|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
راهکار آخوندی برای خروج از رکود اقتصادی:
کد خبر: ۲۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
وزیر راه و شهرسازی سبک شدن بدهی‌های دولت را از اولویت‌های خروج از رکود عنوان کرد و گفت: دولت باید نسبت به بدهی‌ها متعهد شود که می‌توان با اوراق بهادار آن را سبک کرد.

عباس آخوندی در پنل تخصصی همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود اظهار کرد: در برنامه خروج از رکود 20 هزار بیلیارد تومان دولت می‌تواند اوراق منتشر کند.

وی افزود: در وزارت اقتصاد نیز کمیته‌ای برای سنجیدن بدهی‌ها و تعهد دولت شکل می‌گیرد. اگر این مقدمات فراهم شود مبنای کار مسکن و راه شکل می‌گیرد.

آخوندی اظهار کرد: در هشت سال گذشته 100 میلیارد دلار از دارایی‌های دولت خصوصی سازی شده که بسیار رقم جدی است که بخش زیادی از این مبلغ صرف رد دیون شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه دو ماده در نظر گرفته شده است، از یک سو تنظیم قواعد بانکی را به بانک مرکزی سپرده و از سوی دیگر سامان دادن به وضع بانک‌های دولتی و نقش دولت در سهامداری آن است.

وی افزود: اگر این مقدمات فراهم شود توان وام‌دهی بانک مرکزی 125 هزار میلیارد تومان می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه در بخش مسکن سیاست‌مان حمایت، مدیریت و تحریک عرضه و تقاضاست، اظهار کرد: اگر تنها به عرضه بپردازیم سوداگری به وجود می‌آید یا اتفاق مسکن مهر می‌افتد که دولت به شیر چاپ پول بانک مرکزی وصل شد و علیرغم شعار اول که بنا بود اقشار آسیب‌پذیر را با 500 هزار توان خانه دار کند، نه تنها نتوانست به این وعده عمل کند بلکه حتی تقاضای چندان برای این واحدها ارائه نشد و وضعیت امروز را ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در کل دنیا 25 درصد از حجم کل بازار بورس در اختیار بازار رهن است حتی در بسیاری از کشورها میزان پول در گردش بازار رهن از کل جی ی پی بیشتر است اما در ایران بازار رهن بسیار نحیف بوده و کمتر از 10 درصد از کل بازار را شامل می‌شود. قطعا باقی ماندن شرایط به شکل کنونی قابل اتکا نیست و باید تلاش کنیم برای بالا بردن قدرت خرید مردم بازار رهن را نیز تقویت کنیم.

وی گفت: در افق 1404 اگر سالانه سه درصد رشد داشته باشیم 250 میلیون تن میزان بارهای کشور افزایش می‌یابد که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم از این میزان 170 میلیون تن از طربق راه آهن جابجا شود به این ترتیب و در مجموع در افق 1404 حدود 700 میلیون تن از سهم بار توسط جاده و حدود 190 میلیون تن از طریق ریل جابجا می‌شود که به این ترتیب نسبتی که در حال حاضر 20 برابر است در افق 1404 به سه برابر کاهش می‌یابد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین