|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
امروز چهارشنبه برابر بیست و دوم مرداد 1393 هجری خورشیدی، شانزدهم شوال 1435 هجری قمری، سیزدهم اوت سال 2014 میلادی است. 61 سال پیش در چنین روزی، محمدرضا پهلوی به صورت محرمانه محمد مصدق را از نخست‏وزیری برکنار کرد.
مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:



22 مرداد 1357

رستوران خوان سالار یکی از مرکزهای تجمع ﻧﻈﺎمیان و رایزنان آﻣﺮﻳﮑﺎیی در تهران با بمب منفجر شد و در اثر آن ده ها تن کشته و زخمی شدند. گروه توحیدی صف، مسوولیت این انفجار را بر عهده گرفت .



22 مرداد 1357

مردم در بیشتر شهرهای ایران علیه حکومت پهلوی تظاهرات کردند، که در برخی از شهرها به درگیری ماموران رژیم با تظاهرکنندگان انجامید.



22 مرداد 1357

مردم اصفهان با وجود اعلام حکومت نظامی، در تظاهرات گسترده ای علیه رژیم شرکت کردند.



22 مرداد 1354

رابطه سیاسی ایران و بورکینافاسو(ولتای علیا) برقرار شد.



22 مرداد 1353

قصرشیرین زیر آتش توپخانه های دوربرد عراق قرار گرفت و عده ای از مردم غیر نظامی کشته شدند. این در حالی بود که گفت وگوهای هیات های سیاسی ایران و عراق برای برطرف کردن اختلافات مرزی در آنکارا جریان داشت.



22 مرداد 1332

محمدرضا پهلوی به صورت محرمانه محمد مصدق را از نخست‏وزیری برکنار و سرلشکر زاهدی را به این سمت منصوب کرد. این تصمیم براساس خواست دولت‏های آمریکا و انگلیس انجام شد، این دولت ها ملی کردن صنعت نفت را عملی مخالف منافع استعماری خود می پنداشتند و دولت مصدق را عامل این اتفاق می دانستند.



22 مرداد 1320

«والاس موری» رییس اداره ی خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم به «کوردل هال» وزیر امور خارجه این کشور گفت که به عقیده او دولت بریتانیا قصد اشغال ایران را دارد و خواسته هایش مبنی بر اخراج شهروندان آلمانی، بهانه ای بیش نیست.



22 مرداد 1317

قانون مربوط به اساسنامه ی بانک ملی ایران در 6 فصل با عنوان های کلیات، سرمایه و اندوخته، ارکان بانک، وظیفه ها و عملیات بانک، ترازنامه و تقسیم سود و مقررات مختلف، نوشته شد، این قانون شامل 54 ماده بود.



22 مرداد 1307

دوره ششم مجلس شورای ملی که در 19 تیر 1305 گشایش یافته بود به کار خود پایان داد.



22 مرداد 1300

یک لشکر برای سرکوب کلنل محمدتقی خان پسیان به طرف مشهد حرکت کرد. کلنل محمدتقی خان پسیان در پنجم مرداد با تصرف اداره های دولتی، نظامی و انتظامی استان خراسان، قیام خود علیه دولت قوام السلطنه را در دور ه ی حاکمیت رضاخان آغاز کرده بود.



22 مرداد 1295

میرزا حسن خان وثوق الدوله از طرف احمدشاه به رییس الوزرایی انتخاب شد. دوره ی صدارت او 11 ماه بیشتر طول نکشید.



22 مرداد 1294

قیام دلیران تنگستان علیه نیروهای انگلیس که بوشهر را پنج روز پیش از این اشغال کرده بودند، آغاز شد. رهبر این قیام رییس علی دلواری بود که با کمک و هم فکری شیخ حسین چاه کوتاهی و زایر خضرخان تصمیم گرفت، علیه تجاوز بیگانگان قیام کند. این حرکت که درجنوب ایران صورت گرفت تا سال ها موجب وحشت انگلیسی ها شده بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین