|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۴
کد خبر: ۲۲۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
رشد قیمت ارز، زمینه سودجویی برخی افراد را با چاپ و توزیع دلارهای جعلی، فروش ارز در سوپر مارکت‌ها یا قاچاق ارز از برخی کشورهای همسایه به ایران فراهم کرده است.
 رشد قیمت ارز، زمینه سودجویی برخی افراد را با چاپ و توزیع دلارهای جعلی، فروش ارز در سوپر مارکت‌ها یا قاچاق ارز از برخی کشورهای همسایه به ایران فراهم کرده است.

در این خصوص علی اکبرپور احمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران توضیح می دهد: در ماه‌های گذشته پس از پالایش مراکز ازدحام جمعیتی خاص متقاضی ارز مانند فردوسی و سبزه میدان و ساماندهی این اماکن، بررسی و رصد تخصصی پلیس نشان داد ارزهای تقلبی در شبکه مبادله‌ای غیرقانونی در حال مبادله است. بر این اساس کار به حوزه تخصصی پلیس آگاهی تهران محول شد و شبکه‌ای که خود را برای توزیع 146هزار دلار تقلبی در تهران از طریق فضای مجازی آماده می‌کرد، شناسایی شد.

به گفته وی، متأسفانه تا جایی که ما اطلاع داریم علاوه بر کشف و ضبط 146هزار دلار تقلبی، بخشی دیگر از دلارهای تقلبی چاپ و در بازار توزیع شده و در اختیار مشتریان عوامی که اطلاع درستی برای ارزیابی و شناسایی ارز نداشته‌اند، قرار گرفته است. قبلا تذکرات متعددی مبنی بر خودداری مردم از خرید و فروش ارز در شبکه‌های مجازی و انجام این کار صرفا از طریق سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز داده شده است.

اکبرپور احمدنژاد تصریح کرده است: با این شرایط احتمال اینکه عده‌ای از محل این سودجویی متضرر شده باشند بسیار زیاد است. هنوز آمار دقیقی از میزان دلارهای تقلبی توزیع شده در بازار نداریم و در حال بررسی و رصد این آمار در کشفیات هستیم. با این شرایط به متقاضیان ارز هشدار می‌دهیم که به‌احتمال زیاد دلار تقلبی در بازار عرضه شده است و یکی از ماخذهای توزیع این دلارهای تقلبی شبکه‌های مجازی است که توزیع‌کنندگان این دلارها از طریق ارتباط تلفنی با متقاضیان خرید ارز از طریق فضای مجازی به فروش آن اقدام می‌کنند و دستگیر شدگان به این شیوه عرضه دلار تقلبی اذعان کرده‌اند. علاوه بر کشف 146هزار دلار مذکور، با تحقیقات انجام شده محل نشر دلارهای تقلبی در غرب کشور شناسایی و قبل از رسیدن به نظام توزیع با دستگیری 5نفر، چند صد هزار دلار تقلبی کشف و ضبط شد.

وی متذکر شد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بازار هیجانی و کاذب کنونی ارز همواره به متقاضیان هشدار داده است که باید هرگونه خرید ارز فقط از طریق سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز صورت گیرد. اما وقتی تقاضا برای کالایی افزایش یابد اینکه از اماکن غیرمرتبط سردرآورد، بعید نیست. یکی دو مورد گزارش در مورد خرید و فروش ارز در مراکز غیرمرتبط مانند سوپر مارکت‌ها داشته‌ایم و این موضوع خلاف قوانین و مقررات بوده و در رصد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های نظارتی قرار دارد.

اکبرپور احمدنژاد عنوان کرد: با این شرایط کسی که خطر این شیوه توزیع ارز را می‌پذیرد باید جوابگوی ضرر و زیان‌های ناشی از اعمال قانون باشد. همچنین افرادی که ریسک این شیوه تأمین ارز را می‌پذیرند، باید در انتظار زیان‌های احتمالی آن نیز باشند این موضوع در رصد تیم‌های کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران و دستگاه‌های انتظامی قرار گرفته است اما مردم و کسانی که در این فضا به‌دنبال کسب سود هستند باید نگران عواقب این شیوه مبادله ارز یا توزیع آن از طریق شبکه‌های حرفه‌ای در فضای مجازی باشند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران تصریح کرد: با توجه به استقرار امکانات و زیرساخت‌های پیش رفته فضای مراقبتی در مرزهای زمینی و هوایی و به‌ویژه فرودگاه امام خمینی تشدید شده و عملا قاچاق ارز، طلا و... از طریق این مبادی بسیار سخت و تقریبا غیرممکن شده و با این مراقبت‌ها در حوزه‌های مرزی به‌ویژه غرب کشور به گفته وزیر کشور میزان قاچاق کالا و ارز کاهش یافته است. همچنین براساس ابلاغیه بانک مرکزی ورود و خروج ارز تا سقف 5هزار یورو یا معادل آن آزاد است اما اگر کسی خواستار ورود ارز مازاد به کشور است، مکلف است این موضوع را در مبادی ورودی به گمرک اظهار کند و گمرک نیز براساس قانون مبارزه با پولشویی بررسی‌های لازم را انجام داده و درصورتی که مشکلی نباشد در کمترین زمان ممکن این ارز را به متقاضی عودت می‌دهد اما درصورتی که بیش از 5هزار یورو ارز بدون اظهار گمرکی وارد کشور شود، قاچاق محسوب و کشف و ضبط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با مراقبت‌های انجام شده عدد و رقم ارز قاچاق ورودی و خروجی به کشور چندان قابل توجه نیست. براساس پرونده‌های تشکیل شده در مأخذ فرودگاه امام خمینی در 3‌ماه نخست امسال حدود 570هزار دلار قاچاق ورودی و خروجی کشف و ضبط شده و میزان کشفیات یورو و سایر ارزها به‌مراتب کمتر بوده است. همچنین بررسی اینکه ارز کشف شده خارج از تخصیصی بانک مرکزی یا محاکم قضایی بوده یا خیر در مراجع قضایی در حال انجام است اما در مجموع عدد و رقم این کشفیات چندان قابل توجه نبوده است. ارز کشف شده به امانت نزد بانک مرکزی سپرده می‌شود و با اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه ارزهای کشف شده در سامانه این بانک قابل رویت است یا خیر، در مراجع قضایی نسبت به تعیین وضعیت آن تصمیم‌گیری می‌شود.

منبع : همشهری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین