|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۲۲۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
شهردار تهران با بیان اینکه توسعه فرهنگی لازمه توسعه اقتصادی در کشور است، گفت: اگرچه وضعیت شهرداری تهران به لحاظ مالی مطلوب نیست، اماامیدوارم بتوانیم موضوعات فرهنگی را در پایتخت ساماندهی کنیم.
 شهردار تهران با بیان اینکه توسعه فرهنگی لازمه توسعه اقتصادی در کشور است، گفت: اگرچه وضعیت شهرداری تهران به لحاظ مالی مطلوب نیست، اماامیدوارم بتوانیم موضوعات فرهنگی را در پایتخت ساماندهی کنیم.

به گزارش ایسنا، سید محمدعلی افشانی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با  بیان اینکه پیشنهاد می کنم با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی «خانه اقوام» را در تهران احداث کنیم، گفت: با احداث این مرکز فرصتی فراهم می شود تا زندگی اقوام مختلف در آرامش، اتحاد و انسجام هر چه بیشتر تقویت شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی، معنی  صحیح «شهروند» و «پایتخت» را درک نکرده اند. فراموش نکنیم تهران پایتخت است؛ نه مرکز استان یا یک شهرستان. بنابراین هر فردی که ایرانی باشد در آن سهم دارد.

شهردار پایتخت با بیان اینکه تهران مرکز تنوع اقوام ایرانی، تنوع فرهنگ ایرانی و تنوع ادیان است، خاطرنشان کرد: اگر در تهران شاهد همگرایی ملی باشیم، همه کشور تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین در پایتخت تهرانی و غیر تهرانی ملاک نیست.

افشانی با پرداختن به دو مفهوم «شهروند» و «ساکن» افزود: «شهروند» حق سکونت دارد اما «ساکن» حق حکومت دارد و این حق نیز با آمدن برگه های رای و مرسوم شدن رای گیری ایجاد شده است. با این تعبیر باید «خانه اقوام» را راه اندازی کنیم تا به طور مرتب از اقوام مختلف کشور دعوت شود، برنامه های فرهنگی ویژه شان را در آن اجرا کنند.

شهردار تهران با تاکید بر افزایش همگرایی ملی به عنوان نقطه مثبت ایده راه اندازی «خانه اقوام» اظهارکرد: امیدوارم با راه اندازی این مرکز و توسعه آن به شکل «بوستان» در سال های آتی، شاهد تقویت آشنایی شهروندان با فرهنگ اقوام مختلف باشیم.

وی در ادامه به بودجه فرهنگی هنری شهرداری پرداخت و تصریح کرد: در سنوات گذشته میزان اعتبارات فرهنگی و هنری رقم قابل ملاحظه ای بود، اما تأثیر اقدامات انجام شده با میزان هزینه ها تناسب ندارد.

شهردار تهران ادامه داد: سال گذشته هفت هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار فرهنگی برای کل کشور در نظر گرفته شد که از این میزان فقط حدود ٨٠٠ میلیارد تومان در اختیار دولت بود و بقیه اعتبار به بخش های غیردولتی اختصاص پیدا کرد. با وجود اختصاص این حجم از بودجه، شواهد نشان می دهد به دلیل نبود مدیریت واحد، تأثیر اقدامات فرهنگی نسبت به سایر بخش ها کمتر بوده است.

افشانی با تاکید بر اینکه همکاری شهرداری تهران با وزارت ارشاد مانع انجام اقدامات موازی فرهنگی می شود، گفت: اگرچه وضعیت شهرداری تهران به لحاظ مالی مطلوب نیست، اما شخصا امیدوار هستم در شرایطی که ۴٨ درصد از درآمد و ٢۵ درصد از اقتصاد کشور متعلق به تهران است، بتوانیم موضوعات فرهنگی را در پایتخت ساماندهی کنیم.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگی لازمه توسعه اقتصادی در کشور است، تصریح کرد: یکی از کارکردهای فرهنگ این است که بین حاکمیت و مردم اعتماد ایجاد می کند و زمینه مشارکت شهروندان را فراهم می سازد. مطابق تجارب جهانی، هر اندازه که حوزه فرهنگ در کنار سایر حوزه ها وظایف خود را به خوبی انجام نداده باشد، به همان میزان، اعتماد مردم به حاکمیت، کم می شود.

افشانی در پایان اولین قدم در راستای همکاری شهرداری تهران و وزارت ارشاد را توسعه کتابخانه ها معرفی و عنوان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر بازسازی بافت های ناکارآمد شهری، پیشنهاد می کنم تا با ساخت کتابخانه های کوچک اما مدرن، حیات را به این بخش ها بازگردانیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین