|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۲۲۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
در حالی که رئیس‌جمهور فیلیپین قرار بود روز دوشنبه سخنرانی سالانه "وضعیت کشور" خود را خطاب به مردم ایراد کند، جنجال و اختلاف بر سر رئیس پارلمان فیلیپین که در عین حال جلوی تصویب یک توافق مهم اعطای خودمختاری به شورشیان مسلمان در این کشور را گرفت، این سخنرانی رئیس‌جمهور را نیز به تاخیر انداخت.
 در حالی که رئیس‌جمهور فیلیپین قرار بود روز دوشنبه سخنرانی سالانه "وضعیت کشور" خود را خطاب به مردم ایراد کند، جنجال و اختلاف بر سر رئیس پارلمان فیلیپین که در عین حال جلوی تصویب یک توافق مهم اعطای خودمختاری به شورشیان مسلمان در این کشور را گرفت، این سخنرانی رئیس‌جمهور را نیز به تاخیر انداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین عصر دوشنبه با یک هلی‌کوپتر به ساختمان کنگره وارد شد، گلوریا ماکاپاگال آرویو، نماینده کنگره و رئیس‌جمهور سابق فیلیپین با حمایت ده‌ها تن از قانونگذاران هم‌پیمانش کنترل کرسی اصلی را در صحن مرکزی مجلس نمایندگان فیلیپین به دست گرفت تا نشان دهد که این پست را از پانتالئون آلوارز، رئیس قبلی این مجلس پس گرفته است.

آرویو در جریان این رخداد که از تلویزیون پخش زنده داشت، تلاش کرد تا از این محل سخنرانی انجام دهد اما میکروفنش را خاموش کردند و او پس از آن تلاش کرد که فریاد بزند و توضیح بدهد.

پس از آن آلوارز به همراه ویسنته سوتو، رئیس مجلس سنا دوترته را اسکورت کرده و او را که دچار سردرگمی شده بود به اتاق انتظار بردند تا وارد مناقشه بر سر ریاست مجلس نمایندگان نشود.

این در حالی است که تعداد زیادی دیپلمات و قانونگذار و دیگر چهره‌های خارجی در این محل حضور داشتند.

آلوارز و آرویو حامیان دوترته در مجلس نمایندگان فیلیپین هستند که عمدتا در اختیار هم‌پیمانان رئیس‌جمهور قرار دارد.

یک سناتور مخالف به نام ریزا هونتیوروس گفت: آنها تصمیم گرفتند به رئیس‌جمهور خودشان بی احترامی کنند و درست در جلوی چشم کل مردم بلندپروازی‌های خودشان را به پیش ببرند. برای مدت تقریبا یک ساعت به نظر می‌رسید که هیچ کسی بر وضعیت کنترل ندارد.

او اظهار کرد: این وضعیت درست کشور است که شامل درگیری داخلی بیهوده، خنجر از پشت زدن و جنگ طلبی است که همه آنها به ضرر مردم تمام می‌شود.

تعداد دیگر نیز این مناقشه را یک سیرک خواندند که وجود شکاف عمیق در ائتلاف حاکم متعلق به دوترته را بیان کرد.

آرویو که مورد حمایت حدود 200 قانونگذار از مجموع 292 نماینده این مجلس فیلیپین قرار داشت، اواخر روز دوشنبه به عنوان رئیس جدید این مجلس سوگند یاد کرد و این نشان دهنده یک بازگشت سیاسی مهم برای او است.

آرویوی 71 ساله استاد سابق اقتصاد و هم کلاسی سابق بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در دانشگاه جورج تاون بوده و در سال 2012 هنگامی که در بیمارستان بود به اتهام  فساد دستگیر شد اما چندی بعد دادگاه عالی فیلیپین او را تبرئه کرده و دستور به آزادی او داد.

در عین حال این جنجال در پارلمان فیلیپین بر سر مساله ریاست مجلس نمایندگان جلوی تصویب یک قانون مهم صلح با شورشیان مسلمان موسوم به جبهه آزادی مورو و اعطای خودمختاری به آنها را گرفته و به تعویق انداخت.

این لایحه روز دوشنبه ابتدا در مجلس سنا تصویب شد تا یک منطقه خودمختار در جنوب برای این شورشیان تشکیل شود و در عین حال قرار شد نمایندگان مجلس نمایندگان آن را تصویب کنند اما به دلیل این درگیری داخلی فرایند تصویب آن را موقتا متوقف کردند.

این توافق بعد از بیش از دو هفته مذاکره با این گروه شورشی در جنوب فیلیپین حاصل شد.

انتظار می‌رفت که دوترته بلافاصله بعد از تصویب این قانون در مجلس نمایندگان آن را امضا و اجرایی کند تا بعدا در سخنرانی سالانه خود به عنوان یک دستاورد مهم از آن یاد کند.

این در حالی است که همزمان با حضور دوترته در کنگره فیلیپین هزاران معترض مخالف با او در نزدیکی ساختمان مجلس نمایندگان تجمع کرده و آدمک او را آتش زدند.

هنوز شورشیان مورو به این تحولات واکنش نشان نداده‌اند.

دوترته پیش از این متعهد شده بود که یک پیش‌نویس جدید برای اصلاح قانون اساسی و برقراری نظام دولتی فدرال در فیلیپین ارائه دهد.

با این حال برخی سیاستمداران مخالف وی با این طرح مخالفت کرده و گفته‌اند که هدف از آن تمدید رهبری دوترته و دادن اختیارات بیشتر به او است.

دوترته این نگرانی‌ها را رد کرده و گفته حتی حاضر است سال آینده و در صورت برقراری نظام دولتی فدرال جدید در فیلیپین دو سال زودتر از دوره قانونی‌اش از ریاست جمهوری استعفا دهد و کنار رود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین