|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۲۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۰
ترامپ دو روز بعد از اظهار تأسف کره شمالی از موضع‌گیری‌های پامپئو در روند مذاکرات دوجانبه، توئیت کرد و نوشت که مطمئن است که رهبر کره شمالی به قول و قرارش و توافقی که بر سر آن با ترامپ دست داده، پایبند خواهد ماند.
ترامپ دو روز بعد از اظهار تأسف کره شمالی از موضع‌گیری‌های پامپئو در روند مذاکرات دوجانبه، توئیت کرد و نوشت که مطمئن است که رهبر کره شمالی به قول و قرارش و توافقی که بر سر آن با ترامپ دست داده، پایبند خواهد ماند.

ترامپ و کیم روز 22 اردیبهشت در جزیرۀ سنتوزای سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند؛ در پایان این دیدار گفته شد که طرفین بر سر ادامه مذاکره در سطوح پایین‌تر، خلع سلاح اتمی و سفر رهبر کره به واشنگتن برای دومین دور از مذاکرات در سطح روسای جمهور، موافقت کرده‌اند.

ترامپ البته همانجا هم گفت که تحریم‌های کره شمالی فعلاً سر جایش باقی می‌ماند و آمریکا برای برداشتن این تحریم‌ها، منتظر فرا رسیدن روز خلع سلاح اتمی کامل پیونگ یانگ می‌ماند. گفته شد که کره‌ای‌ها در ازای دریافت «تضمین امنیتی» از آمریکا، با پیشنهاد خلع سلاح اتمی موافقت کردند. هنوز جزئیات این تضمین امنیتی برای رسانه‌ها تشریح نشده است.

چهار روز پیش «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای ادامه مذاکرات، برای سومین بار در دوره تصدی پست وزارت خارجه وارد کره شمالی شد؛ وی دو روز با کره‌ای‌ها مذاکره کرد و روز آخر در فرودگاه گفت که مذاکرات «سازنده» بوده است.

«ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی اما همان روز گفت که مذاکرات «تأسف برانگیز» بوده است.

حالا ترامپ سکوت بر سر این اختلاف نظر جدی درباره نتیجه مذاکرات پامپئو را شکست و در توئیتر، ضمن درخواست از کره‌ای‌ها برای پایبند ماندن به اجرای درخواست‌های واشنگتن، پای چین را هم وسط کشیده است.

ترامپ در توئیتر نوشته است: «مطمئنم که کیم جونگ اون به توافقی که امضاء کردیم و از آن مهم‌تر، به دستی که با هم فشردیم، احترام می گذارد. ما بر سر خلع سلاح اتمی کره شمالی توافق کردیم. اما شاید چین از سویی دیگر در حال اعمال فشار منفی بر روی توافق ما باشد و شاید این امر از موضع‌گیری ما در خصوص تجارت با چین نشأت گرفته باشد. امیدوارم که این‌گونه نباشد.»

آمریکا و چین در روزهای اخیر، به صورت متقابل بر کالاهای صادراتی یکدیگر در گمرکاتشان تعرفه اضافی اعمال کرده‌اند. ترامپ بارها گفته که چین و اروپا رویه منصفانه‌ای در تجارت با آمریکا ندارند و تعرفه بالایی بر کالاهای ساخت کشورش اعمال می‌کنند.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین