|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۶
کد خبر: ۲۲۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
من نمي‌دانم چه بازيكناني زودتر از ساير بازيكنان به آمريكا رفته‌اند اما به هر حال بازيكنان مي‌دانند كه گرفتن ويزاي ايالات متحده دشوار است و به همين دليل رفته‌اند تا تفريح كنند». او در ادامه بيان كرد: «مي‌دانم كه دليل بازخواست FBI از تيم‌ملي اين نبوده و بيشتر درباره تعداد بازيكناني كه به مسابقات اعزام مي‌شوند پرسيده است».
حذف ايران از ليگ ملت‌هاي جهان اتفاق مهمي بود كه در هياهوي جام‌جهاني به آن پرداخته نشد. موضوعي كه دلايل مختلفي مي‌توان براي آن ذكر كرد اماجوانگرايي مهم‌ترين دليلي است كه موجب حذف ايران از ليگ ملت‌ها شد.

مدت‌هاست كه كارشناسان از روند كند جوانگرايي در تيم‌ملي انتقاد مي‌كنند اما به نظر مي‌رسد ايگور كولاكوويچ با تسريع روند اين كار، آينده واليبال ايران را نشانه گرفته است. به هر ترتيب موضوع مهمي كه اين روزها درباره آن صحبت مي‌شود، ماجراي ورود بازيكنان تيم‌ملي واليبال به آمريكا و بازجويي‌هايي است كه FBI از بازيكنان در فرودگاه كرد. موضوعي كه واكنش كولاكوويچ را نيز در پي داشت و او در كنفرانس مطبوعاتي خود با اشاره به اين موضوع گفت: « تیم ایران در هنگام ورود به آمریکا مورد بازجویی FBI قرار گرفت! برخی بازیکنان من مجبور شدند یکی یکی به سوالات احمقانه ماموران جواب بدهند و به عنوان مثال بگویند که از بین عکس تعدادی از اشخاص، کدام را می‌شناسند. پلیس آمریکا، تیم ما را در اتاق کوچکی در فرودگاه برای مدت سه ساعت نگه داشت در حالی که بازیکنان تیم ملی لهستان در همان لحظه با لبخند و بدون هیچ تشریفاتی فرودگاه را ترک کردند». پيش از اين نيز چند بار شنيده بوديم كه ورزشكاران مختلف در هنگام ورود به برخي كشورها دچار مشكل مي‌شوند اما اين بار به نظر مي‌رسد يك بازيكن باعث به وجود آمدن حاشيه‌هايي شده كه در ادامه به آن مي‌پردازيم.


واكنش فدراسيون چيست؟

براساس شنيده‌هاي «قانون»، چند ماه پيش فدراسيون واليبال براي آنكه در مسابقات ليگ ملت‌ها با مشكل كمبود بازيكن مواجه نشود، ليستي 58 نفري را براي اخذ ويزاي آمريكا، معرفي مي‌كند. پس از حضور كولاكوويچ در ايران، او ليست نهايي را اعلام مي‌كند كه متشكل از 21 بازيكن است. نكته جالب اينكه ويزا براي 58 بازيكن صادر شده بود و دو بازيكن كه در ليست نهايي تيم‌ملي جايي نداشتند، براي سفري تفريحي راهي آمريكا مي‌شوند. پليس FBI در هنگام ورود اين بازيكنان به ايالات متحده، از آن‌ها درباره علت حضورشان مي‌پرسد و اين دو بازيكن بيان مي‌كنند ما بازيكن تيم‌ملي واليبال هستيم و زودتر به آمريكا آمده‌ايم. پيگيري‌هاي پليس آمريكا درباره ساير ملي‌پوشان نيز بي‌حاصل است و دو بازيكن مذكور اعلام مي‌كنند ملي‌پوشان يك هفته بعد به آمريكا مي‌رسند. همين موضوع باعث ايجاد حساسيت مي‌شود و FBI پس از حضور بازيكنان تيم‌ملي واليبال،‌ از آن‌ها درباره بازيكنان خط خورده مي‌پرسند. حتي شنيده‌ايم تصاوير دو بازيكني كه زودتر از تيم راهي آمريكا شده‌اند نيز روي ميز قرار داشته و بازيكنان بايد به پليس درباره دلايل خط خوردن آن‌ها توضيح مي‌دادند. به هر ترتيب بازجويي‌هاي FBI در فرودگاه انجام شد و بازيكنان راهي مسابقات شدند اما سوالي كه در اين ميان ذهن هواداران را به خود مشغول كرده، اين است كه چرا فدراسيون واليبال در اقدام شگفت‌انگيزي، 58 بازيكن را براي اخذ ويزا معرفي كرده كه در نهايت سفر بي موقع دو نفر از آن‌ها باعث معطلي ساير ملي‌پوشان در فرودگاه و فرياد اعتراضي كولاكوويچ شده است. براي پيگيري اين موضوع سراغ امير حسيني، مسئول روابط عمومي فدراسيون واليبال رفتيم تا از او درباره جزييات اين موضوع بپرسيم.

 حسيني در اين باره به «قانون» گفت: «ابتدا بايد بگويم كه همه 58 نفري كه در ليست ابتدايي تيم‌ملي بودند، ويزا نگرفته‌اند. من آن روزها در فدراسيون حضور نداشتم و اطلاعات زيادي ندارم و اين موضوع را بايد از سرپرست تيم‌ملي پيگيري كنيد. من نمي‌دانم چه بازيكناني زودتر از ساير بازيكنان به آمريكا رفته‌اند اما به هر حال بازيكنان مي‌دانند كه گرفتن ويزاي ايالات متحده دشوار است و به همين دليل رفته‌اند تا تفريح كنند». او در ادامه بيان كرد: «مي‌دانم كه دليل بازخواست FBI از تيم‌ملي اين نبوده و بيشتر درباره تعداد بازيكناني كه به مسابقات اعزام مي‌شوند پرسيده است». حسيني درباره اعتراض كولاكوويچ گفت: «او مي‌گفت چرا ما هر بار به آمريكا مي‌آييم اين مشكلات به وجود مي‌آيد. مگر شما در ايران چنين مشكلاتي را داريد؟ جالب است بدانيد آمريكايي‌ها در ايران از CIP وارد فرودگاه مي‌شوند». حسيني در حالي اين صحبت‌ها را مطرح كرد كه بارها تاكيد داشت اطلاعات كاملي ندارد و در جريان اتفاقات نيست. مدير روابط عمومي فدراسيون واليبال در پايان گفت: «موضوع را كلان‌تر بررسي كنيد زيرا ما همواره در ورزش‌هاي مختلف با ليست‌هايي مواجه هستيم كه تعداد همراهان زيادي دارد. چرا اين موضوع بررسي نمي‌شود؟ آنچه مي‌توانم به صورت قطعي بگويم اين است كه اعتراض كولاكوويچ براساس مصاحبه‌اي كه كرده به تعداد زياد بازيكنان است». امير خوش‌خبر، سرپرست تيم‌ملي واليبال نيز در گفت‌وگو با «قانون» ضمن تاييد حساس شدن FBI به دو بازيكني كه زودتر از ساير ملي‌پوشان به آمريكا رفته‌اند و پيگيري آن از ساير بازيكنان كه منجر به اعتراض كولاكوويچ شد، بيان كرد: «مگر مي‌شود ما تعداد زيادي بازيكن را معرفي نكنيم؟ ليگ واليبال در جريان بود و حتي كولاكوويچ بازيكنان را نديده بود. اعزام تيم‌ملي به آمريكا يك اتفاق عجيب و غريب به‌شمار مي‌رفت و در دنياي ورزش اين شرايط بي‌نظير بود. كولاكوويچ بازيكنان را از ليگ انتخاب كرد و فقط چند بازيكن را در هفته اول ديده بود؛ بنابراين ما مجبور بوديم تعداد زيادي بازيكن معرفي كنيم زيرا نمي‌دانستيم چه بازيكناني قرار است در ليست نهايي قرار بگيرند.

 ما ليست را 58 نفري بستيم و توضيحات آن را نيز به فدراسيون بين‌المللي داديم. همه تيم‌ها يك ماه قبل از مسابقات به دنبال گرفتن ويزا هستند اما ما مجبور بوديم 6 ماه زودتر ليست را تحويل بدهيم تا مشكلي به وجود نيايد». او در ادامه گفت: «فدراسيون مجبور شد بازيكنان زيادي را براي مصاحبه به سفارت حافظ منافع آمريكا بفرستد و متقبل هزينه زيادي شد. حال تصور كنيد با اين همه كار مجبور بوديم در فرودگاه توضيحات تكميلي بدهيم. شايد برخي كه چنين حرف‌هايي را مي‌زنند در جريان اتفاقات رخ داده نيستند و نمي‌دانند چه زحمتي كشيده شده است. جالب است بدانيد برخي بازيكنان مثل توخته را نتوانستيم همراه با خودمان به مسابقات اعزام كنيم زيرا نمي‌دانستيم او چه عملكردي را در ليگ خواهد داشت». خوش‌خبر درباره احتمال برخورد فدراسيون واليبال با دو بازيكني كه زودتر از سايرين به آمريكا رفته‌اند، گفت: «من به طور حتم مي‌گويم بازجويي FBI از بازيكنان ايران به اين دو بازيكن ربطي نداشت. ما به سفارت آمريكا گفتيم كه اين دو بازيكن از فيلتر شما عبور كرده‌اند و ويزا گرفته‌اند بنابراين لزومي به حساس شدن نبود. به نظرم پليس آمريكا مي‌خواست بازيكنان و كادرفني ما را اذيت كند. فراموش نكنيد كه بازيكناني كه زودتر از سايرين رفته‌اند كار خلافي در آمريكا نكرده‌اند اما FBI براي اطلاعات خودشان سوالاتي را از بازيكنان پرسيده‌اند. اين دو بازيكن به صورت غيرقانوني وارد نشده‌اند، اگر مشكل داشتند چرا FBI مانع ورودشان نشد؟ اگر مشكلي نداشتند چرا مثل جاني‌ها عكس آن‌ها را دست‌تان گرفته بوديد و نشان بازيكنان مي‌داديد؟ من فكر مي‌كنم اين حرف‌ها بهانه است. پليس آمريكا مي‌خواست ما را اذيت كند و اين كار را كرد».

كدام بازيكنان به آمريكا رفتند؟

براساس شنيده‌هاي «قانون»، محمدرضا موذن و سهند ا... ورديان، دو بازيكني بودند كه به صورت شخصي به آمريكا رفته‌اند و مشكلاتي را براي تيم‌ملي به وجود آورده‌اند. نكته مهم اما اين است كه چرا پاسپورت بازيكناني كه در تيم‌ملي حضور ندارند، همراه با ويزا به آن‌ها تحويل داده شده و اين دو بازيكن موفق شده‌اند به صورت شخصي سفر كنند؟ هرچند كه اين موضوع در اصل داراي مشكلي نيست اما نبايد فراموش كرد هر اتفاقي كه باعث آسيب زدن به تيم‌ملي و روحيه بازيكنان شده نياز به بررسي دارد. كولاكوويچ در حالي از بازجويي بازيكنان تيم‌ملي گلايه كرده كه بايد مشكل را در جاي ديگري جست‌وجو كند. همان موضوعي كه به تيم او ضربه زد و باعث خستگي و كلافگي بازيكنان شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین