کد خبر: ۲۲۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۰
پس از قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس تهران در لیگ هفدهم و قهرمانی تیم فوتبال استقلال تهران در مسابقات جام حذفی فوتبال ایران، طبق برنامه مقرر، دو تیم پرهوادار و محبوب پایتخت باید برگزار کننده دیدار سوپرجام فوتبال ایران باشند. دیداری که پس از وقفه 11 ساله، برگزاری آن از سال 1395 مجددا مرسوم شده و البته همواره همراه با حاشیه و معضل های فراوانی بوده است.
معضل برگزار شدن یا نشدن مسابقه سوپرجام در فوتبال ایران، تبدیل به یک اپیدمی شده است!

پس از قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس تهران در لیگ هفدهم و قهرمانی تیم فوتبال استقلال تهران در مسابقات جام حذفی فوتبال ایران، طبق برنامه مقرر، دو تیم پرهوادار و محبوب پایتخت باید برگزار کننده دیدار سوپرجام فوتبال ایران باشند. دیداری که پس از وقفه 11 ساله، برگزاری آن از سال 1395 مجددا مرسوم شده و البته همواره همراه با حاشیه و معضل های فراوانی بوده است.

دقیقا پس از تعیین قهرمان جام حذفی و از همان روزی که مشخص شد سرخابی‌های پایتخت باید دیدار سوپرجام را پیش از آغاز لیگ هجدهم برگزار کنند، بسیاری از اهالی فوتبال در کشورمان معتقد بودند این دیدار هیچ گاه به سرانجام نرسیده و برگزار نخواهد شد. برگزاری این دیدار حساس و سرنوشت ساز که نهایتا با مراسم اهدای جام به تیم برنده به پایان می‌رسد، می‌تواند همراه با جنجال زیادی از سوی بازنده همراه باشد و این در حالی است که این جنجال پیش از آغاز فصل جدید، هزینه گزافی برای مسئولین برگزاری مسابقات به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه از قبل پیش بینی می‌شد با سهم پررنگ هر دو تیم در تیم ملی و با برگزاری مسابقات جام جهانی، برگزاری این دیدار بدون ملی پوشان مقدور نخواهد بود و دو تیم تن به انجام آن نخواهند داد!

حالا و تنها 12 روز مانده به برگزاری مسابقه، زمزمه های زیادی درباره لغو این دیدار و تحقق پیش بینی ها به گوش می‌رسد. باشگاه استقلال پس از تعلل در تمدید قرارداد بازیکنان شاخص خود و تاخیر در برگزاری اردوی آماده سازی پیش فصل، تمایلی به برگزاری مسابقه نداشته و با ایراد بهانه هایی گاها بی ربط، سعی در لغو مسابقه یا موکول کردن آن به زمانی دیر و دورتر دارد. باشگاه پرسپولیس نیز که در فصل بدنسازی سخت و طاقت فرسای خود قرار دارد، پس از محرومیت از حضور در پنجره نقل و انتقالاتی و تضعیف خود در تابستان، چندان تمایلی به برگزاری این مسابقه که شکست در آن هزینه بسیار سنگینی برای هر یک از دو تیم خواهد داشت، ندارد. گرچه پیش قدم شدن استقلال برای لغو این دیدار، باعث شده پرسپولیسی‌ها جنگ روانی را آغاز کرده و خود را آماده برگزاری این مسابقه بدانند!

با تمام این اوصاف، سعید فتاحی، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ، روی موضع خود مبنی بر برگزاری مسابقه تحت هر شرایطی ایستاده و تاکید دارد که دیدار سوپرجام باید در زمان و مکان اعلام شده، یعنی در روز جمعه 29 تیرماه و در ورزشگاه آزادی باید برگزار شود. این در حالی است که استقلال تا 28 تیر در اردوی ترکیه حضور خواهد داشت و حضور یافتنش در زمان مذکور برای دیدار سوپرجام، محال به نظر می‌رسد. موضع سخت سازمان لیگ باعث شده رضا افتخاری رایزنی های خود برای لغو دیدار سوپرجام را نزد وزارت ورزش و جوانان ببرد و از مقام بالادستی سازمان لیگ، تقاضای لغو مسابقه را داشته باشد! با این حال سعید فتاحی همچنان معتقد است که این دیدار در زمان مشخص شده باید برگزار شود و در صورت غیبت هریک از دو تیم، ضمن اهدای جام به تیم دیگر، آن تیم با جریمه مالی 2 میلیارد تومانی مواجه خواهد شد!

موضع سعید فتاحی باعث شده کمی کفه ترازو به سمت برگزار شدن مسابقه سوپرجام سنگینی کند ولی به هرحال درباره فوتبال ایران صحبت می‌کنیم! فوتبالی که هر لحظه باید در آن منتظر تصمیمات فی البداهه و خلق الساعه باشیم و هرلحظه ممکن است بازی به کلی تغییر کند. با توجه به سوابق سازمان لیگ و بر این اساس که آبی‌پوشان بدون دغدغه به اردوی ترکیه اعزام می‌شوند و تا 28 تیر در ترکیه حضور خواهند داشت، می‌توانیم احتمال برگزاری شهرآورد هشتاد و هفتم در تیرماه را کمی بعید بدانیم!

اما موضوع اصلی به این مسئله باز می‌گردد که چرا نام تیم‌های حاضر در سوپرجام، باید دستاویزی برای تغییر شرایط و ساز و کار برگزاری مسابقه شود. اگر به جای استقلال، خونه به خونه بابل فاتح جام حذفی می‌شد یا ذوب آهن به جای سرخپوشان فاتح لیگ هفدهم شده بود، شرایط برگزاری دیدار پرسپولیس-خونه به خونه یا استقلال-ذوب آهن به عنوان دیدار سوپرکاپ فوتبال ایران، به همین اندازه پیچیده و مبهم می‌بود یا بازی در آرامش بیشتری برگزار می‌شد. شاید بهتر باشد برای ارتقای فوتبال و حرکت به سمت حرفه ای شدن، سازمان لیگ شجاعت بیشتری داشته باشد و به هر تصمیمی که اتخاذ می‌کند، وفادار بماند.

دقیقا شرایط برگزاری سوپرجام این فصل، مشابه شرایط برگزاری سوپرجام در فصل گذشته شده است. در فصل گذشته نیز که با اصرار عجیب و بی سابقه اسپانسر مشترک قرار به برگزاری یک شهرآورد دوستانه در کشور آلمان شده بود، دیدار سوپرجام میان پرسپولیس و نفت تهران تحت حاشیه رفته و تا آخرین لحظات، برگزار شدن یا نشدن آن مشخص نبود. ضمن اینکه نفت تهران شرایط استثنایی را پشت سر می‌گذاشت و تنها 24 ساعت پیش از برگزاری مسابقه، وضعیت کادر فنی و سرمربی این تیم برای آن مسابقه مشخص شد. گرچه حمید درخشان به دلیل صادر نشدن مجوز، نتوانست تیمش را از کنار زمین هدایت کند.

شاید لازم باشد یک بار برای همیشه وضعیت برگزاری یا عدم برگزاری دیدار سوپرجام مشخص شود و پس از آن، به تصمیمِ به اجماع رسیده، متعهد باقی ماند. لزوما هم برگزاری دیدار سوپرجام در فوتبال ایران که باشگاه ها اساسا به استارت دیرهنگام خود برای فصل جدید عادت کرده‌اند و معمولا با تغییرات متعدد هفته های نخست لیگ را نیز به دلیل عدم آمادگی و هماهنگی جدی نمی‌گیرند، نمی‌تواند مفید و مثمر ثمر باشد. حتی می‌توان با دادن تنوع و انعطاف به برگزاری این مسابقه، به هیجان آن افزود. همانطور که برای مثال در فوتبال ایتالیا، با یک ایده تبلیغاتی و تجاری، دیدار سوپرجام میان دو تیم در نیم فصل و در خارج از سرزمین چکمه برگزار می‌شود یا در فوتبال اسپانیا، شرایط برگزاری مسابقه به صورت تک بازی یا رفت و برگشتی، با توافق دو تیم صورت می‌گیرد. نکته اصلی اما پایبند بودن به تصمیم اولیه و مشترک مسئولان برگزاری مسابقه است. تعیین یک زمان از قبل و مباحثه درباره برگزاری یا عدم برگزاری مسابقه در زمان تعیین شده تا آخرین لحظات، جلوه جالبی برای فوتبالی که می‌خواهد به سمت حرفه ای شدن گام بردارد، نخواهد داشت!

منبع : طرفداری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین