|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۳
کد خبر: ۲۲۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
هر چند احداث تئاتر شهری درخور از سال‌ها قبل جزء مطالبات خانواده تئاتر استان بوده ولی مشکلات و سنگ اندازی ها باعث شده پیگیری‌ها در این حوزه نتیجه بخش نباشد.
 وجود تئاتر شهر با سالن‌های تخصصی و مجهز یکی از فاکتورهای توسعه فرهنگی هر شهری محسوب می‌شود؛ متاسفانه مجموعه تئاتر شهر کرج هم از لحاظ موقعیت مکانی و هم امکانات و زیرساخت به هیچ وجه با استاندارهای تعیین شده همخوانی ندارد و همین باعث شده این مجموعه در انزوا به حیات خود ادامه دهد.

 هر چند احداث تئاتر شهری درخور از سال‌ها قبل جزء مطالبات خانواده تئاتر استان بوده ولی مشکلات و سنگ اندازی ها باعث شده پیگیری‌ها در این حوزه نتیجه بخش نباشد.

بدون شک داشتن مکانی مناسب برای روی صحنه بردن نمایش‌های فاخر حق بدیهی هنرمندان تئاتر استان است ولی گویا عدم هماهنگی و کمبود اعتبار باعث شده همین خواسته معقول نیز محقق نشود. با این اوصاف معلوم نیست تئاتری‌های استان تا کی باید در سالن های خالی نمایش خود را به روی صحنه ببرند و از اینکه کسی از وجود تئاتر شهر در کرج خبر ندارد خون به جگر شده و حسرت بخورند.

تئاتر شهر کرج در جای پرتی واقع شده است

مدیر تئاتر شهر کرج با اشاره به موقعیت نامناسب جغرافیایی این مجموعه می‌گوید: متاسفانه تئاتر شهر کرج هم از لحاظ شرایط دسترسی و هم از لحاظ موقعیت مکانی در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

محمود سرباز ادامه می‌دهد: بسیاری از البرزنشینان حتی نمی‌دانند کرج تئاتر شهر دارد و همین باعث شده برای دیدن تئاتر به تهران بروند. این مجموعه که قبلا فرهنگسرا بوده در منطقه‌ای واقع شده که رفت و آمد شهری در آن بسیار کم است.

وی توضیح می‌دهد: فضاهای فرهنگی مثل سینما، سالن‌های نمایش، کتابخانه و ...اغلب در مناطق شلوغ شهر ساخته می‌شوند تا در معرض دید عموم قرار داشته باشند ولی این اتفاق برای تئاتر شهر کرج نیفتاده و باعث شده این مجموعه ناشناخته و غریب روزگار بگذراند.

فعالیت‌ کتابخانه‌ در طبقه بالای تئاتر شهر !

وی ابراز می‌کند: مشکلات تئاتر شهر کرج صرفاً به موقعیت جغرافیایی آن محدود نیست و این مجموعه با مسائل مختلفی درگیر است؛ به عنوان مثال طبقه بالای تئاتر شهر کتابخانه است که هیچ سنخیتی با کار تئاتر ندارد؛ کتابخانه‌ها نیاز به فضای آرام و کم رفت و آمد دارند تا اعضا بتوانند در کمال آرامش به مطالعه بپردازند و کار تئاتر هم کار پر سر و صدا و پر جنب و جوشی است؛ این اختلاف در ماهیت فعالیت‌گاه باعث درگیری‌هایی می‌شود که نه بچه‌های تئاتر و نه اعضای‌کتابخانه در ایجاد آن مقصرند.

مدیر مجموعه تئاتر شهرکرج در ادامه با گلایه از غیر استاندارد بودن سالن‌های این مجموعه توضیح می‌دهد: از آنجایی‌که این مجموعه تغییر کاربردی داده شده سالن‌ها و پلاتوهای نمایش آن علی رغم بازسازی و اصلاحات  برای اجرای تئاتر مناسب نیست؛ واقعیت این است از لحاظ زیرساختی و فنی نمی‌توان عنوان تئاتر شهر را به این مجموعه داد ولی خب در حال حاضر تئاتری‌های استان داشته ای به جز این ندارند.

مردم از وجود تئاتر شهر در کرج خبر ندارند

سرباز با بیان این‌که اقدامات مناسبی برای معرفی تئاتر شهر صورت نگرفته،  ادامه می‌دهد: حتی اگر از کنار مشکلات ساختاری و فنی مجموعه هم بگذریم، حتی برای معرفی و اطلاع رسانی در خصوص وجود تئاتر شهر در کرج هم اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته و بخشی از گمنامی این مجموعه به این مساله بازمی‌گردد.

وی اضافه کرد: بارها و بارها با مسئولان برای استفاده از بیلبوردها، تلویزیون‌های شهری و استفاده از تابلوهای هدایت کننده به سمت تئاتر شهر رایزنی کرده‌ایم ولی متاسفانه هیچ یک از این تلاش‌ها نتیجه بخش نبوده است.

90 درصد مخاطبان نمایش‌های تئاتر شهر از خانواده تئاتر هستند

وی در ادامه با اشاره به اینکه ناشناخته بودن تئاتر شهر کرج به اقتصاد تئاتر استان آسیب وارد کرده، توضیح می‌دهد: در تئاتر شهر کرج کارهای خوبی اجرا می‌شود و به جرئت می‌توان گفت اکثرآنها قابلیت رقابت با نمایش‌های تهران را دارند ولی چون تئاتر دوستان این مجموعه را نمی‌شناسند سالن‌ها از  مخاطبان عام پر نمی‌شود. در حال حاضر مخاطب 90 درصد نمایش‌هایی که در تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود خانواده تئاتر استان هستند.

مدیر مجموعه تئاتر شهر کرج ادامه می‌دهد: تا زمانی‌که نمایش‌هایی که در تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود مخاطب عام نداشته باشد؛ کار تئاتر برای فعالان این رشته درآمدزایی چندانی ندارد و همین امر به بدنه این هنر آسیب می‌رساند.

سرباز ابراز می‌کند: درست است که بسیاری از هنرمندان این رشته از سر عشق و علاقه‌ تئاتر کار می‌کنند و چشمداشتی به سود مادی آن ندارند ولی واقعیت این است درآمد خوب در هر کاری انگیزه برای فعالیت کیفی را افزایش می‌دهد و مصداق عکس این مساله نیز وجود دارد. تا زمانی‌که تئاتر شغل دوم هنرمندان باشد نمی‌توان انتظار داشت آثار فاخری تولید و عرضه شود.

غم نان اگر بگذارد ...

وی اظهار می‌کند: هنرمند باید فکر آزادی داشته باشد و خیالش بابت معیشت و هزینه‌های زندگی راحت باشد تا بتواند تمام انرژی خود را برای یک بازی خوب، نوشتن یک نمایشنامه و کارگردانی یک اثر خرج کند.

وی با بیان اینکه تصور مسئولان نسبت به درآمدزا نبودن فعالیت‌های فرهنگی نادرست است، می‌گوید: به جرئت می‌گویم اگر تئاتر شهر کرج در مکان مناسبی مثل مرکز شهر واقع شده بود سالانه بین 150 تا 200 میلیون تومان گردش مالی داشت که در این شرایط پول کمی نیست.

شهرداری به وظیفه خود عمل نمی‌کند

وی با بیان اینکه انتظار ساخت تئاتر شهر از ارشاد انتظار درستی نیست؛ ادامه می‌دهد: در همه جای دنیا وظیفه ساخت مراکز و مجموعه‌های فرهنگی به عهده شهرداری و ارگان‌هایی است که بودجه‌های کلان شهری را در اختیار دارند.

وی توضیح می‌دهد: مجموعه ارشاد به جای تخصیص اعتبار برای ساخت سالن‌های نمایش باید برای آموزش، استعدادیابی و حمایت از آثاری‌که می‌توانند در سطح ملی و بین المللی بدرخشند هزینه کند ولی چون دیگران به وظایف خود عمل نمی‌کنند ناچار است به میدان بیاید و به بخشی از مطالبات به حق هنرمندان پاسخ دهد.

وی ابراز می‌کند: بدیهی است وقتی ارشاد با اعتبارات محدود در حوزه انجام پروژه‌های عمرانی ورود می‌کند؛ در نهایت شاهد ساخت سالن‌ها و پلاتوهای نمایشی هستیم که به لحاظ فنی و زیرساختی نه در شان هنرمندان است و نه نیاز مخاطبان را مرتفع می‌کند.

سرباز با گلایه از کم‌کاری شهرداری در ساخت سالن‌های نمایش توضیح می‌دهد: چرا شهرداری با این حجم از اعتبار و بودجه تاکنون برای ساخت حتی یک پلاتو یا سالن نمایش قدم پیش نگذاشته است؟ اگر ارزش ساخت سالن نمایش از ساخت مجتمع‌های تجاری بیشتر نباشد کمتر نیست ولی متاسفانه با هر قدمی‌که ما پیش می رویم مسئولان شهری عقب نشینی می‌کنند.

وی می گوید: مدیریت شهری نباید به سالن‌های نمایش، کنسرت و سینما نگاه بازاری داشته باشد چون اگر ریشه فرهنگی ما ضعیف باشد پیگیری اهداف سایر حوزه ها با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

گلایه‌های هنرمندان تئاتر به حق است

سرپرست معاونت هنری، سینمایی البرز می‌گوید: انتقادات و گلایه‌های هنرمندان تئاتر نسبت به موقعیت مکانی، امکانات تخصصی و فنی تئاتر شهر کرج به حق است.

شمس الزمان فولادوند ادامه می‌دهد: حق طبیعی این هنرمندان است که در یک فضای حرفه‌ای و مناسب هنر خود را به مخاطبان عرضه‌کنند و نگران مسائلی چون عدم استقبال مردم از کاری‌که ماهها برای به روی صحنه بردنش زحمت کشیده‌اند نباشند.

وی توضیح می‌دهد: طی چند سال اخیر تلاش‌های زیادی برای ارتقای زیرساخت‌های حوزه تئاتر استان صورت‌گرفته ولی این اقدامات کافی نبوده و هنوز هم کمبودهای زیادی در این حوزه داریم.

کلنگ زنی پردیس تئاتر البرز

این مسئول خاطرنشان کرد: ساخت یک تئاتر شهر مناسب از مدت ها پیش جزء مطالبات هنرمندان تئاتر استان قرار داشته ولی تا کنون جامه عمل نپوشیده چون راه اندازی چنین مجموعه‌ای به اعتبار هنگفتی نیاز دارد.

فولادوند ادامه می‌دهد: طی چند ماه‌گذشته شاهد کلنگ زنی پردیس تئاتر البرز در مجاورت اداره‌کل ارشاد استان بودیم‌که امید است با حمایت مسئولان عملیات عمرانی آن به زودی به پایان برسد.

وی توضیح می‌دهد: برای پردیس تئاتر البرز چندین پلاتو و سالن نمایش در نظرگرفته شده و بهره برداری از آن می تواند بخشی از دغدغه هنرمندان این حوزه را مرتفع‌کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین