|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴
کد خبر: ۲۲۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
سفیر چین اعلام کرد که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین یک هدیه دیگر برایم فرستاده است. او دو میلیارد یوآن (۲۹۵ میلیون دلار) برای هزینه در هر طرح عمرانی مورد نظر من اختصاص داده است. قصدم ساخت خانه برای شهروندان سریلانکا است.
 رئیس‌جمهوری چین در تلاش برای توسعه نفوذ کشورش بر سریلانکا، وعده کمک ۲۹۵ میلیون دلاری به این جزیره کوچک واقع در جنوب هند را داد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهوری سریلانکا که از شرکای پکن در طرح جاده ابریشم چین است، شنبه در مراسمی به مناسبت آغاز ساخت بیمارستان بیماری‌های کلیوی در نزدیکی کلمبو، پایتخت سریلانکا این خبر را اعلام کرد.

او گفت: سفیر چین اعلام کرد که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین یک هدیه دیگر برایم فرستاده است. او دو میلیارد یوآن (۲۹۵ میلیون دلار) برای هزینه در هر طرح عمرانی مورد نظر من اختصاص داده است. قصدم ساخت خانه برای شهروندان سریلانکا است.  

تقدیم این "هدیه" در شرایطی انجام شد که یک شرکت چینی با انتقاد گسترده‌ای بابت تامین مالی کمپین انتخابات پیشین برای ماهیندا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سابق سریلانکا مواجه است. ماه گذشته نیویورک تایمز گزارش داد که یک شرکت مهندسی چینی ۷.۶ میلیون دلار برای انتخاب مجدد راجاپاکسه در اوایل ۲۰۱۵ هزینه کرد و نهایتا راجاپاکسه رقابت را به سریسینا باخت. گرچه راجاپاکسه و این شرکت هر دو این اتهامات را رد می‌کنند اما رئیس‌جمهوری کنونی سریلانکا خواستار انجام تحقیقات شده است.

بسیاری از پروژه‌های چین که با وام‌های دولت چین و ابتکار دولت راجاپاکسه بوده است، با مخالفت‌هایی در سریلانکا مواجه شده است. ایالات متحده، هند و ژاپن نگرانند که چین از سریلانکا به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده کند. سال ۲۰۱۴ استقرار یک زیردریایی چین در کلمبو زنگ هشدار را برای دهلی نو به صدا درآورد و موجب شد تا نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند روابط با سریلانکا را ارتقا داده و برای نفوذ دوباره در این منطقه واقع در اقیانوس هند تلاش کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین