|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸
کد خبر: ۲۲۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
محمد جواد ظریف گفت: امروز آمریکا و صهیونیست‌ها در سیاست ایران هراسی منزوی هستند و نزدیک‌ترین متحدانشان هم در این زمینه با آنها همراهی نکرده‌اند.
 محمد جواد ظریف تاکید کرد: امروز آمریکا و صهیونیست‌ها در سیاست ایران هراسی منزوی هستند و نزدیک‌ترین متحدانشان هم در این زمینه با آنها همراهی نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه عصر امروز در جریان  دیدار مقامات ارشد وزارت امور خارجه  با سید حسن خمینی یادگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی  با اشاره به آرمان های امام (ره) و تاکید بر این که این آرمان‌ها، الگوی اصلی دستگاه دیپلماسی کشور است افزود: دو آرمان بزرگ امام خمینی (ره ) یعنی  خودباوری و عدم تمکین در برابر مستکبران همواره چراغ راهنمای  سیاست خارجی  بوده و خواهد بود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با ابراز خرسندی  از انجام این دیدار در جریان برگزاری کنفرانس روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور  تصریح کرد: امسال  سمینار سفرا در شرایط خطیری برگزار شده است. به لطف خداوند و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و کمک های دیگر دلسوزان کشور توانستیم با مذاکرات برجام، سیاست ایران هراسی رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه کنیم و در واقع می‌توان گفت دستاورد راهبردی ما در برجام کاملا در شکست و انزوای رژیم صهیونسیتی و بنیامین نتانیاهو مشهود است.

ظریف افزود: او (نتانیاهو) بارها اذعان کرده است که مدت‌ها او تنها فردی بوده است که در برابر برجام ایستاده بوده است و کسی از او حمایت نمی‌کرده است. امروز هم آمریکا و صهیونیست‌ها  در پیشبرد سیاست ایران هراسی منزوی هستند و نزدیک‌ترین متحدانشان نیز با آنها در این زمینه همراهی نمی‌کنند.

محمدجواد ظریف در ادامه سخنان خود در این مراسم گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آمریکایی‌ها یک اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران ایجاد کرده‌اند و امید دارند که از این طریق بتوانند به ایران فشار بیاورند و ایران را وادار به تمکیل کنند. آنها می‌گویند ما این اقدام را برای تغییر رفتار ایران انجام می‌دهیم این در حالی است که در جای جای سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران مخالفت با ایران و تلاش برای از هم پاشیدن ایران دیده می‌شود.

ظریف با بیان اینکه آنها در پیشبرد این سیاست ‌ها نیز با حمایت وسیعی روبه‌رو نشدند اگرچه زورگویی و قلدری آمریکا گروهی را ناگزیر کرد که از این سیاست‌ها تمکین کند اما در مقایسه با سال‌های قبل و اوایل دهه ۹۰ که می‌دیدیم برخی از کشورها علاوه بر حمایت از سیاست‌های آمریکا، خود نیز تحریم‌هایی را علیه ایران وضع می‌کردند اکنون این کشورها تلاش می‌کنند که سیاست‌ها و اقدامات مقابله‌ای در برابر سیاست‌های آمریکا علیه ایران تدوین کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه برجام نه‌تنها دستاورد سیاسی برای کشور داشت، دستاوردهای اقتصادی نیز به همراه داشت، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی برای حفظ برجام و تلاش کشورهای عضو برجام جهت استمرار این توافق بین‌المللی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها باید در کنار بیانیه و تعهداتی که می‌دهند دست به اقدام و عمل برای حفظ این توافق بزنند. هنوز در حوزه عملیاتی به اندازه کافی از سوی غربی‌ها و اعضای باقیمانده برجام شاهد اقدام نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه مذاکرات ما با اروپا ادامه پیدا می‌کند، تاکید کرد: در کنار ادامه این مذاکرات معطل اروپا نمی‌شویم و قرار است در سمینار روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با یکدیگر همفکری کنیم تا با تبادل‌نظر و گفت‌وگو با یکدیگر ببینیم چگونه می‌توانیم از اجماع بین‌المللی که علیه آمریکا وجود دارد، بهترین استفاده را برای حفظ روابط و تجارت خارجی خود و تامین نیازهای کشور کرد.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع دیپلماسی اقتصادی و توجه وزارت خارجه به این موضوع در چند سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در راستای توجه به این موضوع معاونت اقتصادی در دستگاه دیپلماسی کشور به وجود آمده و ما امیدواریم بتوانیم با همکاری سفرا فعالیت‌های قابل قبولی در این زمینه داشته باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین