|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۲۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
گرما تابستان و گشت و گذار بیش از حد در فضای آزاد می تواند خطراتی را برای سلامت شما داشته باشد.
 گرما تابستان و گشت و گذار بیش از حد در فضای آزاد می تواند خطراتی را برای سلامت شما داشته باشد.
کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند آشپزی و پخت و پز در هوای آزاد و یا حمام آفتاب گرفتن سبب تخریب DNA پوستی بدن انسان و خطرابتلا به سرطان پوست می‌شود.
این نتیجه‌ها به وسیله محققان مرکز سرطان دانشگاه پیتسبورگ هیلمن (the University of Pittsburgh Hillman Cancer Center) به دست آمده است.

آمار‌ها نشان می‌دهند یک نفر از هر ۵ آمریکایی به سرطان پوست مبتلا هستند، از جمله مهمترین دلایل بروز سرطان پوست در انسان تابش مستقیم نور خورشید به پوست بدن است که سبب تخریب سلول‌های پوستی و آسیب به DNA می‌شود.
در دراز مدت آسیب DNA سلول‌های پوستی سبب مرگ و خودکشی سلول‌ها و تبدیل گروهی دیگر از آن‌ها به سلول‌های سرطانی می‌شود.

هر روز زمانی که فرد در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد میلیون‌ها سلول پوستی دچار تخریب و دگرگونی در DNA خود می‌شوند، اما نوعی سیستم ترمیم در بدن انسان وجود دارد که این آسیب‌ها را برطرف می‌کند اما به تدریج و در اثر مزمن شدن، بدن دیگر قادر به ترمیم آسیب ناشی از نور خورشید نخواهد بود و فرد دچار سرطان پوست می‌شود.

مکان‌هایی چون قله کوه‌ها، کناره سواحل دریا و رودخانه‌ها و حتی در مناطق شهری که تابش مستقیم نور خورشید وجود دارد امکان صدمه و آسیب پوستی به بالاترین سطح خود می‌ر
نور خورشید و آسیب پوستی ناشی از آن سبب کوتاه شدن طول تلومر‌ها در رشته‌های DNA می‌شود که فرد را در معرض پیرپوستی و سرطان قرار می‌دهد، بررسی‌ها نشان داده است افراد مبتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی دارای طول تلومر‌های کمتری به نسبت سایر افراد هستند.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در طول فصل تابستان توجه ویژه‌ای به مراقبت پوست داشته باشند، استفاده از عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب با SPF مناسب با نوع پوست بدن و کلاه یا لباس‌های محافظ مانع از آسیب پوستی و تخریب DNA سلول‌های بدن می‌شود.

در زمان مسافرت‌های تابستانی از پخت و پز به ویژه در زمان ظهر و تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید، حمام آفتاب سبب دگرگون شدن رنگ پوست بدن می‌شود اما در عین حال سبب آسیبی دو چندان به سلامت بدن می‌شود.

برای محافظت از بدن درمقابل تابش نور خورشید مصرف برخی مواد غذایی نیز اثربخش است که از آن جمله می‌توان، نوشیدن میزان کافی آب، چای سبز، شکلات تلخ، میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان و انواع کلم به ویژه کلم بروکلی را نام برد.

تابش نور خورشید سبب چین و چروک پوستی می‌شود که یکی از دلایل مراجعه مردم به متخصصان پوست و مو و صرف هزینه‌های هنگفت برای مصرف کرم‌های ضد چین و چروک و انواع روش‌های ترمیمی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین