|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۲۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
این منابع تاکید کردند، این رویکرد با هدف ممانعت از جدا کردن نوار غزه از کرانه باختری تحت عنوان "معامله قرن" یا دیگر قراردادهای انسانی و یا هر عنوان دیگری اتخاذ شده و عباس نیز تمایل دارد سلام فیاض، نخست وزیر سابق را به عنوان نخست وزیر و رئیس این کابینه معرفی کند.
 برخی منابع فلسطینی از دیدار و گفت‌وگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با نخست وزیر سابق دولت متبوعش درباره تشکیل یک کابینه جدید خبر دادند که قرار است مامور یکپارچه‌سازی نهادهای دولتی و فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات سراسری در آینده‌ای نزدیک باشد.

این منابع به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اظهار داشتند، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش می‌کند از طریق توافق با همه گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش حماس یک کابینه جدید تشکیل دهد که ماموریت آن یکپارچه‌سازی نهادها و آمادگی برای انتخابات سراسری در آینده نزدیک است.

این منابع تاکید کردند، این رویکرد با هدف ممانعت از جدا کردن نوار غزه از کرانه باختری تحت عنوان "معامله قرن" یا دیگر قراردادهای انسانی و یا هر عنوان دیگری اتخاذ شده و عباس نیز تمایل دارد سلام فیاض، نخست وزیر سابق را به عنوان نخست وزیر و رئیس این کابینه معرفی کند.

به گفته منابع یاد شده، عباس چند روز قبل به مدت دو ساعت با فیاض درباره تشکیل کابینه رایزنی و گفت‌وگو کرد.

به گفته آنها، فیاض به شرط آنکه شریک و تصمیم‌گیرنده باشد و راه‌حلی جامع برای پایان دادن به اختلافات از جمله آغاز به کار دوباره پارلمان فلسطین و افزایش تعداد اعضای سازمان آزادی‌بخش تضمین شود، ریاست کابینه آتی را پذیرفت.

طبق اظهارات منابع مذکور، فیاض در آن دیدار دو ساعته به عباس گفت که نمی‌خواهد در دولت کارمندی باشد که حق تصمیم‌گیری درباره هیچ چیز را ندارد.

فیاض پس از کنترل حماس بر نوار غزه در سال ۲۰۰۷ در مدیریت کابینه فلسطین موفق بود. او در آن مقطع زمانی خود را همانند یک ناجی نشان داد که مسؤولیتش آرام کردن آشوب و مبارزه با فساد و شفافیت‌زایی در عملکرد نهادهای فلسطین بود که تا حد زیادی نیز در این زمینه موفق عمل کرد. او از حمایت گسترده غرب برخوردار و به طبقات مردم نزدیک بود تا اینکه درباره اصلاحات با عباس دچار اختلاف شد و در سال ۲۰۱۳ استعفا کرد.

نشست چند روز قبل عباس و فیاض به چند سال قطع روابط میان آن دو پایان داد. آن دو در طول چند سال گذشته خیلی اندک و محدود با یکدیگر ارتباط داشتند.

بازگشت فیاض به کابینه فلسطین به موافقت داخلی جنبش فتح و توافق با حماس نیاز دارد.

به گفته منابع یاد شده، دو جنبش فتح و حماس در توافقی جامع هرگز مانع بازگشت فیاض نخواهند شد. فیاض مردی دارای طرح و ایده و جایگاه و اعتبار بین‌المللی است و می‌تواند بیشتر از شخص دیگری به برقراری اتحاد در ساختار سیاسی و حل مشکلات غزه کمک کند.

محمود عباس امیدوار است اقدامات فیاض به حل اختلافات کمک کند.

یک منبع نزدیک به فیاض در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت فیاض به عنوان نخست وزیر گفت، این امر متکی به وجود رویکردی جدید درباره برقراری دوباره وحدت ملی است، فیاض نیز نقشه راهی دارد.

این منبع با اشاره به نقشه راهی که فیاض سه سال قبل تهیه کرده بود، گفت، این طرح مبتنی بر یک گفت‌وگوی ملی و جامع است که ضامن افزایش اعضای سازمان آزادی‌بخش از طریق انتخابات و یا هر راهکار واقعگرایانه‌ دیگری که در مورد آن توافق شود، راه‌اندازی و ایجاد یک چارچوب یکپارچه رهبری متشکل از تمامی گروه‌ها، تصویب این چارچوب با اتفاق آرا، پایبندی تمامی گروه‌ها به خودداری از خشونت برای یک دوره زمانی مشخص جهت راه‌اندازی دوباره نهادهای رسمی و اجرای قوانین و نیز توافق در مورد این است که دولت فلسطین تا بالاترین حدی که قانون اساسی برایش تعریف کرده مجاز به راه‌اندازی و متحد کردن نهادهای دولتی باشد.

به گفته منبع یاد شده، فیاض پایبندی به برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و جامع دستکم ظرف شش ماه پیش از پایان مرحله انتقالی، بالاترین حد ممکن حسابرسی از طریق برگزاری دوباره جلسات پارلمان فعلی جهت ایفای کامل نقش‌هایش و توسعه مشارکت سیاسی از راه‌های دموکراتیک را شرط کرد.

همچنین فیاض با توجه به نیاز موجود جهت تعیین تاریخی دقیق و قطعی برای پایان دادن به اشغالگری و حل مشکلات موجود، دستیابی به یک توافق ملی در مورد بهترین راه برای حرکت به جلو و اساس قرار دادن محتوا و جدول زمانی آن برای برخورد با اشغالگران و جامعه جهانی را خواستار شد.

منبع نزدیک به فیاض تاکید کرد، این ایده‌ها موضوع بحث و گفت‌وگوی فیاض و عباس بودند.

دیدار این دو چهره سیاسی فلسطین با توجه به تلاش‌های قاهره برای پایان دادن به اختلافات انجام شد و عباس از طریق مصر پیامی را چند ماه قبل برای حماس در خصوص تحویل مدیریت غزه و حرکت به سوی انتخابات عمومی فرستاد.

این باور در رام‌الله وجود دارد که دولت آمریکا در حال حاضر از مساله اختلافات برای ایجاد دولتی جداگانه در غزه و توسعه حکومت خودگردان در کرانه باختری استفاده می‌کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین بارها نسبت به طرح‌های مشکوک آمریکا هشدار داده بود.

در حال حاضر عباس منتظر پاسخ مصر است تا درباره تحریم‌هایی که پیشتر علیه غزه اتخاذ کرده بود تا حماس را مجبور کند نوار غزه را تحویل دهد، تصمیم‌گیری کند.

انتظار می‌رود در صورت توافق حماس با تشکیل یک دولت وحدت ملی جدید،‌ عباس به تمامی تحریم‌ها علیه غزه پایان دهد.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نیز گفته است: کمیته ملی که عباس تشکیل داد، به زودی پیشنهادات خود در زمینه حل ریشه‌ای تمامی مسایل نوار غزه را ارائه خواهد کرد، ما یک کار گروه متشکل از تمامی گروه‌ها به ریاست عزام الاحمد داریم که به زودی پیشنهادات خود برای حل ریشه‌ای مشکلات نوار غزه را ارائه خواهد کرد.

عریقات افزود: اصل در این کمیته ایجاد مشارکتی سیاسی و قابل اعتماد است، هدف از آشتی امکان فعالیت دولت وفاق ملی و بازگشت به خواست مردم در انتخابات است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین