|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۲۲۰۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
زمانی که ماده غذایی منجمد می‌شود، دما به زیر صفر درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد اما در این شرایط برخی باکتری‌ها از بین نمی‌روند بلکه به حالتی تحت عنوان اسپور تبدیل می‌شوند.
 زمانی که ماده غذایی منجمد می‌شود، دما به زیر صفر درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد اما در این شرایط برخی باکتری‌ها از بین نمی‌روند بلکه به حالتی تحت عنوان اسپور تبدیل می‌شوند.

این اسپور به شرایط محیطی بسیار مقاوم است و زمانی که شرایط مناسب فراهم شود، به سلول رویشی باکتری تبدیل می‌شود که قادر به تکثیر است. در ادامه با مسمومیت ناشی از مصرف بستنی و عوامل موثر در آن آشنا خواهیم شد.

انجماد مجدد بستنی ذوب شده: یکی از ساده ترین روش‌هایی که بستنی می‌تواند خطرناک شود این است که پس از ذوب، دوباره منجمد شود. زمانی که بستنی در دمای محیط ذوب می‌شود، به محیط مناسبی برای جوانه زدن اسپورها و تکثیر میکروب‌ها تبدیل می‌شود. زیرا بستنی غنی از مواد قندی و شیر بوده و هر دو برای رشد آنها ضروری هستند. لیستریا منوسایتوژنز یکی از باکتری‌هایی است که در این شرایط مشکل‌ساز می‌شود. بهترین محیط برای رشد و بقای لیستریا محیط‌های سرد، تاریک و مرطوب است. منشأ لیستریا همچنین می‌تواند شیر پاستوریزه نشده باشد.

این باکتری اگر چه در شرایط انجماد قادر به رشد نیست اما در حین انجماد زنده می‌ماند بنابراین در بستنی ذوب شده (حالت بین جامد تا آبکی) تکثیر شده و زمانی که شما آن بستنی را چند روز بعد مصرف کنید، چیزی که می‌خورید سرشار از این باکتری خطرناک است. علائم مسمومیت با این باکتری شامل تب، سر درد و سر گیجه و حتی در مواردی سقط جنین است. این علائم ممکن است پس از دو روز تا سه ماه ظاهر شوند. به‌خاطر داشته باشید اگر ذوب شدن به صورت موضعی مثلاً فقط در گوشه‌ها رخ دهد، مشکلی به دنبال نخواهد داشت. بهتر است بعد از خروج بستنی از فریزر مقدار مصرفی خود را برداشته و بقیه آن را بلافاصله در فریزر قرار دهید. همچنین در زمان خرید و مصرف بستنی نیز دقت کنید. اگر بستنی تغییر شکل داده یا بخش‌های رنگی آن در یکدیگر ادغام شده‌اند، احتمالاً این بستنی در اثر شرایط نامناسب حمل و نقل یا نگهداری در فروشگاه‌ها ذوب و دوباره منجمد شده است.

آلودگی ثانویه: یکی دیگر از روش‌های آلوده شدن بستنی، آلودگی ثانویه آن با سایر مواد غذایی یا وسایلی نظیر قاشق‌های اسکوپ بستنی یا میوه هستند که در اغلب فروشگاه‌های بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب شاهد آن هستیم که اکثر فروشندگان این قاشق‌ها را یا روی سطح یخچال یا در ظروف آب قرار می‌دهند. باقی ماندن حتی ذره‌ای کوچک از بستنی روی سطح این قاشق‌ها به ویژه زمانی که در محیط بیرون از یخچال قرار می‌گیرند، آن را به محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها تبدیل می‌کند و زمانی که آن قاشق برای اسکوپ‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، آلودگی به سطح بستنی و در واقع به کل یخچال‌های نگهداری بستنی قابل انتقال خواهد بود. بنابراین در فصل گرم تابستان، تنها از فروشگاه‌هایی خرید کنید که بهداشت را بخوبی رعایت می‌کنند. در صورتی که قاشق اسکوپ مورد استفاده در آب یا سطح یخچال نگهداری می‌شود، حتما از فروشنده درخواست کنید آن را بشوید.

استفاده از مواد اولیه نامناسب و نامرغوب: هر نوع بستنی از مواد اولیه خاصی تهیه می‌شود اما مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده بستنی شامل شیر، شیرین‌کننده‌ها، سیروپ‌ها، مغزها، کاکائو، طعم‌دهنده‌ها، کره و میوه می‌باشند.

هر کدام از مواد ذکر شده در صورتی که فاقد شرایط بهداشتی لازم باشند، می‌توانند با آلودگی شدید و در نتیجه مسمومیت همراه باشند. تجهیزات مورد استفاده در ساخت بستنی نیز بسیار حائز اهمیت هستند. مسمویت با لیستریا یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های ناشی از مصرف بستنی است و تاکنون گزارش‌های زیادی مبنی بر شیوع مسمومیت لیستریایی در مناطق مختلف دنیا با مصرف بستنی ارائه شده است. بنابراین سعی کنید بستنی را از فروشگاه‌های مطمئن یا انواع کارخانه‌ای آن تهیه کنید.

منبع : جام جم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین