|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۲۲۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
غلامعلی جعفرزاده به نمایندگی از درخواست کنندگان، گفت: اجازه دهید زمان انتخاب رشته و اعلام نتایج کنکور سال ۱۳۹۷ بگذرد و قانون در فضای کارشناسی اصلاح شود.
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسکوت ماندن دو ماهه طرحی مخالفت کردند که این طرح درصدد اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه بود.

 در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان درخواست مسکوت ماندن طرح اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه را مطرح کردند.

غلامعلی جعفرزاده به نمایندگی از درخواست کنندگان، گفت: اجازه دهید زمان انتخاب رشته و اعلام نتایج کنکور سال ۱۳۹۷ بگذرد و قانون در فضای کارشناسی اصلاح شود.

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: قانون عطف به ما سبق نمی‌شود اما چرا می‌خواهید با عجله قانونی را اصلاح کنید که تحصیلات تکمیلی جانبازان و ایثارگرانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که کمتر از ۲۵ درصد جانبازی دارند.

وی ادامه داد: داوطلبان جانباز باید بدانند براساس چه قانون و سهمیه‌ای در کنکور  شرکت می‌کنند. با این کار مجلس چنین امکانی از آنان سلب می‌شود و این به هیچ وجه درست نیست.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در مخالفت با این درخواست، گفت: تفاوتهای زیادی بین حقوق، مزایا و دستمزد جانبازان و ایثارگران بالای ۲۵ درصد جانبازی و کمتر از ۲۵ درصد جانبازی وجود دارد، این تفاوت‌ها باید برداشته شود.

نماینده مردم تربت‌جام در مجلس ادامه داد: مشکل اصلی این است که انتخاب متخصصان جانباز بر اساس امتیازات منفی محاسبه می‌شود، چرا باید این طور باشد؟ به اندازه کافی در دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی مشکل داریم. آیا انتخاب داوطلبان جانباز با احتساب نمره منفی کاری علمی است و موجب حذف بخشی از جانبازان باهوش و استعداد از نظام آموزش عالی نمی‌شود؟

وی ادامه داد: ایثارگرانی که درصد ایثارگری و جانبازی کمتری نسبت به ایثارگرانی که ۲۵ درصد و بالاتر جانبازی دارند، وجود دارد؟ این عزیزان چه گناهی کرده‌اند؟ محرومیت خانواده‌های این عزیزان از مزیتهای قانونی قابل قبول نیست.

رحیمی جهان‌آبادی پیشنهاد داد: سهمیه‌ها به گونه‌ای اصلاح شود که خانواده و فرزندان جانبازان و ایثارگران با هر درصد سهمیه جانبازی به طور یکسان بتوانند از امتیازات قانونی استفاده کنند.

پس از سخنان طراح و مخالف طرح اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه، مجلس وارد رای‌گیری شد و ۸۰ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه به این درخواست داده شد.

براساس رای مجلس، مسکوت ماندن طرح مذکور برای دو ماه رد شد.

پس از آغاز جلسه علنی امروز مجلس در ساعت ۱۰ نمایندگان وارد رسیدگی به جزییات طرح اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم شدند و این مهم ۵۵ دقیقه به طول کشید. اما به دلیل طولانی شدن زمان مطرح شدن پیشنهادات، رسیدگی به ادامه این طرح به جلسه بعدی مجلس (سه‌شنبه) موکول شد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین