|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۲۲۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
وکیل مدافع پنج تن از دانشجویانی که در حوادث دی سال 96 در تهران دستگیر شدند، آخرین وضعیت پرونده این افراد و احکام صادره برای آنها را تشریح کرد.
 وکیل مدافع پنج تن از دانشجویانی که در حوادث دی سال 96 در تهران دستگیر شدند، آخرین وضعیت پرونده این افراد و احکام صادره برای آنها را تشریح کرد.

امیر رئیسیان در گفت وگو ایرنا، در رابطه با آخرین وضعیت پرونده تعدادی از دانشجویانی که در حوادث دی سال 96 دستگیر و برایشان پرونده قضایی تشکیل شده است، اظهار داشت: یکی از این دانشجویان، «لیلا حسین زاده» است که پرونده وی در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی احمدزاده رسیدگی شد.
این وکیل دادگستری افزود: موکل از سوی دادگاه به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، جمعاً به 6 سال حبس محکوم شده است که به حکم صادره اعتراض کردیم و پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر ارسال شد اما هنوز تعیین وقت نشده است.
رئیسیان به پرونده دو دانشجوی دیگر اشاره کرد و گفت: پرونده این افراد در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی و به اتهام تبلیغ علیه نظام مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه یکی از آنها به یکسال و یکی دیگر (فرشته طوسی) به یکسال و نیم حبس محکوم شده است.
وکیل مدافع دانشجویان دستگیر شده در حوادث دی 96 بیان داشت: پرونده دو دانشجوی دیگر نیز در یکی از شعبات دادگاه انقلاب اسلامی تهران و به اتهام فعالیت تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی مورد رسیدگی قرار گرفت اما هنوز دادگاه مبادرت به صدور حکم نکرده است.
در حوادث دی سال 96، تعدادی از دانشجویان دانشگاه های مختلف توسط پلیس و نیروهای امنیتی دستگیر شدند و اخیراً احکام برخی از آنها صادر شده که به خاطر محکومیت به حبس های طولانی مدت، اعتراض سایر دانشجویان را بر انگیخته است.
پس از این اعتراضات، منصور غلامی، وزیر علوم ششم تیر امسال در مورد تلاش برای کاهش احکام قضایی و تخفیف محکومیت دانشجویان گفت: با مسئولان قوه قضائیه حضوری صحبت کرده و خواستار تجدیدنظر، حداکثر ارفاق و کاهش احکام در تجدید نظر شده‌ام.
وی اظهار داشت: این احکام متعاقب اتفاقات دی ماه گذشته برای بعضی دانشجویان صادر شده که به نظر ما هم احکام سنگینی نسبت به وضعیت دانشجویان است. در بعضی موارد محدودیت قانونی داریم، اما هر کاری که در اختیارات قانونی ما باشد دریغ نمی‌کنیم و به دانشگاه‌ها نیز توصیه شده است از مشاوره‌های حقوقی و ارائه راهنمایی‌های مختلف به دانشجویان دریغ نکنند تا مسیر درستی طی شود.
عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز دهم تیر جاری در رابطه با احکام صادره برای دانشجویان، از اظهارنظر برخی مسئولان نسبت به احکام محکومیت چند دانشجو، انتقاد کرد و گفت: تعداد دقیق متهمان مشخص نیست اما در تماس تلفنی دادستانی با وزارت علوم نام 6 نفر ذکر شده و این در حالی است که به موجب گزارش وزارت اطلاعات اتهام برخی دانشجویان امنیتی است و مرتبط با جریاناتی است که عوامل آن در آشوب‌های دی‌ سال گذشته دستگیر شده‌اند.
جعفری دولت‌آبادی اظهار نظر برخی افراد دائر بر اینکه شرکت در تظاهرات جرم نیست را فاقد مبنای قانونی دانست و اظهار داشت: شرکت در تظاهرات غیرقانونی و دعوت به آشوب و ناامنی جرم است و از برخی مسئولان انتظار می‌رود از چنین اظهار نظرهای بی‌مبنایی اجتناب کنند و اگرچه دادستانی تاکنون در مقابل چنین اظهاراتی سکوت کرده اما اعلام می‌شود که اگر چنین اظهارات خلاف واقع ادامه یابد، وضعیت متهمان این پرونده‌ها اعلام خواهد شد و البته این امر مانع از آن نیست که دادگاه حین محاکمه یا رسیدگی به اعتراض در صورت عدم احراز قصد مجرمانه، حکم دیگری صادر کند.
وی از وزارت علوم خواست اسامی دانشجویان را اعلام کند تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین