|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۲۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی پیش از این در بیانیه ای اعلام کرد که حوثی ها صبح روز چهارشنبه به دو نفتکش بسیار بزرگ عربستان در دریای سرخ حمله کردند که یکی از آنها متحمل خسارات جزئی شد.
 وزیر مشاور امارات در امور خارجه مدعی شد که تهدیدات ایران در رابطه با تنگه هرمز با حملات انصارالله یمن در دریای سرخ مرتبط است.

 انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه توییتر خود مدعی شد: با توجه به علم ژئوپلیتیک غیر ممکن است که این موضوع را نفهمیم که تهدیدات ایران در رابطه با تنگه هرمز با تجاوز حوثی ها(انصارالله یمن) علیه کشتیرانی در دریای سرخ مرتبط است.

وی مدعی شد که این مساله رابطه میان توجیه کننده و تابع است. ما خطر حوثی‌ها( انصارالله یمن) را درک کردیم و با آنها مقابله کردیم.

 انور قرقاش پیش از این نیز در کنفرانسی در لندن مدعی شد که حمله شبه نظامیان حوثی- ایرانی (انصارالله یمن) به دو نفتکش عربستانی در دریای سرخ یک اقدام بی سابقه است که نتایج و تاثیرات آن فرامنطقه ای خواهد بود ، این اقدام کاملا غیرمسئولانه است و به نظر من نشان دهنده ضرورت پایان دادن به سیطره انصارالله به حکومت صنعا است.

همچنین وزارت خارجه امارات در بیانیه ای ضمن محکوم کردن حملات انصارالله یمن به نفتکش های عربستان  در دریای سرخ اعلام کرد که این اقدام یک اقدام تروریستی به شمار می رود و کشتیرانی بین المللی را به خطر می اندازد و بر تداوم خطرات شبه نظامیان حوثی (انصارالله یمن) بر کشتیرانی آزاد و تجارت جهانی از طریق دریای سرخ تاکید دارد. این تجاوز بار دیگر بر نقش منفی و خطرناک ایران در حمایت از حوثی ها(انصارالله یمن) و دادن سلاح موشک بالستیک به آنها که صلح و امنیت منطقه را تهدید می کند، تاکید دارد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی پیش از این در بیانیه ای اعلام کرد که حوثی ها صبح روز چهارشنبه به دو نفتکش بسیار بزرگ عربستان در دریای سرخ حمله کردند که یکی از آنها متحمل خسارات جزئی شد.

در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی تمامی صادرات نفت از تنگه باب المندب را بلافاصله و تا زمانی که وضعیت مشخص شده و ترانزیت دریایی از این آبراه ایمن شود، متوقف خواهد کرد. دو نفت‌کشی که هدف حمله قرار گرفتند، متعلق به شرکت بحری (Bahri) بودند و یکی از این نفت‌کش‌ها متحمل خسارت جزئی شد. دو میلیون بشکه ظرفیت هر یک از این نفت‌کش‌ها در زمان حمله پر بود و این نفت‌کش‌ها برای صادرات نفت عازم بودند. این حملات هیچ مصدومی یا لکه نفتی منجر به خسارات زیست محیطی فاجعه آمیز نداشت. در حال حاضر تلاشها برای منتقل کردن نفت‌کش آسیب دیده به نزدیک‌ترین بندر سعودی در جریان است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سفر اخیرش به سوئیس در دیدار با گروهی از ایرانیان مقیم سوئیس با اشاره به سخنان مقام‌های آمریکایی در مورد تلاش برای قطع صادرات نفت ایران هشدار داد: اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. نفت ایران صادر نشود، نفت کل منطقه صادر نمی‌شود. اگر شما می‌توانید، این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه با اشاره به مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور برابر شیطنت اخیر آمریکایی‌ها در طراحی تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران نسبت به عملی شدن آن در صورت لزوم ابراز امیدواری و بر همراه بودن آحاد مردم و مسئولین نظام در این زمینه تاکید کرد:یقینا، در شرایط محتمل با عملی شدن مواضع اخیر مسئولین اجرایی کشور که در حال پیش گرفتن رویکرد و نگاه انقلابی در صحنه نبرد امروز با دشمن به ویژه آمریکای مکار و جنایتکار هستند ، می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه و یا برای هیچ‌کس چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.

همچنین سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی اسران در پیامی به حسن روحانی گفت: آنچه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد، مبنی بر اینکه اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است.

ادعای حمایت تسلیحاتی ایران از انصارالله درحالی مطرح می شود که بهرام قاسمی ، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش از این اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن است سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل پیش از این تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران هیچ موشکی به یمن نداده است، یمنی‌ها در زمان علی عبدالله صالح و منصور هادی و حتی قبل‌تر توسط اردوگاه‌های شرق عمدتاً تسلیح می‌شدند، ما از این نگران نیستیم که مردم دنیا بدانند جمهوری اسلامی ایران سلاح به عراق، سوریه و یا لبنان داده است به آنها سلاح داده‌ایم تا در مقابل داعش و تروریست ایستادگی کنند، به یمن کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی می‌کنیم ولی موشک را ایران به آنها نداده است و یمنی ها نیازی به آن ندارند چرا که با امکاناتی که در اختیار دارند توانسته اند در مقابل سعودی‌ها ایستادگی کنند و با همین امکانات پیروز خواهند شد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین