|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۲۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
دولت کلیه واردکنندگانی که به موجب مصوبه هیئت وزیران در سال 1391، از ارز با نرخ مرجع استفاده نموده و کالاهای مربوط به آنها ترخیص و بدون رعایت ضوابط قانونی قیمت‌گذاری و در شبکه غیررسمی توزیع به فروش رسیده است را مکلف کرد براساس محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز در روز ترخیص کالا با نرخ ارز در روز بازپرداخت را بپردازند.
 در جلسه امروز هیئت وزیران که به ریاست حجت­ الاسلام حسن روحانی رییس ­جمهوری، برگزار شد گزارش وزارت راه و شهرسازی از روند بازاریابی و جذب سرمایه ­گذاری بعد از افتتاح طرح توسعه بندر شهید بهشتی در بندر چابهار، به استحضار اعضای دولت رسید.

 براساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تاکنون 16 درخواست برای سرمایه ­گذاری در بخش­ های مختلف در این بندر پیشنهاد شده که از این تعداد، نسبت به انعقاد هفت فقره قرارداد سرمایه­ گذاری جمعاً به میزان 4 هزار و 670 میلیارد ریال با سرمایه­ گذاران داخلی و خارجی در زمینه جمع­آوری مواد زائد کشتی­ ها، احداث مخازن نگهداری LPG و فرآورده­ های نفتی و انبار چند منظوره و نیز دو تفاهم­نامه با سرمایه ­گذاران خارجی به مبلغ یک میلیارد دلار و یک تفاهم‌نامه داخلی به میزان 950 میلیارد ریال اقدام شده است.

** تعیین تکلیف سهم 20 درصدی دولت از بازار تولید برق کشور

هیئت وزیران به منظور تعیین تکلیف سهم 20 درصدی دولت از بازار تولید برق کشور، فهرست نیروگاه­‌هایی که کمتر از 20 درصد سهم بازار را دارند، اعلام کرد.

براساس قانون اجرای سیاست‌­های کلی اصل 44 قانون اساسی، دولت مجاز است به منظور حفظ سهم بهینه بخش دولتی در فعالیت­ های اقتصادی مربوط، با توجه به حفظ حاکمیت خود، استقلال کشور، عدالت اجتماعی و رشد و توسعه اقتصادی به میزانی سرمایه ­گذاری نماید که سهم دولت از 20 درصد ارزش این فعالیت­ ها در بازار بیشتر نباشد.

** آیین­‌نامه اجرایی مربوط به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده نفت و گاز اصلاح شد

هیئت وزیران در ادامه جلسه، آیین­‌نامه اجرایی مربوط به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده نفت و گاز را با هدف تسهیل و شفافیت  اطلاعاتی در زنجیرتولید و توزیع نفت اصلاح کرد.

به موجب این اصلاحیه، نفت خام، میعانات گازی و گاز غنی تحویلی به پالایشگاه ها و واحدهای تصفیه حاضر در زنجیره توسط شرکت ملی نفت ایران از شمول مالیات بر ارزش افزوده مستثنی می­باشد و صرفاً مالیات و عوارض ارزش‌­افزوده پرداخت شده مربوط به فروش سایر کالاها و خدمات مشمول به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش خواهد بود.

** دریافت مابه ­التفاوت نرخ ارز از واردکنندگانی که به تعهدات خود عمل نکرده ­اند

دولت کلیه واردکنندگانی که به موجب مصوبه هیئت وزیران در سال 1391، از ارز با نرخ مرجع استفاده نموده و کالاهای مربوط به آنها ترخیص و بدون رعایت ضوابط قانونی قیمت‌گذاری و در شبکه غیررسمی توزیع به فروش رسیده است را مکلف کرد براساس محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز در روز ترخیص کالا با نرخ ارز در روز بازپرداخت را بپردازند.

همچنین آن بخش از کالاهای وارداتی که مشمول پرداختمابه‌التفاوت ریالی نرخ ارز شده و حسب اعلام بانک مرکزی اقدام به پرداخت و تسویه مابه‌التفاوت نرخ ارز مربوط نموده‌اند، از شمول این مصوبه مستثنی هستند.

** دولت لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری­ها و دهیاری­ ها را بررسی کرد

دولت با هدف بررسی و شناخت منابع درآمدی شهرداری­ های کشور و چگونگی اصلاح و تأمین منابع جدید برای جایگزین شدن با درآمد فعلی شهرداری­ ها در جهت توسعه شهری و ایجاد خدمات مورد نیاز شهروندان، لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری­ها و دهیاری­‌ها را تصویب و ادامه مباحث به جلسه بعدی دولت موکول شد.

بهره‌­گیری از ابزارهای مختلف تأمین مالی و روش ­های اجرایی جلب مشارکت بخش خصوصی، متناسب با پروژه­‌های شهری و پیش­‌بینی تضمین‌های کافی، افزایش کارایی و ضمانت اجرایی برای کسب عوارض و درآمدهای قانونی شهرداری، اصلاح و تقویت منابع موجود درآمدی و تأمین منابع جدید به منظور حداقل استفاده از درآمدهای دولت و کاهش وابستگی مالی شهرداری­ ها به منابع درآمدی دولتی، افزایش سهم شهرداری­ ها از محل عواید حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح ساز و کار وصول عوارض نوسازی و عمران شهری، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین