|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۲۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
پامپئو برای یک نشست یک ساعته با شورای امنیت به نیویورک سفر کرد تا برای نخستین بار از زمان نشست تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی، شورای امنیت را از موضوع کره شمالی مطلع سازد.
وزیر امور خارجه آمریکا از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا تحریم‌های اقتصادی شدید علیه کره شمالی را به طور کامل حفظ کنند و همچنان بر فشار خود علیه رهبر این کشور ادامه دهند تا برنامه اتمی‌اش را کنار بگذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پس از نشست شورای امنیت به خبرنگاران گفت: ما باید شاهد باشیم که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی آنچه را که به جهان وعده داده عملی می‌سازد.

وی افزود: آمریکا معتقد است که کره شمالی می‌تواند وجهه منفور خود را از برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش پاک کند اما برای اینکه به این نقطه برسیم باید به طور کامل تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را حفظ کنیم.

پامپئو برای یک نشست یک ساعته با شورای امنیت به نیویورک سفر کرد تا برای نخستین بار از زمان نشست تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی، شورای امنیت را از موضوع کره شمالی مطلع سازد.

وی از حمایت متحدان شورای امنیت برای تایید کامل خلع تسلیحات اتمی کره شمالی و تحت فشار گذاشتن چین و روسیه برای اجرای جدی تحریم‌های سازمان ملل به منظور ترغیب پیونگ یانگ برای دست کشیدن از تسلیحات اتمی‌اش استقبال کرد.

پامپئو ضمن متهم کردن کره شمالی به نقض یکسری از تحریم‌های جدی اعمال شده از سوی شورای امنیت هشدار داد: اگر تحریم‌ها به طور کامل اجرا نشوند، دورنمای خلع تسلیحات اتمی موفق کره شمالی از بین می‌رود.

ایسنا نوشت:وی پس از نشست غیر علنی‌اش با 15 عضو شورای امنیت گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همچنان نسبت به دورنمای خلع تسلیحات اتمی شبه جزیره کره به دنبال نشست تاریخی‌اش در سنگاپور با کیم جونگ اون خوش‌بین است. من نیز خوش‌بین هستم چراکه شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه می‌باشم.

پامپئو افزود: دولت ترامپ امیدوار است یک روز کره شمالی به عنوان یک دوست و نه یک کشور منفور در سازمان ملل حضور داشته باشد. تنها در صورتی به این هدف می‌رسیم که ما به طور کامل تحریم‌هایمان را علیه کره شمالی اجرایی کنیم و کیم جونگ اون نیز به طور کامل به تعهدات شخصی‌اش به ترامپ عمل کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: 15 عضو شورای امنیت درخصوص لزوم تایید نهایی و کامل خلع تسلیحات اتمی کره شمالی متحد هستند.

پامپئو گفت: درخصوص میزان و مقیاس خلع تسلیحات اتمی با کره شمالی به توافق رسیده‌ایم و مقامات پیونگ یانگ کاملا متوجه هستند که این به چه معناست.

این در حالی است که چین و روسیه تاکید کرده‌اند که باید به کره شمالی به خاطر آغاز مذاکراتش با آمریکا و توقف آزمایش‌های موشکی‌اش جایزه دهیم و این جایزه می‌تواند دورنمای کاهش تنش‌ها باشد.

اما نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل صریحا اعلام کرد که بهترین راه برای حمایت از دیپلماسی آمریکا در قبال کره شمالی این است که تحریم‌ها را به هیچ وجه کاهش ندهیم.

هیلی با حمایت از موضع پامپئو گفت: بار دیگر تاکید می‌کنیم تا زمانی که کره شمالی به وعده‌هایش برای خلع تسلیحات اتمی عمل نکند نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. ما اول باید شاهد یکسری اقدامات باشیم و تا آن زمان که این اقدامات صورت گیرد شورای امنیت باید محکم در موضع خود بایستد.

وی گفت: تا زمانی که کره شمالی به وعده‌هایش درخصوص خلع تسلیحات اتمی عمل نکند نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

هیلی از "برخی دوستان که می‌خواهند قوانین را دور بزنند به ویژه روسیه  و چین" به خاطر مسدود کردن کمیته اعمال تحریم‌ها برای ارائه درخواست از تمامی کشورها در راستای قطع ارسال مشتقات نفتی به کره شمالی انتقاد کرد.

وی گفت: آیا این افراد به ما می‌گویند که می‌خواهند به سوخت رسانی به کره شمالی ادامه دهند؟ آنها مدعی هستند که به اطلاعات بیشتر نیاز دارند. ما به اطلاعات بیشتر احتیاج نداریم. کمیته تحریم‌ها هر کار که لازم است را انجام می‌دهد. همه ما می‌دانیم که این کار باید انجام شود.

اظهارات پامپئو در نیویورک یک روز پس از آن مطرح شد که روسیه و چین یک وقفه شش ماهه را بر اجرای درخواست آمریکا برای توقف ارسال مشتقات نفتی به کره شمالی اعمال کردند؛ این دو کشور تاکید داشته‌اند که زمان بیشتری برای بررسی این درخواست آمریکا نیاز دارند.

در همین حال کانگ کیونگ – وها، وزیر امور خارجه کره‌ جنوبی به شورای امنیت گفت: باید برای اعطای استثناهای موقت درخصوص تحریم‌ها علیه کره شمالی در حوزه‌های خاصی از جمله ارتباطات آماده باشند تا پیونگ یانگ را برای پیشرفت در این راه ترغیب کنند.
پامپئو و وزیر خارجه کره جنوبی

وی به شورای امنیت گفت: مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی قرار است در چند ماه آتی به پیونگ یانگ سفر کند.

از سوی دیگر فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: پامپئو و کانگ هر دو قصد دارند تا بر اتحاد و جدیت شورای امنیت در اجرای کامل تحریم‌ها تاکید کنند.

وی افزود: بسیار مهم است که از هرگونه اشاره عجولانه درخصوص کاهش تحریم‌ها که ممکن است پیام غلطی را صادر کند، اجتناب شود.

در همین حال دمیتری پلییانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: پامپئو تاکید کرد که آمریکا به دنبال خلع کامل تسلیحات اتمی کره شمالی است. لازم و ضروری است که خلع تسلیحات اتمی گام به گام با اقدامات موازی از سوی جامعه بین‌الملل صورت گیرد. ما درباره کاهش فشار تحریم‌ها از طریق شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های یک جانبه آمریکا صحبت می‌کنیم.

ما ژائوکسو، سفیر چین در سازمان ملل گفت: چین به خلع تسلیحات اتمی کره شمالی و تحقق صلح ثبات در شبه جزیره کره متعهد است. چین به طور کامل قطعنامه‌ها و تحریم‌های سازمان ملل را اجرا می‌کند و دیگر طرفین نیز باید همین کار را انجام دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین