|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۲۲۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: تغییرات اقلیمی یکی از علل اصلی مهاجرت اجباری در جهان است و کشورهای مهاجرستیز بویژه آمریکا، بهتر است پدیده گرم شدن کره زمین را جدی بگیرند، در غیر این صورت باید آماده پذیرش سیل جدیدی از مهاجران باشند.
 نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: تغییرات اقلیمی یکی از علل اصلی مهاجرت اجباری در جهان است و کشورهای مهاجرستیز بویژه آمریکا، بهتر است پدیده گرم شدن کره زمین را جدی بگیرند، در غیر این صورت باید آماده پذیرش سیل جدیدی از مهاجران باشند.

به گزارش ایرنا، 'لورن مارخام' تحلیلگر این روزنامه می نویسد: موسسات و نهادهای امدادرسان بین الملل گزارش می دهند، بیش از 86 میلیون مهاجر در جهان وجود دارد که متاثر از عوامل مختلف مجبور به ترک خانه و سرزمین مادری شده اند. عوامل مهم عبارتند از: جنگ؛ فقر و سرکوب سیاسی.

اما عامل اساسی مهاجرت اجباری در چند سال گذشته خشکسالی بوده است.
اگرچه در کشورهای مختلف جهان از جمله گامبیا، پاکستان، السالوادور، گواتمالا، یمن و اریتره، مشکلات سیاسی عامل اصلی مهاجرت مردم این کشورها بوده است، اما در تمام این کشورها؛ یک عامل اساسی دیگری نیز در مهاجرت اجباری مردم دخیل بوده و آن، تخریب محیط زیست و تغییرات اقلیمی است.

بر اساس برآورد کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل از سال 2008 تاکنون تعداد 22.5 میلیون نفر متاثر از تغییرات اقلیمی یا شرایط بد آب و هوایی مجبور به مهاجرت اجباری شده اند.
از جمله مهاجرت های اجباری بزرگ در 'دارفور' سودان رخ داده است که قحطی و گرسنگی فاجعه ای عظیم را در این منطقه از جهان به بار آورده است.
در بنگلادش، بادهای موسمی و سیل و در پورتوریکو توفان و تندباد های ویرانگر عامل مهاجرت بوده است. هرچقدر شرایط اقلیمی خشن تر می شود؛ مردمان بیشتری مجبور به ترک خانه و کاشانه و سرزمین خود می گردند.
کره زمین رو به گرم تر شدن است و آب دریاها افزایش داشته است. مشکل مهاجرت اجباری، اکنون به یکی از مشکلات بنیادین جامعه بشری تبدیل شده و روز به روز چنین وضعیتی سخت تر می شود.
در گامبیا؛ خشکسالی و نابود شدن زمین های زراعی عامل اصلی مهاجرت گروه های کثیری از مردم است.
السالوادور؛ یکی از کشورهای جهان است که آمار قتل و جنایت در آن بالا رفته، این کشور به تازگی از یک خشکسالی مرگبار جان سالم به در برده است. خشکسالی به سهم خود خطر خشونت و جنایت را در کشور افزایش داده است.
در آمریکای مرکزی، خشکسالی به غیر از تغییرات اقلیمی؛ معلول عوامل متعدد دیگری نیز است. از بین رفتن جنگل ها و مالیات های سنگین وضع شده بر روی زمین های زراعی؛ هریک به نوبه خود قحطی و خشکسالی را برای این کشور به همراه داشته است.
در کشور آفریقایی اتیوپی؛ نه تنها کاهش بارش های فصلی؛ بلکه متغیر و نامنظم بودن بارشها عامل خشکسالی و در نهایت عامل مهاجرت بوده است. در زمانی که محصول برای رشد و نمو نیاز به باران دارد، باران نباریده است و در زمان برداشت محصول؛ بارش های جوی آغاز شده است. باران شدید و ناگهانی و سیل آسا باعث شده تا تمامی محصول از بین برود. در نتیجه مردان برای تامین معاش خانواده و برای پیدا کردن کار راهی کشور 'کنیا' شده اند.
کشور آفریقایی اتیوپی در حالی خود با معضل تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می کند که جزء 100 کشورنخست جهان در تولید و انتشار گازهای آلاینده محسوب می شود.
مشکل تغییرات آب وهوایی کره زمین یکی از معضلات جهان امروز است که دیگر حد و مرزی نمی شناسد.
دولت ترامپ، نمی خواهد مشکل تغییرات اقلیمی و مسئولیتی که تک تک آحاد بشر برای حفظ کره خاکی بر دوش دارند را جدی بگیرد. ترامپ که نسبت به اهمیت حیاتی موضوع تغییرات اقلیمی بی تفاوت است باید خود مسئولیت تشدید مشکل سیل مهاجرت به آمریکا در آینده نزدیک را برعهده بگیرد.

لفاظی های ضدمهاجرتی ترامپ، جز یک صحنه تئاتر پر زرق و برق، بیش نیست، اما پیامدهای شوم آن، جان انسان های بی شماری را نشانه رفته است. کودکانی که در مرزهای آمریکا از والدین مهاجر خود جدا می شوند؛ گواهی زنده این واقعیت است. موضوع اساسی تنها مخالفت ترامپ با مهاجرت مهاجران کشورهای فقیر به آمریکا نیست. او می گوید که مشکلات آن کشورها، مشکل خود آنهاست و ربطی به ما ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا گویا خود را به یک جهالت تاریخی زده است وفراموش کرده که صدها سال دخالت بیگانگان در کشورهایی همچون السالوادور، حوزه آمریکای لاتین، جهان عرب و حوزه صحرای آفریقا، توسعه نیافتگی و فقر را برای کشورهایی مختلف این منطقه به ارمغان آورده است. البته؛ امروز عاملی به نام 'تغییرات اقلیمی' نیز مزید بر علت شده است.

اگر ترامپ می خواهد موضوع مهاجرت غیر قانونی را برای همیشه حل و فصل کند؛ بهتر است در مورد معضل تغییرات اقلیمی قدری جدی تر برخورد کند.البته دولت ترامپ مختار است. او می تواند به جنگ با 'آژانس حفاظت از محیط زیست' آمریکا برود و به تمام تلاش های جهانی برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین بی اعتنا باشد، یا اینکه می تواند مسئولانه رفتار کرده و با حل عاقلانه معضل گرم شدن زمین؛ به طور ریشه ای موضوع مهاجرت بین المللی را حل کند.
او تنها می تواند یکی از این دو راه را برگزیند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین