|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
کد خبر: ۲۲۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: با خردمندی‌ای که در مجموعه مدیریت نظام سراغ دارم، تردید ندارم که می‌توانیم از گردنه‌های پیش رو عبور کنیم.
 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: با خردمندی‌ای که در مجموعه مدیریت نظام سراغ دارم، تردید ندارم که می‌توانیم از گردنه‌های پیش رو عبور کنیم.

به گزارش ایسنا، یادگار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران عصر روز شنبه در جریان دیدار با وزیر امور خارجه و همچنین تعدادی از معاونان و مدیران دستگاه دیپلماسی و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در سخنانی با اشاره به وظایف سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و ماموریت‌هایی که بر عهده دارد، تاکید کرد: یکی از وظایف مهم سفرا شناخت واقعی کشوری است که در آن مشغول انجام ماموریت خود هستند؛ چرا که این شناخت واقعی باعث جهت‌دهی صحیح در تصمیم‌گیری‌ها و انجام بهتر ماموریت‌های محوله به آنها می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر این که روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور باید با افکار عمومی کشورهای محل خدمتشان آشنایی داشته باشند، تاکید کرد: شناخت افکار عمومی کم مساله‌ای نیست؛ همانطور که سطح افکار عمومی دنیا امروز یک کار بزرگ و تاثیرگذار است.

یادگار امام با اشاره به میزان تاثیرگذاری افکار عمومی در  تصمیم ها و سیاستگذاری‌های سیاسیون در نقاط مختلف دنیا تصریح کرد: شاید بتوان گفت که در درون هر سیاستمداری یک هیتلر بالفعل وجود دارد و ترس از افکار عمومی است که باعث می شود که آنها از انجام برخی اقدامات خودداری کنند و این فشار افکار عمومی است که دنیا و تصمیم‌گیران در نقاط مختلف دنیا را به صلح‌طلبی دعوت می‌کند و سوق می‌دهد.

سیدحسن خمینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور و با تقدیر از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه تصریح کرد: خارج کردن ایران از ذیل بند هفت منشور سازمان ملل اقدام بزرگی بود و من قبلا به آقای ظریف نیز گفته‌ام که تنها همین مساله باعث شده که در سطح یکی از بزرگ‌ترین دیپلمات‌های ایران قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که در دوران مذاکرات حتی مخالفان نیز مجبور شدند که به توانایی تیم مذاکره‌کننده ایران در پیشبرد منافع ملی کشور اقرار کنند، گفت: مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنان خود از این تیم و اعضای آن دفاع کرده‌اند.

یادگار امام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیت‌های رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا و برخی از اقدامات او که باعث حیرت افکار عمومی دنیا شده است، گفت: معلوم نیست که او چقدر بتواند این مسیر را ادامه دهد و دوام بیاورد. البته پاسخگویی به این سوال مستلزم این است که ما به مطالعه گسل‌های ناشناخته این کشور بپردازیم.

وی همچنین  به بی‌تدبیری برخی شیوخ منطقه از جمله سران عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: تهور برخی از شیوخ منطقه باعث شده سرمایه جهان اسلام از بین برود و ما این بی‌تدبیری را در رفتار آنها در عرصه های مختلف مشاهده کرده ایم.  می بینیم  که در موضوع  یمن چگونه رفتار می کنند . با کشور قطر یک روزه روابطشان را به هم زدند و عملا شورای همکاری خلیج فارس را زیر سوال بردند و در مورد سعد حریری نیز چه افتضاحی را به بار آوردند. اینها ناشی از تطهور است نه تدبیر.

سیدحسن خمینی با بیان این که دنیای امروز مرکزگرا نیست، در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به دیپلمات‌های حاضر در این مراسم تاکید کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که دچار دگماتیسم نشویم. باید سخن همه را بشنویم. یک دیپلمات یک عمر سر سفره مردم نان می‌خورد تا هنگامی که لازم باشد نظر کارشناسی خود را با شهامت بیان کند. یک دیپلمات نباید خودسانسوری کند و ببیند موج چیست و در راستای آن موج حرف بزند. این خلاف امانتی است که بر عهده آنها گذاشته شده است.

یادگار امام همچنین با بیان این که امروز بعد از ۴۰ سال، جمهوری اسلامی ایران دارای چارچوب خردمندی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری با تجربه ۴۰ ساله و آقای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه نیز با تجربه‌هایی که در طی این سال‌ها به دست آورده‌اند، با وضعیت جامعه جهانی و ویژگی‌های آن آشنا هستند. البته ما باید این تجارب را به نسل‌های بعدی نیز منتقل کنیم که خدای نکرده جمهوری اسلامی پیر نشود.  من با خردمندی‌ای که در مجموعه مدیریت نظام سراغ دارم، تردید ندارم که می‌توانیم از گردنه‌های پیش رو عبور کنیم.

وی با بیان این که برای این موضوع چندین علت می‌توان برشمرد، گفت: از جمله علت‌های آن این است که  جهان کنونی، دنیای بی‌ثباتی است و جامعه ما بسیار توانمند است. مردم ما آگاه هستند و ما هر چه داریم از این مردم است.

یادگار امام همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به عدم حضورش در مراسم تجدید بیعت مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور با آرمان‌های امام خمینی (ره) خطاب به شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: متاسفانه به علت گیر کردن در ترافیک نتوانستم  در کنار شما عزیزان در این مراسم حضور داشته باشم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین