کد خبر: ۲۲۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰
مدیرگروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه در حال حاضر برای شناسایی خستگی و عوامل فرسودگی شغلی در رانندگان و خلبان‌ها، پروژه‌هایی را در حال تعریف داریم که با استفاده از معیارهایی نظیر آنالیز سیگنال‌های مغزی و تحلیل حرکات چشم بتوانیم پی به میزان خستگی رانندگان و خلبان‌ها ببریم، گفت: به نظر می‌رسد خستگی و فرسودگی شغلی خلبان‌ها نیز می‌تواند در افزایش خطر سوانح و حوادث هوایی موثر باشد.
 مدیرگروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه در حال حاضر برای شناسایی خستگی و عوامل فرسودگی شغلی در رانندگان و خلبان‌ها، پروژه‌هایی را در حال تعریف داریم که با استفاده از معیارهایی نظیر آنالیز سیگنال‌های مغزی و تحلیل حرکات چشم بتوانیم پی به میزان خستگی رانندگان و خلبان‌ها ببریم، گفت: به نظر می‌رسد خستگی و فرسودگی شغلی خلبان‌ها نیز می‌تواند در افزایش خطر سوانح و حوادث هوایی موثر باشد.

دکتر فرهاد طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به دهمین سالروز تأسیس رشته ارگونومی در ایران، اظهار کرد: از اقداماتی که در این حوزه در کشور انجام شده است، فعالیت بر روی خستگی و فرسودگی شغلی در سازمان‌ها و مشاغل است و همچنین تحقیقاتی در رابطه با مداخلات ارگونومی جهت افزایش بهره‌وری مجموعه‌هایی که انسان با سایر افراد در سطوح مدیریتی مختلف، ابزارها و محیط فیزیکی و اجتماعی پیرامون خود در تعامل است، از دیگر فعالیت‌هایی است که در این حوزه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مداخلات ارگونومی در دو حوزه ارگونومی کلان با رویکرد مشارکتی که منجر به اصلاح فرآیندها و دستورالعمل‌ها می‌شود و همچنین ارگونومی خرد که منجر به اصلاح ابزارها، شرایط و محیط کار می‌شود از دیگر مطالعاتی است که در حال حاضر در گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حال انجام است، همچنین در رویکرد دوم، ایستگاه‌های کاری که در آن لازم است کارکنان حین انجام کار برای دسترسی و انجام کار، به مقدار زیادی خم شوند یا دست خود را بالا ببرند و موجب فشار آمدن به جسم آن‌ها شود، اصلاح می‌شود و با استفاده از تغییر شرایط مثل استفاده از میز با جک‌های بالابرها، تغییر وضعیت و ارتفاع صندلی، یا رنگ و اندازه نشانگرها و دکمه‌های تجهیزات کنترلی موجب افزایش راحتی و سهولت انجام کار، تسهیل شناخت و کاهش خطاهای انسانی می‌شود.
مدیر گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: این مطالعات از بدو تأسیس گروه ارگونومی یعنی از سال 87 که اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد را با مدیریت دکتر لحمی، گرفته‌ایم شروع شده است و تاکنون که حدود 70 درصد از دانشجویان در این گروه فارغ‌التحصیل شده‌اند، توسط دانشجویان فارغ‌التحصیل و در حال تحصیل ادامه داشته است.
طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر برای شناسایی خستگی و عوامل فرسودگی شغلی در رانندگان و خلبان‌ها، پروژه‌هایی را در دست انجام داریم که با استفاده از معیارهایی نظیر آنالیز سیگنال‌های مغزی و تحلیل حرکات چشم بتوانیم پی به میزان خستگی رانندگان و خلبان‌ها ببریم.
وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد حادثه سال 2015 در آلمان نیز بی‌ارتباط با خستگی و فرسودگی شغلی خلبان‌ها نبوده است، گفت: امیدواریم با مطالعاتی که انجام می‌دهیم، کمکی کنیم تا بخشی از فشارهایی را که به دلیل مسائل و محدودیت‌های تجاری اخیر بر دوش خلبانان کشورمان است، کاهش داده و تحمل آن‌ها را افزایش دهیم تا بتوانند تمرکز بیشتری بر روی ایمنی پرواز و هوشیاری بالا داشته باشند.
مدیر گروه ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: در این مطالعه از روش تحلیل غیرخطی سیگنال‌های مغز و آزمون‌ها و تحلیل‌های کیفی و روش‌های ارگونومی مشارکتی استفاده کرده‌ایم.
وی همچنین اظهار کرد: این مطالعه بر روی رانندگان اتوبوس از سال 1394 آغاز شده و در حال حاضر به دنبال توسعه و اصلاح این طرح هستیم تا بتوانیم این مدل‌ را بر روی خلبان‌ها نیز اجرا کنیم.
طباطبایی با بیان اینکه بیش‌ترین حمایتی که از مسئولین نیاز داریم، همکاری آن‌ها در حوزه شناسایی عوامل خطر محیطی و انسانی است تا کارکنان آن‌ها بدون نگرانی از تنبیهات شغلی، صادقانه در شناسایی عوامل خطاهایشان با محققان همکاری کنند، به نظر می‌رسد به دلیل نگرانی که کارکنان نسبت به مسئولین دارند، بسیاری از موارد را گزارش نمی‌کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین