فارغ از پاسخی که تورج منصوری، دبیر هیئتمدیره آکادمی، مبنیبر عدم حضور این تعداد فیلم دیدهنشده در سه سال گذشته در داوریهای جشن خانه سینما مطرح کرد، نگاه به آماری که از بلاتکلیفی بسیاری از آثار درسه سال گذشته سینمای ایران حکایت میکند قابلتأمل است.

منصوری با استناد به آمار فیلمهایی که در سه سال گذشته با وجود داشتن پروانه ساخت هنوز نمایش داده نشدهاند، گفت: «۴۰ فیلم در سال ۹۴، ۴۵فیلم در سال بعد و ۴۳ فیلم در سال ۹۶ تولید شده که دیده نشدهاند، در نتیجه این ۱۲۸ فیلم باید به ۷۵ فیلم ما اضافه میشد؛ یعنی در طول دو ماه باید روزی پنج فیلم را به نمایش بگذاریم که این غیرممکن است، چون برخی از آنها اصلا دیویدی نشدهاند. ضمن اینکه از بین ۷۵فیلم ما ۴۵ تا باید روی پرده نمایش داده شوند و در نهایت حدود ۱۷۰فیلم را در مدت کمتر از دو ماه باید نمایش دهیم. بنابراین طبق بررسیها این پیشنهاد عملی نبود، نهاینکه نخواهیم، چون اتفاقا نظرات مثبت بود، ولی به شکل تکنیکی نمیتوانستیم آن را اجرائی کنیم».
فارغ از پاسخی که تورج منصوری، دبیر هیئتمدیره آکادمی، مبنیبر عدم حضور این تعداد فیلم دیدهنشده در سه سال گذشته در داوریهای جشن خانه سینما مطرح کرد، نگاه به آماری که از بلاتکلیفی بسیاری از آثار درسه سال گذشته سینمای ایران حکایت میکند قابلتأمل است. در این میان برخی فیلمها هنوز در مرحله فیلمبرداری یا مراحل فنی متوقف شدهاند که تعدادی از آنها به دلیل فراهمنشدن سرمایه همچنان بلاتکلیف هستند. تعداد دیگری از آثار سه سال گذشته سینمای ایران زمان مشخصی برای اکرانشان در نظر گرفته نشده است و بخش دیگری از این آمار به فیلمهای توقیفی تعلق دارد. نمایشدادهنشدن این تعداد فیلم در سینمای ایران که قطعا به مرور به تعدادش اضافه خواهد شد، آمار خوبی برای سینمایی که بهعنوان یک صنعت باید به حیاتش ادامه بدهد، نیست و اساسا این علامت سؤال که با توجه به نبود زیرساختهای مناسب در سینمای ایران هرساله با انبوهی از فیلمهای بلاتکلیف در مراحل مختلف تولید مواجه میشویم بزرگتر میشود.
منبع: شرق
ارسال نظر