی مدیران رسانه ای منتسب به اصولگرایان، نمایندگان مجلس، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی نژاد و نیز فرزندان شماری از افراد صاحب منصب در فهرست بورسیه های غیرقانونی قرار دارند.



*نام برخی نمایندگان در فهرست بورسیه ها

به نوشته ایلنا، در فهرست بورسیه های غیرقانونی نام پسر و داماد یکی از وزرای دولت دهم به چشم می خورد که هم اکنون نماینده مجلس و جزو استیضاح کنندگان فرجی دانا است. طبق اسناد به داماد این نماینده مجلس بورس ادامه تحصیل در امریکا و به پسر وی بورس ادامه تحصیل در کانادا اعطا شده است. مطابق بررسی های صورت گرفته در فهرست بورسیه های غیرقانونی نام فرزند وزیر علوم دولت دهم نیز دیده می شود که با معدل 13 از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست. سایت پیام نو هم در خبری در همین باره نوشته است که مسئول دفتر و فرزند یک نماینده دیگر مجلس در میان بورسیه ها دیده می شود که او نیز جزو وزرای دولت نهم بوده و در حال حاضر از استیضاح کنندگان فرجی دانا است.

جواد هروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم درباره ارتباط نمایندگان با پرونده بورسیه ها گفته است: « موضوع اصلی این است که درصد زیادی از این نمایندگان به همراه چند نفر دیگر از نزدیکان و اعضای خانواده خود توانسته اند از این موقعیت سود ببرند. در برخی موارد مربوط به نمایندگان مجلس کسانی هستند که با ۷ یا ۸ نفر از خانواده و بستگان خود توانسته اند این نوع بورسیه ها را دریافت کنند».

حجت الله درویش پور عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس هم در همین باره به ایرنا گفته است: « در اسامی بورسیه های غیرقانونی، نام برخی نمایندگان نیز وجود دارد و همین موضوع باعث فشار و استیضاح علیه وزیر علوم شده است. اگر وزیر علوم استیضاح شود اسامی بورسیه های غیر قانونی که برخی در داخل مجلس در این موضوع دست داشته اند را اعلام می کنیم. » حامدقادرمرزی یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم فاش کرد که تعداد نمایندگانی که از این بورسیه ها استفاده کرده اند قابل توجه است و البته تعدادی از این نمایندگان برای آن که مستقیماً با وزیر علوم درگیر نشوند ترجیح دادند طرح استیضاح را امضا نکنند و در پشت پرده برنامه برکناری رضا فرجی دانا را حمایت کنند.

ارتباط برخی مقامات وزارت علوم با پرونده بورسیه ها

علاوه بر تعدادی از نمایندگان که گفته می شود مرتبط با پرونده بورسیه ها هستند از نقش اساسی برخی مقامات وزارت علوم در دولتهای گذشته نیز یاد شده است. خبرگزاری ایلنا در این باره نوشته است: با توصیه یکی از معاونان وقت وزارت علوم، 700 نفر از افراد عضو برخی تشکل های دانشجویی و سایر کسانی که با این مجموعه ها در ارتباط بوده اند برای استفاده از مزایای بورسیه معرفی شده اند. برخی سایت های خبری هم همین خبر را تأیید کرده و از جمله پیام نو این مقام یاد شده را معاون فرهنگی وقت وزارت علوم خوانده و نوشته است: موضوع بورسیه های غیرقانونی دولت سابق ابعاد دیگری را هم شامل می شود که دامنه آن به خود دانشگاه ها کشیده شده است. از جمله اینکه برخی افراد با استفاده از همین دست موقعیت های تحصیلی توانسته اند با اخذ مدارک دانشگاهی به مسئولیت های قابل توجهی در وزارت علوم دولت سابق برسند. نام برخی از مسئولان دانشگاه های کشور نیز در فهرست این بورسیه ها وجود دارد. به عنوان مثال در این بین می توان به معاون آموزشی یکی از دانشگاه های مطرح کشور اشاره کرد که با معدل لیسانس حدود ۱۱ و معدل فوق لیسانس حدود ۱۴ توانسته از چنین موقعیتی برخوردار شود. نام برخی از رؤسای دانشگاه های شهرستان های کشور نیز در این فهرست آمده است. پیشتر تأیید شده بود که افراد استفاده کننده از این بورسیه ها توانسته اند براحتی به عضویت هیأت های علمی دانشگاه ها در بیایند. از جمله رؤسای دانشگاههای مرتبط با این پرونده رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی تهران است که گفته شده نام دو فرزند وی در فهرست بورسیه شده ها قرار دارد.

حسن مسلمی نائینی معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم هم در گفت و گو با ایسنا با اعلام اینکه در دولت گذشته افرادی با معدل پایین بورسیه دریافت کرده اند، گفت: تمام این افراد با حکم وزیران دولت نهم و دهم بورسیه شدند.

وزیری که آیین نامه را امضا می کند، ممکن است با توجه به شرایط خاصی که خود صلاح می داند دستور دهد و برخی افراد هم که معدل پایین دارند، بورسیه دریافت کنند. وی درباره اینکه این دستور از سوی کدام وزرا صادر شده است، گفت: این دستورها از سوی وزرای وقت دولت نهم و دهم صادر شده است و تمام مدارک آن را در جلسه تحقیق و تفحص مجلس ارائه داده ام. جواد هروی یکی از اعضای کمیته بررسی کننده پرونده یاد شده در مجلس هم تأکید می کند که وزرای علوم دولت های نهم و دهم باید در این زمینه پاسخگو باشند.



*مدیران رسانه ای خاص هم بی نصیب نماندند

در ادامه بررسی فهرست تخلفات وزارت علوم دولت قبل نام یکی از مدیران رسانه منتسب به جریان اصولگرا نیز برده شده که این روزها با تمام توان پیگیر استیضاح وزیر علوم است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، این مدیر رسانه ای هم اکنون در حال تحصیل در مقطع دکترا در رشته مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران است که به دلیل کبر سن طبق قانون شرایط استفاده از بورس را ندارد و ایلنا فقط به دلیل ملاحظات حرفه ای از ذکر نام این مدیر رسانه ای فعلاً خودداری کرده است



*عزم جدی دولت برای مقابله با فساد و تبعیض

از آنجا که دولت یازدهم یکی از برنامه های اصلی خود را مبارزه جدی با مفاسد اعم از اقتصادی و اداری بدور از شعارزدگی اعلام کرده است، پرونده بورسیه ها را با دقت و حساسیت تمام دنبال می کند. در جلسه روز چهارشنبه 22 مرداد هیأت دولت، وزیر علوم گزارشی درباره همین موضوع ارائه کرد و هیأت دولت با توجه به نقش مهم علم و فناوری در تحقق پیشرفت کشور و نقش بورس تحصیلی در تأمین منابع انسانی کارآمد برای دانشگاه ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را موظف به دفاع کامل از حقوق مردم و ساماندهی بورس تحصیلی بر مبنای قانون و حفظ منزلت علمی دانشگاه ها و مقابله با تبعیض کرد.

سعد الله نصیری معاون پارلمانی وزیر علوم هم در گفت و گو با ایران از جدیت این وزارتخانه در برخورد با بورسیه ها خبر داد و گفت که بعد از اعلام نتایج بررسی های مجلس از ادامه تحصیل دانشجویان فاقد شرایط لازم جلوگیری خواهد شد و حتی اگر کسانی تحصیل شان پایان یافته و عضو هیأت علمی شده باشند، عضویت آنها در هیأت های علمی لغو خواهد شد.

دکتر مجتهدی از استادان برجسته و با تجربه فلسفه دانشگاه تهران در گفت و گویی البته با محوریت موضوعی دیگر تصریح کرده بود: «برخی فکر می کنند مدرک دکترا نوعی یارانه است و باید یارانه دریافت کنند. این انحطاط را نشان می دهد. چرا باید کسی که نمی خواهد درس بخواند از امکان تحصیل در مقطع دکترا برخوردار شود و از طرف دیگر کسی که شب و روز وقت گذاشته است به دلیل ارزیابی نادرست از این امکان محروم شود...». حکایت اتفاقات رخ داده در وزارت علوم دولتهای نهم و دهم بی شباهت با این سخنان این استاد برجسته دانشگاه نیست که گویی برخی امکانات و امتیازات قانونی تعریف شده برای دانشجویان واجد شرایط را حق جناحی و سیاسی خود تعبیر کرده و آن را یارانه دولتی تصور کرده اند.



جید انصاری در گفت و گو با «ایران» خبر داد

درخواست وزیر علوم از رئیس مجلس برای شفاف شدن محورهای استیضاح



*درخواست وزیر علوم از رئیس مجلس برای شفاف شدن محورهای استیضاح

مجید انصاری معاون پارلمانی دولت با چهار دوره سابقه نمایندگی مجلس و دو دوره حضور در جایگاه معاونت پارلمانی دولت های هشتم و یازدهم، بخوبی به قوانین مجلس واقف است و نیک می داند که وزیر تنها 10 روز برای اعلام حضور در جلسه استیضاح زمان دارد اما از این ابهام در آیین نامه هم سخن می گوید که لزوماٌ مجلس نباید ظرف 10 روز جلسه استیضاح را برپا کند.

شاید از همین رو است که دولت هنوز درخواست رسمی برای برگزاری جلسه استیضاح در روز سه شنبه را ارائه نداده است. او که استیضاح وزیر علوم را گامی در تقابل مجلس با دولت نمی داند، تنها یک ایراد به این استیضاح وارد می داند و آن اینکه «محورهایش کلی است». کلیتی که سبب شده وزیر علوم در نامه ای به رئیس مجلس خواستار شفاف سازی محورها شود تا به آنها پاسخ بگوید. پاسخ هایی که به زعم انصاری قطعاً قانع کننده خواهد بود. مشروح گفت و گو با وی را در ادامه بخوانید:

برخی استیضاح وزیر علوم در یک سالگی عمر دولت یازدهم و در آغاز هفته دولت را نوعی تقابل میان دولت و مجلس می خوانند یا به نوعی تعامل دولت با مجلس را یکسویه قلمداد می کنند. نظر شما درباره این نوع اظهارنظرها چیست؟

همان طور که اشاره کردید با توجه به اینکه در آستانه هفته دولت هستیم، بنده در نگاهی اجمالی به تعامل یکسال گذشته دولت یازدهم و مجلس نهم باید تأکید کنم که همراهی مجلس با دولت در موضوعات مختلف خوب بوده است. از رأی اعتماد به وزرای کابینه گرفته تا تصویب اصلاحیه بودجه 92، تصویب بموقع بودجه سال 93، تشکیل جلسات مشترک دولت و مجلس و دیگر زمینه هایی که بین دولت و مجلس وجود دارد، نصاب مطلوبی از همکاری دو قوه مجریه و مقننه دیده می شود. در همین یک هفته اخیر هم اگر چه استیضاح وزیر علوم در مجلس کلید خورده است اما شاهد تصویب دو لایحه از سوی دولت هستیم. کما اینکه در جلسه روز یکشنبه با رأی موافق نمایندگان به لایحه «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» روبه رو بودیم که وزیر اقتصاد برای دفاع از آن به مجلس آمده بود.

این میزان همکاری بین دو قوه مقننه و مجریه ناشی از اراده جدی دولت و تأکید شخص رئیس جمهوری بر تعامل حداکثری با مجلس شورای اسلامی و ارج نهادن به جایگاه و شأن مجلس و نمایندگان از یک سو و اراده همکاری با دولت از سوی اکثریت نمایندگان محترم، هیأت رئیسه و رئیس مجلس از سوی دیگر بوده است. بنابراین نباید موضوع استیضاح وزیر علوم به عنوان نقضی بر فضای تعامل و همکاری میان قوا تعبیر شود. همان طور که تاکنون چندین بار گفته ام سؤال و استیضاح حق قانونی نمایندگان است و دولت هم حق قانونی اش است که از عملکرد خود و وزرایش دفاع کند.

برآوردهای مختلفی از سرنوشت این استیضاح در فضای سیاسی و رسانه ای کشور صورت گرفته است. شما به عنوان معاون پارلمانی دولت چه برآوردی در این زمینه دارید؟

امیدوارم نتیجه این استیضاح هرچه که باشد به نفع کشور، مردم و جامعه فرهیخته دانشگاهی کشور باشد. مطمئناً آقای فرجی دانا توضیحات اقناع کننده ای به ابهامات و ایرادات استیضاح کنندگان در روز استیضاح ارائه خواهند داد و تلاش می شود تا این مسأله رفع شود. امیدواریم به این ترتیب زمینه اعتماد بیشتر و مجدد مجلس به وزیر علوم فراهم شود. از این منظر طبعاً برکات این استیضاح برای دولت بیشتر هم خواهد بود چرا که بار دیگر یکی از وزرای دولت از مجلس رأی اعتماد خواهد گرفت.

اگرچه استیضـــاح کنندگان اصرار دارند استیضاح وزیر علوم را خواست اکثریت مجلس جلوه دهند اما نگاهی به امضاهای ذیل این طرح نشان می دهد که حتی کلیت جبهه پایداری که فراکسیون اقلیت مجلس را شامل می شود هم با این استیضاح موافق نیست. شما این استیضاح را خواست اکثریت مجلس می دانید یا اقلیت؟

به هر حال در مجلس جریانات سیاسی متکثر و مختلفی وجود دارد. جریانی هم که در حال حاضر اقلیت مجلس را شامل می شود، نظرات متفاوتی با دولت دارد که نوعاً خواسته هایش را در قالب طرح سؤالات متعدد و استیضاح وزرا تعقیب می کند. البته این بدین معنا نیست که همه امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر علوم، از این جریان سیاسی باشند.

ما در مدت یک سال گذشته کوشیده ایم که ارتباط دولت را با کلیت مجلس حفظ کنیم. از دید ما همه نمایندگان فارغ از اینکه در جریان اکثریت باشند یا اقلیت، محترمند.

شما تاکنون در سخنانتان از جریان خاصی در مجلس سخن گفته اید که گاهی حتی بی توجه به دامنه اختیارات و وظایف وزرا، سؤالات متعددی را از اعضای کابینه مطرح می کنند. نحوه تعامل دولت با این «جریان خاص» چگونه است؟

همان طور که گفتم تماس های ما با همه نمایندگان در مجلس برقرار بوده و هست. قطعاً جریانی که مخالف برنامه ها و رویکرد دولت است، مشی متفاوتی از جریان حامی و همسو با دولت دارد که می کوشد با قوه مجریه همراهی داشته باشد. اما ما سعی می کنیم همواره در موعد مقرر به سؤالاتی که از سوی نمایندگان محترم مجلس مطرح می شود، پاسخ دهیم و در جلسات توجیهی هیأت رئیسه مجلس با نمایندگان سؤال کننده حضور یافته و فضایی «تفاهمی» فراهم کنیم تا هم بسرعت به سؤالات پاسخ داده شود و هم ابهامی برای نمایندگان باقی نماند. علی رغم همه این تلاش ها ممکن است برخی نمایندگان اصرار کنند که سؤالی به صحن علنی مجلس کشیده شود که مطابق قانون باز هم پاسخگو خواهیم بود و می کوشیم تا افکار عمومی داخل مجلس را با پاسخ های خود قانع کنیم.

یکی از ایراداتی که به اغلب این سؤالات وارد است، اینکه یا خارج از حیطه اختیارات یک وزیر است یا وزیر سهم اندکی در این گونه موارد دارد یا اینکه حتی اگر در زمره اختیارات وزرا است، دخلی به امور تقنینی ندارد که نمایندگان درباره آنها بخواهند طرح سؤال کنند. در مواجهه با این موارد چه می کنید؟

بله، معمولاً این ایراد در سؤال از وزرا وجود دارد. ما هم این موارد را به هیأت رئیسه مجلس گفته ایم که باید تدبیری برای سؤالاتی که به اختیارات وزرا مربوط نیست، بیندیشند. این مهم در گرو اصلاح آیین نامه داخلی مجلس است که در حوزه اختیارات قوه مقننه است و ساز و کار خاص خود را دارد.

همین ایراد به استیضاح وزیر علوم هم وارد است؟

نه. اشکالی که به محورهای چهارگانه استیضاح آقای فرجی دانا وارد است، «کلی بودن» آنها است. حال آن که آیین نامه داخلی مجلس صراحت دارد که موضوع استیضاح باید با ذکر موارد معین باشد. برای همین منظور آقای فرجی دانا در نامه ای به آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس، خواستار موارد مشخص در این چهار محور شده اند تا امکان پاسخگویی شفاف و صریح به این محورها در روز برگزاری استیضاح فراهم شود. مثلاً در یکی از محورهای استیضاح «عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایش های شدیداً قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی» است. اما مشخص نیست منظور طراحان استیضاح چه نشریه ای است، در چه دانشگاهی توزیع شده و چه مطالب خلافی در آن آمده است. از این رو وزیر چگونه می تواند به این سؤال پاسخ دهد؟

یا مثلاً محور دیگر استیضاح «عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی» است اما مصداق آن مشخص نیست که وزیر به آن پاسخ بگوید. البته آقای فرجی دانا قطعاً پاسخ مشخصی درباره «شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه ها» خواهند داشت. چرا که طبق روال معمول، این افراد پس از کسب استعلام های ضروری با رأی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شده اند.

صحبتی از شما درباره وزیر احتمالی بعدی در صورت رأی به استیضاح آقای فرجی دانا از سوی برخی رسانه های منتقد دولت نقل شد که گویا دلخوری هایی را در مجلس آفریده است. موضع دولت در صورت رأی به این استیضاح چیست؟

روابط عمومی معاونت پارلمانی رسماً این موضوع را تکذیب کرد. در دیداری که با دانشجویان برخی تشکل های دانشجویی داشتم یکی از دانشجویان پیشنهاد کرد که در صورت رأی به استیضاح وزیر علوم، دولت وزیر به اصطلاح تندتری را به مجلس معرفی کند. اما این جمله را به اشتباه به نقل از بنده در برخی رسانه ها منتشر کرده اند که آن را رسماً تکذیب کردم. نمایندگان همین تشکل های دانشجویی هم در گفت و گو با ایسنا بر این امر صحه گذاشته اند. بعد از چهار دوره نمایندگی در مجلس و دو دوره حضور در جایگاه معاونت پارلمانی، بخوبی به جایگاه مجلس و ضرورت حرمت نهادن به نمایندگان محترم واقفم و تأکید دارم که این مطلب نادرست بوده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
جسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
0
سپاس ++++++++++++++++++++
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین