|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۷
کد خبر: ۲۲۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
این پنج فروند هواپیمای جدید شاید آخرین هواپیماهای برجامی ایران باشند، هرچند با توجه به زمان چند هفته ای باقی مانده تا آغاز رسمی تحریم های جدید، امکان آن وجود دارد که لااقل چند فروند هواپیمای جدید دیگر وارد ناوگان کشور شود.
 جدیدترین هواپیماهای برجامی ایران که از شب گذشته سفر خود را از اروپا آغاز کرده بودند دقایقی پیش در تهران به زمین نشستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، پنج فروند ATR  جدید ایران ایر رسما وارد ناوگان این شرکت هواپیمایی شدند تا تعداد هواپیماهای برجامی ایران به عدد ۱۶ و تعداد ATR های وارد شده به عدد ۱۳ فروند برسد.

پیش از این ایران ایر توانسته بود سه فروند ایرباس نیز در فضای شکل گرفته پس از برجام وارد ناوگان خود کند.

هرچند ایران ایر هنوز توضیح دقیقی درباره چگونگی تامین منابع مالی لازم برای ورود این هواپیماها ارائه نکرده اما به نظر می رسد مانند هواپیماهای قبلی بازهم مبلغ کل خرید به شکل نقدی پرداخت شده است.

در توافق ابتدایی ایران و شرکت های بزرگ هواپیما ساز ابتدا بنا بود طرف ایرانی تنها ۱۵ درصد از منابع مالی مورد نیاز را به شکل نقدی پرداخت کند و ۸۵ درصد منابع از طریق فاینانس بانکی تامین شود.

در ماه های گذشته به دلیل فشارهای سیاسی به وجود آمده از سوی آمریکا، عملا هیچ یک از بانک های بین المللی نپذیرفتند که فاینانس هواپیماهای ایران را تامین کنند.

پس از اعلام تصمیم ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، مبنی بر خروج این کشور از برجام عملا راه ورود هواپیماهای جدید به ایران تا حد زیادی بسته شد و در کنار بویینگ و ایرباس، ATR نیز اعلام کرده بود که برای اجرایی شدن قراردادش با مشکلات جدی مواجه است.

این پنج فروند هواپیمای جدید شاید آخرین هواپیماهای برجامی ایران باشند، هرچند با توجه به زمان چند هفته ای باقی مانده تا آغاز رسمی تحریم های جدید، امکان آن وجود دارد که لااقل چند فروند هواپیمای جدید دیگر وارد ناوگان کشور شود.

پیش از  این مدیرعامل ایران ایر پیش‌بینی کرده بود در سال ۲۰۱۸ این شرکت ۱۱ فروند هواپیمای جدید تحویل بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از مدیرعامل هما می‌خواهم با توجه به اینکه پول هواپیماها از محل فاینانس تأمین شده، به هیچ عنوان تخصیص سیاسی به پروازها داده نشود.

 عباس آخوندی در مراسم استقبال از پنج فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ تازه‌وارد هما با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اظهار داشت: ما با شخصی با فرهنگ قماربازی که هر روز قمار جدیدی، آغاز و جهان را با فضای جدیدی مواجه می‌کند و عدم قطعیت شدیدی به جهان تحمیل کرده، روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در این شرایط نوع عملکرد ما مهم است و باید آینده‌ای پر از امید را فراروی مردم ایران قرار دهیم تا دچار این حرکت‌های آمریکا نشویم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: من از روز نخست امضای برجام، نظرم این بود که بدون فوت وقت، از قرارداد برجام دفاع کنیم و با کشورهای متعهد به برجام، همکاری‌ها را ادامه دهیم تا ایران در موقعیت بلاتکلیف قرار نگیرد؛ الان بر من ثابت شده باید زودتر این کار را انجام می‌دادیم.

آخوندی تصریح کرد: کسانی که قبلاً تنش ایجاد می‌کردند، الان پوستین قانون بر تن کرده‌ و مدعی شده‌اند، درحالی‌که باید پاسخگو باشند. آنهایی که پشتیبان مؤسسات مالی بودند و باعث شدند پول مردم حیف و میل شود، حالا آمده‌اند در صف مدعیان و پشتیبانان مردم قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: ما برای ایران می‌جنگیم، ما ایران و مردم آن را دوست داریم و آنچه در توان داریم برای ملت انجام می‌دهیم؛ به هیچ‌وجه یک لحظه درنگ نمی‌کنیم و پای منافع ایران می‌ایستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود هواپیماهای جدید به ناوگان ایران‌ایر گفت: این اتفاق نشانه‌ای از تدبیر و اقدام مثبت از سوی اتحادیه اروپا بود و امیدواریم بتوانیم در این شرایط سخت که آمریکا در دنیا منزوی شده، با همکاری سایر کشورها همچون هند، ترکیه، چین، همسایگان کشور و اتحادیه اروپا، ایران را از شرایط سخت عبور دهیم.

آخوندی در پایان اظهارات خود با تشکر از وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: از ظریف عزیز، عراقچی معاون وزیر خارجه، عراقچی معاون سابق بانک مرکزی، همتی و سیف رؤسای سابق و فعلی بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌های عامل، رئیس سازمان هواپیمایی، مدیران عامل ایران‌ایر و شرکت فرودگاه‌ها، اعضای کمیسیون عمران و رئیس دفتر رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم و از خانم شرفبافی می‌خواهم با توجه به اینکه هواپیماها از محل فاینانس تأمین شده، باید پول آنها را برگرداند و پِلَن پروازی هواپیماها بر اساس بازرگانی باشد و به هیچ‌وجه تخصیص سیاسی ندهد. امیدواریم شاهد شکل‌گیری همای منطقه‌ای برای توسعه مناطق کمتر برخوردار باشیم.

واردات ۵ میلیون یورو قطعه ATR همراه با ۵ فروند هواپیما

وزیر راه و شهرسازی گفت: همراه با پنج فروند ATR تازه وارد، معادل ۵ میلیون یورو قطعات این هواپیماها را که ساخت آمریکا و اروپا هستند، وارد کرده‌ایم.

 عباس آخوندی در حاشیه استقبال از پنج فروند ATR جدید ایران‌ایر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ورود این هواپیماها دو اهمیت ویژه دارد، گفت: یکی از جهت خروج آمریکا از برجام و همچنین نتیجه گفت‌وگوهای مستمر ما با اروپایی‌ها مهم بود که موفق شدیم با وجود شرایط سخت تحریم، این قرارداد را به نتیجه برسانیم و هواپیماها به ایران بیایند.

وی ادامه داد: همراه این هواپیماها، ۵ میلیون یورو قطعات یدکی ATR وارد کشور شد که ساخت آمریکا و اروپا هستند و با واردات این قطعات، از بهره‌برداری هواپیماها هم مطمئن خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و بخش‌های دیگر همکاری کرده‌اند و من این اتفاق را گامی مثبت از سوی اتحادیه اروپا در جهت ایفای تعهداتش تلقی می‌کنم تا در آینده این همکاری‌ها تداوم یابد و فضای تنش در سطح بین‌الملل ایجاد نشود.

آخوندی تصریح کرد: اگر تعامل سازنده با جهان داشته باشیم، حتی آمریکا را هم منزوی می‌کنیم؛ همچنان که این کار را کرده‌ایم.

به گفته وی، علت آنکه دنبال توسعه هوانوردی با استفاده از هواپیماهای کوچک بودیم، توسعه مناطق مختلف بود، چرا که در حال حاضر هواپیماها عمدتاً در مراکز استان‌ها، پایتخت و مقاصد بین‌المللی پرواز دارند، درحالی‌که من مایل هستیم فرودگاه‌های کوچک‌ و منطقه‌ای ما فعال شوند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما می‌توانیم با این ناوگان به فرودگاه‌های کوچکتر پرواز داشته باشیم و امیدواریم شبکه پروازی هما را به همه مناطق ایران توسعه دهیم تا فضایی فراهم شود که مناطق مختلف کشور از صنعت هوانوردی استفاده کنند.

آخوندی یادآور شد: رسیدن هواپیما به بسیاری از مناطق کمتر برخوردار به توسعه این مناطق منجر خواهد شد و امکان جذب سرمایه‌گذار فراهم می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین