|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۲۲۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
رهبر اپوزیسیون زیمبابوه اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری پیروزی شده است. نلسون چامیسا در پیامی توئیتری نوشت حزبش نتایج اکثر حوزه‌های رای‌گیری را دریافت کرده و طبق آن پیروز رقابت‌هاست و آماده تشکیل دولت است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نلسون چامیسا، رهبر اپوزیسیون زیمبابوه در پیامی توئیتری نوشت: پیروزی قاطع... ما اکنون نتایچ اکثریت ۱۰ هزار شعبه اخذ رای را در اختیار داریم. عملکرد ما بسیار عالی بود. منتظریم تا کمیسیون انتخابات زیمبابوه طبق قانون اساسی به وظیفه‌ خود عمل کند و رسما نتایج انتخابات را اعلام کند. ما آماده تشکیل دولت هستیم.

دوشنبه اولین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زیمبابوه از زمان عزل رابرت موگابه از قدرت برگزار شد. ۲۳ تن نامزد ریاست جمهوری بودند و اصلی‌ترین رقبا امرسون منانگاگوای ۷۵ ساله از حزب حاکم زانو-پی‌اف و نلسون چامیسای ۴۰ ساله از جنبش اپوزیسیون ائتلاف تغییر دموکراتیک بودند.

رابرت موگابه، رهبر سابق زیمبابوه یکشنبه پیش از انتخابات در سخنانی خطاب به ملتش گفت از امرسون منانگاگوا که پس از او رهبری حزب حاکم را بر عهده گرفت، حمایت نمی‌کند. این اولین انتخاباتی است که پس از حدود چهار دهه حاکمیت موگابه برگزار شد. موگابه نوامبر ۲۰۱۷ که همزمان پست نخست‌وزیری را هم در دست داشت، مجبور به استعفا شد. پس از آن منانگاگوا که سابقا معاون او بود، به عنوان جانشین موگابه سوگند یاد کرد.

در طول حکمرانی موگابه، انتخابات‌ها تحت‌الشعاع تخلف‌ها و سرکوب معترضان قرار داشت. منانگاگوا که در پی کودتای نظامی ماه نوامبر به قدرت رسید، متعهد شد تا انتخابات آتی را آزاد و منصفانه برگزار کند. براساس نظرسنجی اواخر ژوئیه، حدود ۹۸ درصد از رای‌دهندگانی که برای انتخابات ثبت‌نام کردند گفته بودند که در انتخابات ۳۰ ژوئیه شرکت می‌کنند. در انتخابات روز دوشنبه همچنین ۲۱۰ عضو پارلمان و بیش از ۹۰۰۰ عضو شوراهای محلی انتخاب شدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین