|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۲۲۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
وی خاطر نشان کرد: عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یک عصر شکوفایی علمی و معرفتی است و عصر امام رضا(ع) نیز یک شکوفایی را شاهد هسیم که شکوفایی اجتماعی است و به این جهت عصر امام رضا(ع) دارای اهمیت بسیاری است.
 مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: روحانیت و جریان انقلابی باید از هرآن چیزی که ایجاد شادی می‌کند استقبال کند و البته این شادی آدابی دارد که در عزاداری‌ها نیز آن آداب باید رعایت شود و ایجاد شادی مشروع نیاز جامعه است.

علیرضا اعرافی، صبح امروز در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت در دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه بیان کرد: شورا و ستاد برگزاری جشن‌های دهه کرامت، یک نمادی از کار مشترک و میان نهادی شده است و این یک الگو کار هم افزا است.

وی افزود: کار در این شورا بسیار حکیمانه و سنجیده انجام می‌شود و گام‌های جدید برداشته شده است؛  این حرکت از این جهت بسیار قابل تقدیر و ستایش است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: با تغییرات و تحولاتی که قبل از عصر امام باقر(ع) انجام شد، در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یک نهضت علمی بزرگ پایه گذاری شد و نیمی از معارف خاندان پیامبر(ص) توسط این دو امام بزرگوار انجام شد.این حرکت علمی بزرگی که در زمان این دو امام پایه ریزی شد و میراثی که خلق شد، یک دوره گشایشی را رقم زد و این گشایش برای مخالفان خاندان پیامبر(ص) سنگین تمام شد و بعد از این دو امام، دو الگو برخورد با این گشایش را مشاهده می‌کنیم.حکمای عباسی در پی محدودسازی این گشایش برآمدند که نمونه اول آن برخورد قهر آمیزی که سابقه هم داشت را برای امام کاظم انجام دادند و ایشان را با زندانی کردن و تبعید، محدود کردند؛ اما الگوی دوم که خیلی نو و جدید بود، الگوی پنهان و مسالمت‌آمیز بود که توسط مامون انجام شد و کاملا متفاوت با شیوه هارون‌الرشید بود. این مدل از مهار کردن جریان رو به رشد و گسترده جریان اهل بیت، شیوه‌ای نو، پیچیده و نرم بود و استراتژی این دوره نیز، هضم ولایت در خلافت و برهم ریختن همه معادلات و همه خطوط است؛ عصر امام رضا تقابل با یک الگوی نو و بی‌سابقه است که بعد از آن هم شاهد اجرای آن نبوده‌ایم.

امام جمعه موقت قم اظهار کرد: این سیر تاریخی که از عصر امام باقر(ع) شروع شد، نتیجه آن در دوره امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) مشاهده شد؛ استراتژی امام رضا(ع) نیز در برابر این الگو این بوده است که تفکر و تصور این هضم ولایت در خلافت در جامعه جا نیفتد و از این فرصت برای یک گشایش جدیدی بهره بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یک عصر شکوفایی علمی و معرفتی است و عصر امام رضا(ع) نیز یک شکوفایی را شاهد هسیم که شکوفایی اجتماعی است و به این جهت عصر امام رضا(ع) دارای اهمیت بسیاری است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: یکی از درس هایی که م‌یتوان از عصر امام رضا(ع) آموخت، هنر آن امام  بزرگوار در برخورد با تهدیدها و استفاده از آن تهدید به عنوان یک فرصت است، این یک درس بزرگ برای ما است؛ نکته دوم، مواجهه با یک جنگ نرم در ظاهر زیبا است و سومین درس آن عصر، استفاده امام رضا(ع) از عنصر هجرت است و ایشان تبعید را به هجرت تبدیل کرد و این هجرت زمینه گسترش معارف اسلامی شد.

وی ادامه داد: در برنامه‌های دهه کرامت باید بعد معرفتی را در نظر گرفت و جامعه امروز نیار دارد که این معرفت افزایی صورت بگیرد؛ جمعیت نوجوانان و جوانان با وجود ظرفیت‌های معرفت افزا، ولی بعد معرفتی در آن‌ها ضعف‌هایی دارد و باید به معرفت‌افزایی نسل جوان در قالب‌ها و شکل‌های مختلف اهتمام ورزیده شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تاکید کرد: نکته دیگر این است جامعه در کنار مظاهر حزن و غم، نیاز به شادی و فرحی دارد که معقولانه باشد و جشن کرامت ظرفیت خوبی برای این موضوع است؛ روحانیت و جریان انقلابی باید از هرآن چیزی که ایجاد شادی می‌کند استقبال کند و البته این شادی آدابی دارد که در عزاداری‌ها نیز آن آداب باید رعایت شود و ایجاد شادی مشروع نیاز جامعه است.

وی افزود: با جامعه ای مواجه هستیم با انواع آسیب‌های اجتماعی که باید حل آن را در مسجد و مکان‌های مذهبی پیدا کنیم؛ نهادهای رسمی و دولتی باید ریل گذار حرکت‌های مردمی باشد و باید اینگونه برنامه‌ها توسط مردم برگزار شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در مباحث بین‌الملل دهه کرامت می‌توان کارهای تازه و نویی را رقم زد؛ اکنون در جامعه المصطفی یک ظرفیت 100هزار نفری از 140کشور و ملیت وجود دارد که می‌شود از این ظرفیت بهره برد و درون حوزه نیز ظرفیت‌های بین‌المللی بزرگی وجود دارد و باید از این دو ظرفیت استفاده کرد تا بتوانیم کارهای بزرگی در حوزه بین‌الملل انجام دهیم.

وی اظهار کرد: امسال دهه کرامت در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و در این شرایط که دشمنان می‌خواهند به این انقلاب ضربه بزنند، باید جدی تر عمل کنیم و از هر فرصتی برای شکوفایی انقلاب و آشنایی مردم با مبانی انقلاب اسلامی انجام بگیرد و این موضوع در جشن های دهه کرامت باید مورد توجه قرار بگیرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین