|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۷
کد خبر: ۲۲۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
در پی این سخنان وزارت خزانه داری آمریکا نیز با تایید تحریم این دو وزیر ترکیه ای، آنها را مسئول و مجری اقدام دولت ترکیه در بازداشت و محاکمه یک کشیش آمریکایی در ترکیه دانست.
  وزیران خارجه ترکیه و آمریکا، در سنگاپور دیدار و درباره مسائل مورد اختلاف گفت‌وگو کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، امروز- جمعه- اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه دو وزیر ترکیه «دلیلی بر تصمیم بزرگ» ایالات متحده مبنی بر آزادی کشیش «اندرو برانسون» است.

پمپئو به خبرنگاران گفت: «ما به ترک‌ها هشدار داده‌این که زمان آزادی کشیش برانسون فرا رسیده است و امیدوارم آنها متوجه بشوند که تحریم‌هایی که اخیرا وضاع شده است دلیلی بر تصمیم بزرگ ماست».

پمپئو این اظهارات را در آستانه دیدار با همتای ترکیه‌ای خود «چاووش‌اوغلو» در حاشیه کنفرانس امنیتی( آ سه آن) در سنگاپور مطرح کرد.

ایلنا نوشت؛طبق این گزارش، وزیر خارجه ترکیه با بیان این‌که زبان تهدید و تحریم بی‌نتیجه است، گفت: «با پمپئو دیدار مفید و سازنده‌ای داشتم و تلاش‌ها برای حل تنش میان دو کشور ادامه خواهد داشت».

وزیر خارجه ترکیه افزود: «امروز در ارتباط با گام‌هایی که در راستای حل مشکلات موجود لحاظ خواهد شد، گفت‌وگو کردیم. نباید انتظار داشت که در یک دیدار تمامی مشکلات و بحران‌ها حل و فصل شوند. پس از بازگشت به کشورهای‌مان به طور مشترک در این زمینه گام برخواهیم داشت».

بر این اساس، چاووش‌اوغلو و پمپئو در این دیدار گام‌هایی دیگر که آنکارا و واشنگتن میتوانند در راستای تقویت مناسبات دو کشور، از جمله در ارتباط با نقشه راه منبج، تشکیل گروه اقدام در مورد «پ‌ک‌ک» و پرونده ادلب بردارند، گفت‌وگو کردند.

 

 

وزیر امور خارجه ترکیه بعد از دیدار با همتای آمریکایی خود این دیدار را سازنده خواند.

 به نقل از اسپوتنیک، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه دیدار با «مایک پمپئو» را سازنده خواند.

این دیدار در حالی انجام شد که روابط دو کشور به دلیل مواردی چون خواست آنکارا برای خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه، ماجرای تحویل جنگنده ای اف ۳۵، و همچنین بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه به سردی گرائیده بود.

در همین رابطه آمریکا اقدام به تحریم وزیر کشور و وزیر دادگستری ترکیه کرده است.

به گفته «سارا ساندرز» سخنگوی کاخ سفید، داد و ستد و روابط تجاری با این دو مقام ترکیه ممنوع بوده و تمام دارایی های آنها در آمریکا مصادره می شوند.

در پی این سخنان وزارت خزانه داری آمریکا نیز با تایید تحریم این دو وزیر ترکیه ای، آنها را مسئول و مجری اقدام دولت ترکیه در بازداشت و محاکمه یک کشیش آمریکایی در ترکیه دانست.

گفتنی است، دادگاهی در شهر ازمیر ترکیه سه شنبه هفته جاری در حکمی فرجام‌ خواهی کشیش آمریکایی برای آزادی از بازداشت خانگی را رد کرده بود.

«اندرو برانسون» کشیش آمریکایی که در ترکیه به همکاری با عوامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در این کشور متهم شده پیش از این از دادگاه درخواست فرجام‌ خواهی کرده بود تا بتواند با عنوان بیماری از بازداشت خانگی خارج شود.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی به اتهام همکاری با گروه‌ وابسته با فتح الله گولن- که ترکیه مدعی دست داشتن آن در کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ در این کشور است- و نیز جاسوسی در بازداشت بوده و به ۳۵ سال زندان محکوم شد.

دادگاهی در ازمیر با توجه به وضعیت جسمانی وی حکم مذکور را به حبس خانگی تبدیل کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته در صفحه شخصی خود نوشته بود: ایالات متحده به دلیل بازداشت طولانی مدت آندرو برونسون که یک مسیحی بزرگ، مرد خانواده و انسانی فوق العاده است تحریم های گسترده ای را علیه ترکیه اعمال می‌کند. این مرد با ایمان و بی گناه باید فورا آزاد شود.

پیش از ترامپ مایک پنس معاون اول ریاست جمهوری آمریکا نیز طی سخنانی در وزارت خارجه این کشور گفت: ایالات متحده تا زمان آزاد شدن کشیش برونسون این مرد با ایمان و بی گناه تحریم های گسترده ای را بر ترکیه اعمال خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین