کد خبر: ۲۲۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
اما کارشناسان می گویند دولت آمریکا به روشنی هدف مطلوب برای سیاست خود درباره ایران را تعریف نکرده یا مسیری آبرومندانه برای حاکمان ایران به منظور کاهش تنش های فزاینده بین واشنگتن و تهران را مشخص نکرده است.
  خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به اعلام آمادگی ترامپ برای دیدار و گفتگو با مقامات ایران و همچنین مواضع متناقض مقام های آمریکایی نوشت که سیاست دولت آمریکا تغییر رژیم در ایران نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از رویترز از واشنگتن ، پیشنهاد رئیس جمهور دونالد ترامپ برای گفت وگو با تهران در تناقض با تشدید موضع آمریکا است که فشار اقتصادی و دیپلماتیک را افزایش داده اما تاکنون از ارتش آمریکا برای مقابله جدی تر با ایران و نیروهای وابسته به آن استفاده نکرده است.

مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که هدف ترامپ مهار رفتار ایران است،آمریکا، متحدانش در خلیج فارس و اسرائیل می گویند با حمایت از گروههای مبارز موجب بی ثباتی در منطقه شده است.

ترامپ همچنین برای رسیدن به یک توافق قوی تر با تهران برای جلوگیری از تلاش این کشور برای دستیابی به سلاح هسته ای نسبت به توافق سال 2015 بین تهران و قدرت های جهانی که ترامپ در ماه مه از آن خارج شد ، ابراز امیدواری کرده است.

اما کارشناسان می گویند دولت آمریکا به روشنی هدف مطلوب برای سیاست خود درباره ایران را تعریف نکرده یا مسیری آبرومندانه برای حاکمان ایران به منظور کاهش تنش های فزاینده بین واشنگتن و تهران را مشخص نکرده است.

این موجب نگرانی هایی از افزایش ریسک رویارویی شده است . مساله مهم این است که ترامپ مشخص نکرده که اگر سیاست های او موجب بی ثباتی تهران شود، چه خواهد کرد. حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز 22 ژوئیه هشدار داد که سیاست های خصمانه آمریکا ممکن است به 'مادر همه جنگ ها' منجر شود. ترامپ در توییتر جواب داد که ایران هرگز نباید بار دیگر آمریکا را تهدید کند در غیر این صورت با پیامدهایی رو به رو خواهد شد که کمتر کسی در تاریخ دیده است.

ترامپ در اقدامی قابل توجه روز دوشنبه لحن خود را نرم کرد و گفت که بدون پیش شرط با روحانی دیدار خواهد کرد . این درحالی است که هر دو آنها قرار است در ماه سپتامبر در سازمان ملل سخنرانی کنند.

به نوشته ایرنا؛ایران بر این باور است که آمریکا با خروج از توافق هسته ای با سوء نیت رفتار کرده است. ایران همچنین همواره واشنگتن را مقصر ایجاد بی ثباتی در خاومیانه دانسته است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه گفت که پیشنهاد مذاکره ترامپ با اقدامات او تناقض دارد.

' این در حالی است که سیاست ترامپ هم اکنون فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد کرده است هر چند که اطلاعات آمریکا حاکی است که این امر ممکن است به بسیج ایرانیان علیه آمریکا و تقویت حاکمان تندرو ایران منجر شود.

پول ایران روز دوشنبه کاهش بیشتری یافت و در حالی که ایرانیان برای بازگشت تحریم ها در روز 7 اگوست آماده می شوند ، هر دلار با 120 هزار ریال برابر شد . تحریمهای این روز شامل اعمال مجدد تحریم بر خرید دلار و همچنین تجارت طلا و فلزات گرانبها می شود.'

بنیامین نتانیاهو به شدت از اقدامات ترامپ حمایت کرده و وزیر انرژی اسرائیل گفته که تحریم ها می تواند ظرف چند ماه ایران را به مرحله تصمیم برساند.

به گفته مقامات آمریکایی ، دولت ترامپ همچنین تهاجمی از طریق سخنرانی ها و ارتباطات آنلاین آغاز کرده که هدف از آن کمک به تشدید فشار بر ایران برای پایان دادن به برنامه هسته ای و حمایت از گروههای مبارز است. به عنوان بخشی از این تلاش ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز 22 جولای با انتقاد از مسوولان ایران، قول حمایت نامشخصی از مردم ایران را داد.

دولت ترامپ همچنین در حال پیشبرد طرح 'ناتو عربی' و ایجاد ائتلاف امنیتی و سیاسی با شش کشور عربی خلیج در کنار مصر و اردن است که تا حدی هدف از آن مقابله با نفوذ فزاینده ایران است.

موضع سخت آمریکا درباره ایران موجب این گمانه زنی شده که ترامپ درصدد ایجاد ناآرامی در داخل ایران است، اما جیم متیس وزیر دفاع آمریکا روز 27 جولای گفت که دولت ترامپ سیاست تغییر رژیم در ایران را دنبال نمی کند.

همچنین دولت ترامپ درباره نقش نیروی نظامی در مقابله با نفوذ ایران پیام های متناقضی ارسال کرده است. جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا حضور نظامی آمریکا در سوریه را با 'تهدید ایران' مرتبط کرد اما فرمانده جوزف ووتل نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه توضیح داد که وظیفه نظامی آمریکا در سوریه همچنان مبارزه با جنگجویان داعش است که با ایران مرتبط نیستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین