با سقوط هواپیمای ایران 140و صدور دستور رییس جمهوری برای لغو فعالیت این نوع هواپیماها، در حال حاضر هیچ هواپیمای مسافری شرقی در ناوگان هوایی کشور مجوز پرواز و فعالیت ندارد و تمام هواپیماهای مسافری، ناوگان هوایی غربی هستند.
شرکت های هوایی درطول دوره ای که مجوز فعالیت می گیرند تحت مسئولیت خود
موظف هستند طبق ضوابط پرواز را انجام دهند اما اگر عدول از مقررات را
مشاهده کنیم، با آن شرکت براساس قوانین موجود برخورد می کنیم در یک سال
گذشته مواردی بوده که به دلیل مطمئن نبودن از رعایت ایمنی استاندارد، برخی
پروازها با وجود اعتراض مسافران لغو شده است و جلوی پرواز را گرفتیم اگر
هواپیمایی استانداردهای لازم را داشته باشد، طبق مقررات با آن برخورد می
کنیم و اگر باز هم براساس ضوابط و قوانین سازمان هواپیمایی کشوری،
هواپیمایی این استانداردهای لازم را نداشت براساس دستور دولت از پرواز آن
جلوگیری می شود؛ در مورد ایران 140 نیز منتظر اعلام بازرسی ها هستیم
دستور ممنوعیت پرواز هواپیمای ایران 140 به دنبال سقوط یک فروند از این نوع هواپیما، متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر و کشته شدن 39 نفر در این سانحه، از سوی رئیس جمهوری صادر شد. این سومین سقوط این نوع هواپیما در دوازده سال گذشته در ایران بوده است. هواپیمای آنتونف-140 که مونتاژ آن در داخل کشور است تا به حال پنج سانحه مهم داشته است که سه مورد آن در ایران بوده است و چهار هواپیمای ایران 140 دیگر نیز پیش تر به خاطر نبود قطعات یدکی زمینگیر شده اند. ایران 140 نخستین و تنها تجربه ایران در ساخت هواپیمای مسافری است؛ سال 1387 تولید این نوع هواپیما در ایران با تولید 12 فروند در سال آغاز شد؛ اما تاکنون تنها 9 فروند از این نوع هواپیما در کشور مونتاژ شده و به گفته یکی از مجریان این طرح، خط تولید آن همچنان ادامه دارد.
بعد از حادثه آتش گرفتن ایران 140 اظهار نظرهای مختلفی در مورد امنیت و استانداردهای پرواز در این هواپیما ها شنیده شد، از اظهارات رئیس بخش تحلیل ایمنی مؤسسه آسکند اینترنشنال لندن که آنتونف 140 را هواپیمایی ناامن توصیف کرد تا سخنان برخی نمایندگان مجلس که تأکید می کردند پیش تر و بعد از بازدید از خط تولید ایران 140 نگرانی خود را در مورد امنیت این هواپیماها ابراز کرده بودند.
**گزارشی از ناامنی ایران 140 دریافت نکردیم
اما رئیس سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه در یک سال گذشته گزارشی مبنی بر غیرامن بودن ایران 140 به سازمان هواپیمایی کشور داده نشده گفت: البته این سازمان به طور مداوم بر شرکت های هواپیمایی و هواپیماها نظارت می کند و تنها به این گزارش ها بسنده نمی کند.
به گفته جهانگیریان سازمان هواپیمایی طبق روال و استانداردهای این سازمان نظارت های دوره ای و نظارت هایی موردی را برای اطمینان از امنیت پروازها انجام می دهد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: بعد از سانحه هواپیمای ایران 140 و دستور رئیس جمهوری برای لغو فعالیت این نوع هواپیماها در حال حاضر هیچ هواپیمای مسافری شرقی در ناوگان هوایی کشور مجوز پرواز و فعالیت ندارد و تمام هواپیماهای مسافری ناوگان هوایی غربی هستند.
به گفته جهانگیریان تنها هواپیمای شرقی که در ناوگان هوایی فعالیت می کرد هواپیمای آنتونف 140 (ایران 140) بود که دیگر فعالیت نخواهد داشت.
وی در توضیح نظارت دوره ای گفت: این نوع نظارت یک بار در سال از شرکت های هوایی و هواپیماهای شرکت ها به طور معمول انجام می شود.
وی افزود: نظارت موردی، بازرسی از هواپیماها را شامل می شود که به طور مداوم انجام شده و بازرسان هواپیماها را در فرودگاه ها مورد بازرسی قرار می دهند که این بازرسی به صورت سرزده در فرودگاه ها، شرکت های هواپیمایی و سیستم ایمنی شرکت ها انجام می شود.
جهانگیریان با بیان اینکه بازرسی موردی از ابتدای امسال 50 درصد افزایش یافته است، گفت: شرکت های هوایی درطول دوره ای که مجوز فعالیت می گیرند تحت مسئولیت خود موظف هستند طبق ضوابط پرواز را انجام دهند اما اگر عدول از مقررات را مشاهده کنیم با آن شرکت براساس قوانین موجود برخورد می کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه امنیت پرواز از هر چیزی مهمتر است گفت: در یک سال گذشته مواردی بوده که به دلیل مطمئن نبودن از رعایت ایمنی استاندارد، برخی پروازها با وجود اعتراض مسافران لغو شده است و جلوی پرواز را گرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: در 4 ماه گذشته بخاطر مسائل عراق و اوکراین برای حفظ امنیت پروازها، از پرواز هواپیماهای کشور از محدوده های خطرآفرین جلوگیری کردیم.
انکار شرکت سازنده از اشکال ایجاد شده در موتور ایران 140
رئیس سازمان هواپیمایی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایران با اشاره به موضوع رعایت استانداردها در هواپیمای ایران 140، گفت: داستان هواپیمای ایران 140 به 18 سال قبل برمی گردد و در این مدت کش و قوس های مختلفی در مورد آن وجود داشته و افراد اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص داشته اند.
جهانگیریان با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی تمهیدات لازم را برای افزایش امنیت پروازها اندیشیده است، گفت: تاکنون هیچ موردی در خصوص اظهار نگرانی افراد از امنیت ایران 140 نداشتیم.
وی افزود: این هواپیما محدودیت پروازی داشته و فقط در 2 مسیر می توانست پرواز کند. این هواپیما ابتدا به مدت 2 سال در جنوب کشور پرواز می کرد اما در بازرسی از موتور آن مشاهده شد بخاطر رطوبت و نمک هوا مشکلاتی در موتور آن ایجاد شده اما شرکت سازنده این مشکلات را انکار می کرد و موضوع را عادی اعلام می کرد. اما کارشناسان سازمان اجازه پرواز را به ایران 140 در جنوب کشور ندادند.
وی افزود: این هواپیما همچنین بخاطر نوع موتور در روزهای گرم سال محدودیت تعداد مسافر را داشت و شرکت هوایی موظف بود در این روزها تعداد مسافران را کاهش دهد.
جهانگیریان در پاسخ به این سؤال که آیا علت سانحه اخیر برای هواپیمای ایران 140 تعداد بالای مسافر بوده گفت: شرکت مربوطه این موضوع را تأیید نمی کند و سازمان هواپیمایی بعد از انجام بررسی های کامل علت را اعلام می کند.
*با ایران 140 طبق ضوابط برخورد می کنیم
جهانگیریان در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است مجوز فعالیت ایران 140 برای همیشه لغو شود گفت: اگر هواپیمایی استانداردهای لازم را داشته باشد طبق مقررات با آن برخورد می کنیم و اگر باز هم براساس ضوابط و قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمایی این استانداردهای لازم را نداشت بر اساس دستور دولت از پرواز آن جلوگیری می شود؛ در مورد ایران 140 نیز منتظر اعلام بازرسی ها هستیم.
جهانگیریان گفت: اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای ایران 140 که یکشنبه گذشته سقوط کرده استخراج شده و نتیجه آن زودتر از زمان اعلام نتیجه هواپیماهایی که قبلاً سقوط کرده بودند، منتشر می شود.
*گرانفروشی بوئینگ تأیید نشده
رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص اظهارنظر یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس در این خصوص که قیمت پیشنهادی شرکت امریکایی بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران سه برابر قیمتی است که ایران در حال حاضر با دور زدن تحریم ها می پردازد، گفت: نمی توانم این موضوع را تأیید کنم، باید بررسی های کامل از منابع موثق انجام شود سپس گرانفروشی بوئینگ را تأیید یا رد کنیم.
اظهارات این نماینده مجلس سه هفته بعد از انتشار خبر توافق شرکت بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران ایراد می شود. خبرگزاری فرانسه به نقل از اسناد و مدارک عمومی شرکت بوئینگ در اول مردادماه از عقد قرارداد بوئینگ، برای نخستین بار در 35 سال گذشته، با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین قطعات هواپیما و خدمات مربوط به ایمنی پرواز خبر داده بود.
دستور ممنوعیت پرواز هواپیمای ایران 140 به دنبال سقوط یک فروند از این نوع هواپیما، متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر و کشته شدن 39 نفر در این سانحه، از سوی رئیس جمهوری صادر شد. این سومین سقوط این نوع هواپیما در دوازده سال گذشته در ایران بوده است. هواپیمای آنتونف-140 که مونتاژ آن در داخل کشور است تا به حال پنج سانحه مهم داشته است که سه مورد آن در ایران بوده است و چهار هواپیمای ایران 140 دیگر نیز پیش تر به خاطر نبود قطعات یدکی زمینگیر شده اند. ایران 140 نخستین و تنها تجربه ایران در ساخت هواپیمای مسافری است؛ سال 1387 تولید این نوع هواپیما در ایران با تولید 12 فروند در سال آغاز شد؛ اما تاکنون تنها 9 فروند از این نوع هواپیما در کشور مونتاژ شده و به گفته یکی از مجریان این طرح، خط تولید آن همچنان ادامه دارد.
بعد از حادثه آتش گرفتن ایران 140 اظهار نظرهای مختلفی در مورد امنیت و استانداردهای پرواز در این هواپیما ها شنیده شد، از اظهارات رئیس بخش تحلیل ایمنی مؤسسه آسکند اینترنشنال لندن که آنتونف 140 را هواپیمایی ناامن توصیف کرد تا سخنان برخی نمایندگان مجلس که تأکید می کردند پیش تر و بعد از بازدید از خط تولید ایران 140 نگرانی خود را در مورد امنیت این هواپیماها ابراز کرده بودند.
**گزارشی از ناامنی ایران 140 دریافت نکردیم
اما رئیس سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه در یک سال گذشته گزارشی مبنی بر غیرامن بودن ایران 140 به سازمان هواپیمایی کشور داده نشده گفت: البته این سازمان به طور مداوم بر شرکت های هواپیمایی و هواپیماها نظارت می کند و تنها به این گزارش ها بسنده نمی کند.
به گفته جهانگیریان سازمان هواپیمایی طبق روال و استانداردهای این سازمان نظارت های دوره ای و نظارت هایی موردی را برای اطمینان از امنیت پروازها انجام می دهد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: بعد از سانحه هواپیمای ایران 140 و دستور رئیس جمهوری برای لغو فعالیت این نوع هواپیماها در حال حاضر هیچ هواپیمای مسافری شرقی در ناوگان هوایی کشور مجوز پرواز و فعالیت ندارد و تمام هواپیماهای مسافری ناوگان هوایی غربی هستند.
به گفته جهانگیریان تنها هواپیمای شرقی که در ناوگان هوایی فعالیت می کرد هواپیمای آنتونف 140 (ایران 140) بود که دیگر فعالیت نخواهد داشت.
وی در توضیح نظارت دوره ای گفت: این نوع نظارت یک بار در سال از شرکت های هوایی و هواپیماهای شرکت ها به طور معمول انجام می شود.
وی افزود: نظارت موردی، بازرسی از هواپیماها را شامل می شود که به طور مداوم انجام شده و بازرسان هواپیماها را در فرودگاه ها مورد بازرسی قرار می دهند که این بازرسی به صورت سرزده در فرودگاه ها، شرکت های هواپیمایی و سیستم ایمنی شرکت ها انجام می شود.
جهانگیریان با بیان اینکه بازرسی موردی از ابتدای امسال 50 درصد افزایش یافته است، گفت: شرکت های هوایی درطول دوره ای که مجوز فعالیت می گیرند تحت مسئولیت خود موظف هستند طبق ضوابط پرواز را انجام دهند اما اگر عدول از مقررات را مشاهده کنیم با آن شرکت براساس قوانین موجود برخورد می کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه امنیت پرواز از هر چیزی مهمتر است گفت: در یک سال گذشته مواردی بوده که به دلیل مطمئن نبودن از رعایت ایمنی استاندارد، برخی پروازها با وجود اعتراض مسافران لغو شده است و جلوی پرواز را گرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: در 4 ماه گذشته بخاطر مسائل عراق و اوکراین برای حفظ امنیت پروازها، از پرواز هواپیماهای کشور از محدوده های خطرآفرین جلوگیری کردیم.
انکار شرکت سازنده از اشکال ایجاد شده در موتور ایران 140
رئیس سازمان هواپیمایی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایران با اشاره به موضوع رعایت استانداردها در هواپیمای ایران 140، گفت: داستان هواپیمای ایران 140 به 18 سال قبل برمی گردد و در این مدت کش و قوس های مختلفی در مورد آن وجود داشته و افراد اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص داشته اند.
جهانگیریان با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی تمهیدات لازم را برای افزایش امنیت پروازها اندیشیده است، گفت: تاکنون هیچ موردی در خصوص اظهار نگرانی افراد از امنیت ایران 140 نداشتیم.
وی افزود: این هواپیما محدودیت پروازی داشته و فقط در 2 مسیر می توانست پرواز کند. این هواپیما ابتدا به مدت 2 سال در جنوب کشور پرواز می کرد اما در بازرسی از موتور آن مشاهده شد بخاطر رطوبت و نمک هوا مشکلاتی در موتور آن ایجاد شده اما شرکت سازنده این مشکلات را انکار می کرد و موضوع را عادی اعلام می کرد. اما کارشناسان سازمان اجازه پرواز را به ایران 140 در جنوب کشور ندادند.
وی افزود: این هواپیما همچنین بخاطر نوع موتور در روزهای گرم سال محدودیت تعداد مسافر را داشت و شرکت هوایی موظف بود در این روزها تعداد مسافران را کاهش دهد.
جهانگیریان در پاسخ به این سؤال که آیا علت سانحه اخیر برای هواپیمای ایران 140 تعداد بالای مسافر بوده گفت: شرکت مربوطه این موضوع را تأیید نمی کند و سازمان هواپیمایی بعد از انجام بررسی های کامل علت را اعلام می کند.
*با ایران 140 طبق ضوابط برخورد می کنیم
جهانگیریان در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است مجوز فعالیت ایران 140 برای همیشه لغو شود گفت: اگر هواپیمایی استانداردهای لازم را داشته باشد طبق مقررات با آن برخورد می کنیم و اگر باز هم براساس ضوابط و قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمایی این استانداردهای لازم را نداشت بر اساس دستور دولت از پرواز آن جلوگیری می شود؛ در مورد ایران 140 نیز منتظر اعلام بازرسی ها هستیم.
جهانگیریان گفت: اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای ایران 140 که یکشنبه گذشته سقوط کرده استخراج شده و نتیجه آن زودتر از زمان اعلام نتیجه هواپیماهایی که قبلاً سقوط کرده بودند، منتشر می شود.
*گرانفروشی بوئینگ تأیید نشده
رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص اظهارنظر یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس در این خصوص که قیمت پیشنهادی شرکت امریکایی بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران سه برابر قیمتی است که ایران در حال حاضر با دور زدن تحریم ها می پردازد، گفت: نمی توانم این موضوع را تأیید کنم، باید بررسی های کامل از منابع موثق انجام شود سپس گرانفروشی بوئینگ را تأیید یا رد کنیم.
اظهارات این نماینده مجلس سه هفته بعد از انتشار خبر توافق شرکت بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران ایراد می شود. خبرگزاری فرانسه به نقل از اسناد و مدارک عمومی شرکت بوئینگ در اول مردادماه از عقد قرارداد بوئینگ، برای نخستین بار در 35 سال گذشته، با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین قطعات هواپیما و خدمات مربوط به ایمنی پرواز خبر داده بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر