|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۲۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در خصوص رخداد و شیوع بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.
 مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در خصوص رخداد و شیوع بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.

سهراب عاقبتی در جلسه دامپزشکی اتسان با بیان اینکه بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو با شروع فصل گرما و آغاز فعالیت و تکثیر کنه هیالوما شیوع پیدا می‌کند، گفت: کنه‌ها از مهم‌ترین عوامل انتقال این بیماری بوده که از طریق گزش، دام آلوده شده و با مصرف گوشت آلوده و یا تماس مستقیم با دام موجب انتقال این بیماری به انسان می‌شوند .

وی این بیماری مهلک را از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان برشمرد و افزود: این بیماری هیچگونه علائم بالینی در جمعیت دامی نداشته و زمانی که در جامعه انسانی بروز می‌کند، از طریق انجام آزمایشات سرولوژی قابل تشخیص است .

مدیرکل دامپزشکی گیلان با تاکید بر ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به این بیماری خطرناک، گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با انجام مصاحبه و برگزاری کلاس ترویجی و آموزشی اطلاعات لازم را به مخاطبین انتقال دهیم .

وی افزود: شهروندانی که بدون رعایت پوشش‌های بهداشتی اقدام به کشتار غیر مجاز دام در خارج از کشتارگاه می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند .

عاقبتی در ادامه گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان نگهداری لاشه دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال (صفر تا 4 درجه سانتی گراد) با هدف کاهش PH گوشت است .

وی از شهروندان تقاضا کرد: گوشت قرمز مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه و از خرید گوشت از افراد سودجو و دوره‌گرد خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان در خصوص تعداد مرگ افراد بر اثر این بیماری در گیلان گفت: این آمار از سوی دیگر منابع از جمله مرکز بهداشت استان و دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید اعلام شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین