|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۲۲۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
مقام‌های آمریکا مدعی هستند که با ارایه آموزش های به روز و منطبق با استانداردهای نیروهای این کشور به نیروهای افغانستان و تامین تجهیزات لازم، آمار تلفات ارتش و پلیس افغانستان رو به کاهش است.
  شماری از خبرگزاری های و رسانه های محلی افغانستان به نقل از وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) از افزایش 73 درصدی تلفات غیرنظامیان در درگیری های افغانستان طی شش ماه نخست سال میلادی جاری در قیاس با شش ماه مشابه در سال قبل خبر دادند.

خبرگزاری صدای افغان موسوم به آوا روز پنجشنبه نوشت، پنتاگون در گزارش خود به کنگره آمریکا اشاره کرده است که آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان در بازه زمانی از اول ژانویه تا 31 می 2018 میلادی بیش از چهار هزار و 220 تن بود که یک چهارم آنان کشته و باقی زخمی شده اند.
البته چندی قبل نمایندگی سازمان ملل متحد در امور افغانستان «یوناما» طی گزارشی اعلام کرد که در سه ماه نخست سال جاری میلادی یعنی از اول ژانویه تا 31 مارس 2018 میلادی در افغانستان دست کم 763 غیر نظامی کشته و یک هزار و 495 تن دیگر از غیرنظامیان زخمی شدند و گفته بود که آمار تلفات در مقایسه با مدت مشابه در سال های 2017 و 2016 میلادی تغییر محسوسی نکرده است.

در گزارش پنتاگون آمده است که تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در جریان درگیری و عملیات پاکسازی در همین مدت حدود 14 درصد افزایش داشته اما در این گزارش آمده است که تلفات نیروهای مسلح افغانستان در جریان عملیات هایشان کاهش داشته است.

پنتاگون در گزارش خود به آمار دقیق تلفات نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی افغانستان اشاره نکرده است.

مقام‌های آمریکا مدعی هستند که با ارایه آموزش های به روز و منطبق با استانداردهای نیروهای این کشور به نیروهای افغانستان و تامین تجهیزات لازم، آمار تلفات ارتش و پلیس افغانستان رو به کاهش است.

البته پنتاگون در گزارش خود یادآور شده است که گرم بودن نسبی هوا در زمستان سال گذشته ، سبب شد تا گروه طالبان تقریباً در سراسر افغانستان عملیات های خود را بر ضد نیروهای افغان ادامه دهد که این امر موجب افزایش تلفات نظامیان افغانستان شد.

«محمد رادمنش» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز امروز در واکنش به گزارش پنتاگون در مصاحبه با یک رسانه های تصویری این کشور از تایید این گزارش اجتناب کرد و آن را رد یا تایید نکرد و بحث را به این سمت برد که مسئول این کشتارها در هر صورت تروریست ها هستند.

از سوی دیگر آمریکا برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست راهبردهایش در افغانستان که به رغم تسلط کامل بر ارکان حاکمیتی افغانستان همچنان ناکام مانده است ، دست به فرافکنی می زند و گاه ایران و گاه روسیه را به متهم به مانع تراشی در راه موفقیت خود بر می شمارد.

از جمله روز گذشته وزارت دفاع آمریکا در گزارشی مدعی شد که مسکو راه هایی را جستجو می کند تا از نفوذ ایالات متحده در منطقه بکاهد و با حمایت از طالبان،انتشار اطلاعات غلط در مورد حمایت آمریکا از داعش و انتشار اطلاعات دروغین در مورد اهداف آمریکا در افغانستان و ترغیب کشورهای آسیای مرکزی به عدم همکاری با تلاش های آمریکا و ناتو برای تامین ثبات، در صدد کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است.

هرچند همواره اتهاماتی که آمریکا به دیگر کشور زده از سوی آنها رد شده است اما اگر این اتفاق هم نمی افتاد باز واقعیت صحنه نشان می داد که عملکرد آمریکا با سخنان آنها در مورد حمایت از افغانستان هم راستا نیست.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین